НОВИНИ

Експерти: Обединяването на НАП и митниците да не е механично (ОБЗОР)

Сливането на НАП и митниците не трябва да бъде механично, а да доведе до нова структура с обща база данни и без дублиращи се функции.

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
17:59, 09.04.2015
Чете се за: 07:11 мин.
У нас
Сливането на НАП и митниците не трябва да бъде механично, а да доведе до нова структура с обща база данни и без дублиращи се функции. В това са категорични финансови и данъчни експерти. По думите им - нужен е внимателен анализ, така че да не изпаднат двете приходни агенции в "безтегловност", което ще бъде фатално за приходите в бюджета. Новата агенция може да пресече контрабандата, само ако премахне субективизма при проверките на стоките и финансовите потоци през границата. Управляващите трябва внимателно да разпределят функциите между митниците и НАП в новата структура, категоричен е бившият финансов министър Муравей Радев. По думите му, важно е да се изготви анализ какво ще се случи след обединяването, което нямало да стане бързо.
Муравей Радев, министър на финансите (1997-2001 г.): Това са две много тежки, силни, консервативни системи. Тяхното обединяване не може да щракнем с пръст - и за три дена да стане. Има неща, които се преплитат и се дублират. Те трябва внимателно да бъдат огледани и да се направи нов модел, който да е по-рационален от досегашните два.
Новият модел трябва да има напълно интегрирана информационна система, която да въведе и обективни правила за контрол върху дейността на митничарите и инспекторите. Така щяла да се пресече контрабандата, смята бившият директор на НАП Николай Попов.
Николай Попов, директор на НАП (2002-2005 г.): А контролът е ефективен тогава, когато ползва информационни системи, когато е риск-базиран, когато се ползват определен набор от показатели. Когато хората трябва да определя кого да проверяват, разбира се, че няма да бъде същият ефект.
Премахването на субективния фактор при проверките е ядрото на проблема и според вицепрезидентът на КНСБ Чавдар Христов.
Чавдар Христов, вицепрезидент на КНСБ: "Хората си остават едни и същи и тях трудно можеш да ги промениш със структурните промени и с такива управленски решения".
Контрабандата обаче трябва да се пресече, категорични са експертите. От нелегален внос на цигари в момента се печели дори повече от внос на наркотици, според разследващият журналист Слави Ангелов. Той дава за пример случая от 31 март, когато на ГП "Капитан Андреево" бяха задържани 13 митничари за пропуснат тир с нелегални цигари.
Слави Ангелов, журналист: По 130 млн. лв. на месец. Тези тирове, които са минавали, са били на стойност около 130 млн. лв. на месец.
Пълно обединяване между НАП и митниците обаче не може да се постигне, тъй като митниците имат и разследващи функции, каквито НАП не може да осъществява. Затова, според експертите, в новата агенция трябва да се запазят специализираните звена за разследване на митнически злоупотреби и борба с контрабандата. * * * * Ето и още от мненията на експертите: Муравей Радев, министър на финансите (1997-2001 г.): Ако това е началото на една мащабна реформа в цялостната публична сфера, това би било едно мн. добро начало, защото не е тайна, че нашата държавна и общинска администрация са под всякаква критика. Идете на едно гише, идете да получите една елементарна услуга да видите какво ще ви се случи. Цялата наша държавна и общинска администрация трябва коренно да се промени. И тази сега планирана реформа, обединяване на две приходни агенции в едно, ако бъде направена културно, интелигентно, както трябва, не заради самото сливане, а заради по-добри резултати от съвместната дейност, аз бих го подкрепил. Но това са две много тежки, силни, консервативни системи. Тяхното обединяване не може да щракнем с пръст - и за три дни да стане. За да има положителен резултат, аз смятам, че трябва да се направи подробен анализ, една оценка за това, какво ще се случи, след като бъдат обединени, и най-вече една много добра, високо компетентна работна група да изработи функционалните, първо, и структурни промени, които трябва да настъпят, за да стане това общо едно цяло. В противен случай рискуваме тези тежки системи да ги оставим известно време в безтегловност, а това може да се окаже фатално за приходите в бюджета. Някога НОИ отстъпи една голяма част от дейността си, събирането на осигурителни вноски, отстъпи ги на НАП. Две години се работеше по това сливане, за да стане успешно. Аз не казвам, че трябват 2 години да загубим отново, но трябва много отговорност и