Замърсяването на река Дунав край Видин от изхвърлени корабни горива и масла е пробем, който години чака своето решение - недоволстват рибари и еколози.
Замърсяването на река Дунав край Видин от изхвърлени корабни горива и масла е пробем, който години чака своето решение - недоволстват рибари и еколози.
Звеното на „Морска администрация" в крайдунавския град няма техника, нито капацитет да осъществява ефективен контрол и да налага санкции на нарушителите.
Така първите километри на българския участък на реката са се превърнали в своеобразно кошче за боклук на част от над 3-те хиляди кораба, минаващи оттук годишно.
Нефтените петна от трюмни води на кораби в реката край Видин се появяват често. Последният разлив е отпреди месец. Обикновено изпускането става през нощта или при мъгла и трудно се засича нарушителят - казваха от Морска администрация в Лом.
Владимир Филипов, началник на „Гранични полицейски кораби" - Видин:
Ако има изхвърляне на такива сантинни води, вземат се проби - те са 3 - от началото, от средата и от края на петното и една контролна проба се взема от чиста вода. След това тези проби се изпращат по компетентност в Районната инспекция по околна среда по места и се уведомява съответно Гражданска защита и Морска администрация.
И дотук свършва всичко. Защото задържането и доказването на това кой е извършителят е невъзможно.
Тони Тодоров, директор на „Морска администрация" - Лом:
...Липсват, както акредитирани лаборатории да доказват идентичност на проби, взети от реката и тези, взети от трюма на кораба, също така липсва и международно споразумение между България и Румъния, за да може по-ефективно да се контролират корабите, които плават в този участък, не на последно място - съвременна техника, с която можем да правим надежден и бърз контрол...
Санкциите по закон са доста солени, но досега няма случай на глобен корабен екипаж. Българските пристанища по река Дунав трябва да изградят до 2013 година приемни съоръжения за мръсните води от корабите.
Сега такава база има единствено в Русе. И докато не се решат многобройните проблеми, канцерогенните съставки на корабните горива и масла ще продължат да тровят българския участък на Дунав.
А корабите безпроблемно ще преминават в чужди териториални води.
Еврозоната и валутният курс в чейндж бюрата - какви промени се очакват?
Увеличиха присъдата на Рангел Бизюрев за убийството на Митко от Цалапица
Задържаха в София 29-годишен мъж за разпространение на детска порнография