Повече практика във фирми, още докато си ученик и то срещу пари. Това е идеята на дуалното обучение, с което управляващите искат да намалят младежката безработица. За европейски пример правителството дава Швейцария. Там между 30 и 40 на сто от компаниите взимат ученици на работа, като осигуряват 60% от възнаграждението им. Останалите 40 са за сметка на държавата. У нас все още има много отворени въпроси.
"Няма ли да побългарим подхода, в лошия смисъл на този термин. Колко отзивчив ще бъде бизнесът, особено ако не всички етапи от професионалното обучение държавата успява да обезпечи стимули и субсидии" - каза Пламен Орешарски, министър-председател.
Според бизнеса има сериозно разминаване между това, което предлагат училищата и университетите, и това, което търсят компаниите.
"Няма работа за хората, но и няма хора за работата" - обясни Божидар Данев, изпълнителен председател на Българската стопанска камара.
На бизнеса образователният министър препоръча да помогне в разработването на учебни планове. А за младите учители в професионалните гимназии проф. Анелия Клисарова поиска допълнителни социални придобивки.
"Като осигуряване на жилища, подпомагане при изплащане на заем за жилище, социално подпомагане, възможности за кредити" - поясни министърът на образованието Анелия Клисарова.
В Националната търговско-банкова гимназия младите преподаватели са около 15 процента. Там отдавна работят учебни митници, банки и фирми, които много напомнят за дуалното обучение. С тази разлика, че практиката не се плаща и часовете не са толкова много.
"Това е добра идея, тъй като в днешно време парите са доста сериозен стимул" - коментира Нина Карабельова, ученичка по "Банково дело".
"Един по-трезв, по-здрав поглед към професионалното образование ще намали и натискът към висшето образование. И нещата ще се регламентират по-добре" - твърди Емилия Иванова, директор на Националната търговско-банкова гимназия.
Реалната платена практика за учениците може да започне най-рано в началото на следващата учебна година.