мисъл да се вложи в подобно нещо, за да стане както трябва. Това е най-опасното - че те са консервативни системи. Имат порядък, имат структура, имат функции. И сега на някои места те се преплитат, например митниците са основният агент по проследяване на вноса в България и облагането му с данъци - ДДС и акциз. В същото време НАП има сходни функции по други данъчни, включително ДДС, ако то е формирано вътре в страната. Има неща, които се преплитат и се дублират. Те трябва внимателно да бъдат огледани и да се направи нов модел, който да е по-рационален от досегашните два. Трудно ми е да кажа тук, в България, как ще проработи, защото и най-доброто нещо, вкарано в България, рискува да се сблъска с нашия манталитет балкански, който е навикнал да променя нещата, съгласно неговото разбиране. Много е голямо настроението сред хората за радикална промяна в тези системи. Митничар, това означава само по себе си корупция в съзнанието на българина. И е така до голяма степен, защото те се чувстват донякъде безотговорни и като че ли над тях няма никой. Корупцията там е предпоставка. От самата дейност произлиза подобно нещо, така че наистина трябват радикални мерки, за да се пресече подобно явление. То не става с пожелания, то не става само с добри намерения, не става с декларация на някой. Става с много упорита, усилена и дълга работа във времето. Винаги е имало контрабанда, предполагам, че и за в бъдеще. Няма държава, в която да няма подобно явление. Въпросът е как се бориш с него и дали имаш резултати. Този кабинет, днешният, постигна немалко резултати с повишаване събираемостта на приходите и веднага ви давам за пример това, което първото 3-месечие реализира кабинетът. Има бюджетен излишък, т.е. събрани са повече приходи, отколкото разходи с 250 млн. лв. За съпоставка миналата година, първото тримесечие, имаше бюджетен дефицит от около 900 млн. лв. Това говори много, това говори много, но не бива да се успокояваме и да смятаме, че постигайки нещо, много е лесно да бъде бързо загубено от една несполучлива реформа като тази, за която говорим, нещата могат бързо да тръгнат обратно. Николай Попов, дир. на НАП (2002-2005 г.) - Като идея подобен модел съществува в ЕС като организация на работа на приходни администрации и ще дам пример с две държави - Холандия, която мисля, че е една от първите, които направиха тази реформа, и Великобритания, която сравнително скоро обедини митническите и данъчните администрации. Като идея, като модел на работа съществува в ЕС и няма пречки при воля от страна на изпълнителната власт да се направи и в България. Основното е целта на подобен тип реформа трябва да бъде повишаване на приходите и да се повиши от контролните дейности. Това е най-основното. Иначе ако не бъдат постигнати тези цели, ще бъде чисто механично сливане на администрация. По отношение на административните дейности една такава реформа не би била проблем и ефектът относно повишаване на приходите основно от ДДС мисля, че ще бъдат безспорни. Малко по-особено е устройството на митническата администрация в момента, тъй като там има органи, които се занимават и с някакъв тип на разследващи функции. Както и специализирани звена за борба с контрабандата, така че тези звена ще останат, би следвало да останат и новият орган, ако бъде създаден, разбира се такъв, защото все пак има специфики в митническата дейност, които не могат да бъдат делегирани на да кажем данъчни експерти, тъй като произтичат от различни европейски регламенти и директиви. Тази специфика по отношение на борбата с контрабандата и разследването на, условно казано, митнически нарушения ще продължи да бъде по-самостоятелно, но пак повтарям, що се отнася до административните дейности като установяване на данъци, на акцизи, там не би следвало да има проблем. Една такава реформа сама по себе си би следвало да доведе до ред действия, които трябва да бъдат извършени. Първото, което е доста обемно като работа, това е промяната на законодателството и промяната в много от момента законите, които уреждат работата на двете администрации - ДОПК, ЗНАП, ЗМ, ЗААС. Това са закони, които ще претърпят редица промени, ако се тръгне към подобен тип реформа. Втората голяма стъпка, която трябва да се направи, това е интегрирането на информационните системи. Не знам в момента доколко технически това е възможно, но двете системи съвсем образно казано трябва да почнат да си говорят и да обменят информация, т.