Пореден проблем с пътуващите по празниците. Този път - повече от 60 българи кацнаха на летището в Амстердам без багаж.
Пореден проблем с пътуващите по празниците. Този път - повече от 60 българи кацнаха на летището в Амстердам без багаж.
За неприятната изненада те разбрали едва след като близо два часа чакали куфарите си на лентите. Отговор от авиопревозвача така и не получили.
Самолетът от България за Холандия излетял с малко закъснение вчера сутринта. Когато пристигнали обаче, едва десетина българи дочакали куфарите си на багажната лента.
Останалите разбрали, при това не от авиопревозвача - България еър, а от холандските им колеги, че всъщност багажът им изобщо не е бил качен на самолета.
Михаела Борисова - студент в Холандия: На мен в багажа са ми и учебници и дрехи, аз започвам училище на трети и просто не знам, пълно безумие. И когато ги попитах защо по време на полета или при самото кацане никой не ни е казал, че летим без багаж, никой не можа да ни отговори на този въпрос.
Конкретен отговор не получихме и ние - от България еър прехвърлиха отговорността върху летище София, а оттам отговориха, че са си свършили работата и макар със закъснение куфарите все пак са изпратени.
Според европейските директиви обаче, всеки потребител може да потърси обезщетение от авиопревозвача, който е забавил или загубил багажа.
Kогато куфарите не последват собственика си - първата стъпка е на гишето за рекламации. Там се попълва протокол за забавен багаж. В рамките на седем дни, трябва да се подаде и писмена жалба до съответния авиопревозвач.
Към нея се прибавят копие от протокола и банкова сметка за изплащане на исканото обезщетение. А то е различно за всяка авиокомпания. В повечето случаи обаче срещу касови бележки се възстановяват разходите за вещи от първа необходимост - като тоалетни принадлежности и бельо.
Игнат Арсенов - директор "Европейски потребителски център": Идеята е не да се получи някакво възмездие за това, че е забавен багажът, а по-скоро да получите обезщетение за това, че ви се налага да правите допълнителни разходи, които иначе не бихте направили.
Tака например, ако се пътникът се прибира в държавата, където живее, той няма право на обезщетение при забавен, а само при загубен багаж.
Багажът се счита за загубен след 21 дни. Тогава отново трябва да се подаде писмена жалба до авиопревозвача, а освен касови бележки е добре да се опише цялото съдържание на куфарите, както и да се посочи исканото обезщетение. Според регламентите то не може да надхвърля 1200 евро.
Игнат Арсенов - директор "Европейски потребителски център": Обезщетението, което е регламентирано, е само за материални щети, обезщетение за нематериални вреди може да се търси само по съдебен ред от съответната авиокомпания.
А за да се избегне допълнителният стрес, от европейския потребителски център съветват - жизненоважни лекарства, както и скъпа техника да се носят единствено в ръчния багаж.