е. трябва да се създаде някакъв интерфейс между двете, за да може контролът, който се извършва, да бъде наистина риск-базиран контрол, който да ползва данните от тези системи. Предполагам, че интегрирането на двете информационни системи на администрацията ще бъдат необходими доста средства и доста действия. Не мисля, че проблемът е в хората. Според мен, най-удачният начин за борба както с контрабандата, така и с нарушенията на данъчното законодателство, на митническото законодателство, е контролът, ефективният контрол. А контролът е ефективен тогава, когато ползва информационни системи, когато е риск-базиран, когато се ползват определен набор от показатели. Когато хората трябва да определя кого да проверяват, разбира се, че няма да бъде същият ефект. Затова говорих за интегрирането на информационните системи и може би създаването на нова информационна система, но контролът трябва да се базира на обективни, независими данни, които са следствие на аналитична дейност на специализирани звена или аналитична дейност, наблюдавайки определени потоци на стоки или на финансови средства. Не мисля, че хората са виновни. Просто в момента уредбата на администрациите предполага по-голяма субективизъм при извършването на контрола и оттам неговата недостатъчна ефективност. За да се предприемат тези действия за интегриране и създаване на нови инфо системи, мисля, че постепенно хората ще бъдат достатъчно експертни и професионални. Това, което виждаме, е че има повишаване на приходите. Може би основно в частта от осигурителни постъпления, защото там се предприеха едни мерки в законодателството за инкриминиране на неплащането на осигурителни вноски, които дават своя ефект, но дано този ефект да продължи и във времето. Но по принцип приходите зависят и от нагласата за реформи. Ако такава реформа се направи, мисля, че приходите, а и ако се направи качествено, разбира се, приходите ще се повишат още. Чавдар Христов, вицепрезидент на КНСБ - Аз мога да дам коментар не като експерт по митници и по НАП, но тук става дума за управленско решение и по принцип то е възможно. Структурни решения при всичките тия години от най-различен характер за взимания. Въпросът е да се направи предварителна оценка в каква степен подобно структурно управленско решение ще реши проблемите, с които се сблъсква и МС - и този, и всички преди него, а вероятно и след него, всички проблеми, които са заложени в митниците. Там има не само структурни, системни проблеми, там има и субективни проблеми. Въпрос на нагласа. Хората си остават едни и същи и тях трудно можеш да ги промениш със структурните промени и с такива управленски решения. Затова внимателно трябва да се обмисли и обсъди една такава структурна промяна да бъде съпроводена и с други действия вероятно. Слави Ангелов, журналист - Знаете този последен пореден скандален случай, който стана на Капитан Андреево, задържани бяха 13 митничари, те повечето само отскочиха до ареста и след това си излязоха. Един остана реално там, но те осветиха един канал и една много интересна личност, която за разлика от Вълка от Уолстрийт е стояла в сянка много дълго време, но това е човек, който в продължение на почти 23 години движи контрабандните канали на цигари, от които се печелят страшно много пари. И дори бих казал, че в момента се печелят много повече пари, отколкото могат да се спечелят от наркотици. По 130 млн. лв. на месец. Тези тирове, които са минавали, са били на стойност около 130 млн. лв. на месец. Този човек, само искам да ви кажа, той не е абсолютно известен, когато започнах да правя проучване за него в последните време. Става въпрос за един човек, който се казва Николай Николов - Паскала. За този човек ако пуснете в гугъл, ще видите 2000 резултата. Ще видите, че всъщност там има само едни три фрази. Супер голям трафикант на цигари, човек на Доктора, изместил Доктора. А този човек не знам дали си представяте какво количество държавни служители е подкупил! Не само на Капитан Андреево. В полицията, в прокуратурата в Хасково и т.н. Моята проверка показа, че този човек няма полицейско досие. Аз стигнах до много информация, знам дори къде се намира, той в момента е в чужбина, ще имам голяма публикация в броя в петък, но този човек в досието си няма ето толкова, нищо няма. Все ще има нещо, измама преди 1989 година, която после отпадна от НК, сбиване, този човек няма нищо. Той е изключително гъвкав. Това е човекът, за който Б.Б. казва - това е проблем, с който ние не можем да се справим.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Над 1600 пътни нарушители са хванати в София за седмица
Над 1600 пътни нарушители са хванати в София за седмица
13:21, 13.11.2024
Чете се за: 00:42 мин.
Без среща - коментар на партиите, които не бяха поканени от ГЕРБ
Без среща - коментар на партиите, които не бяха поканени от ГЕРБ
12:06, 13.11.2024
Чете се за: 01:47 мин.
Радев: Тонът с президента на РСМ трябва да се възприеме и от правителството
Радев: Тонът с президента на РСМ трябва да се възприеме и от правителството
12:02, 13.11.2024
Чете се за: 01:52 мин.
Прекъснаха заседанието на парламента - отново без председател
Прекъснаха заседанието на парламента - отново без председател
11:53, 13.11.2024
Чете се за: 01:22 мин.
Тошко Йорданов: На ГЕРБ-СДС всъщност им е важно да се разберат с ПП-ДБ
Тошко Йорданов: На ГЕРБ-СДС всъщност им е важно да се разберат с ПП-ДБ
11:43, 13.11.2024
Чете се за: 00:52 мин.
Между 400 000 и 500 000 гласа е купеният вот, изчислиха от "Възраждане"
Между 400 000 и 500 000 гласа е купеният вот, изчислиха от "Възраждане"
11:28, 13.11.2024
Чете се за: 01:15 мин.
Депутатите отново не избраха председател на НС, парламентът излезе в почивка
Депутатите отново не избраха председател на НС, парламентът излезе в почивка
11:26, 13.11.2024
Чете се за: 00:50 мин.
Задържан е мъж от Радомир, пребил до смърт жената, с която живеел
Задържан е мъж от Радомир, пребил до смърт жената, с която живеел
11:19, 13.11.2024
Чете се за: 01:02 мин.
Втори опит за избор на председател на НС - отново балотаж между Рая Назарян и Андрей Цеков
Втори опит за избор на председател на НС - отново балотаж между Рая Назарян и Андрей Цеков
11:10, 13.11.2024
Чете се за: 01:15 мин.
Борисов: Повтарят се предизборните програми и се води предизборна агитация
Борисов: Повтарят се предизборните програми и се води предизборна агитация
11:03, 13.11.2024
Чете се за: 02:50 мин.
Димитър Главчев: Бетонна стена трябва да се изгради около клетвата, която полагат всички институции
Димитър Главчев: Бетонна стена трябва да се изгради около клетвата, която полагат всички институции
10:58, 13.11.2024
Чете се за: 01:52 мин.
Кирил Петков: Получихме писмо от ГЕРБ под условие - ако се подкрепи председателят, след това ще се срещнем
Кирил Петков: Получихме писмо от ГЕРБ под условие - ако се подкрепи председателят, след това ще се срещнем
10:50, 13.11.2024
Чете се за: 00:50 мин.
Топ 24
Най-четени
ДПС обмислят вот на недоверие на тема здравеопазване
ДПС обмислят вот на недоверие на тема здравеопазване
Почина Елисавета Тумангелова
Почина Елисавета Тумангелова