Почти 50% от ромските деца не ходят на училище. Едва 8% са децата на бежанци, включени в образователната ни система. Стряскащата статистика изнесе Учителският синдикат при представянето на Стратегията за образователна интеграция на децата от малцинствата. За да реши проблема, Стратегията предвижда: повече часове по български език, изучаване на история на етносите и назначаването на помощник-възпитатели.
Близо 28% от ромските деца изобщо не посещават училище. А 21% не са завършили и основно образование.
От 2500 деца на бежанци, които са получили постоянен статут в България, едва 180 се учат на "А" и "Б".
Янка Такева, председател на Синдикат на учителите в България - Къде са останалите? Останалите ще бъдат на социалните помощи, ще бъдат без образование, ще бъдат отново хора, които ще стоят на плещите на данъкоплатеца в България.
Решението, според експертите, е в т.н. "интеркултурно образование". Което ще рече - повече часове по български за децата с друг майчин език, назначаването на помощник-учители, учебни програми на роден език и актуализирането на съдържанието в тях.
Ваня Кастрева, заместник-министър на образованието: "Обогатяването на учебното съдържание с история, с важни елементи от развитието на всеки един от етносите в българската държава е предпоставка не само за добро образование на нашите деца, а за възпитаване на качества като толерантност".
Предвижда се още създаването на система за проследяване на децата в риск и работа с родители против стереотипите. Синдикатите повториха предложението си родителите на деца, които не ходят на училище, да не получават детски надбавки.
Янка Такева, председател на Синдикат на учителите в България: "Аз съм дълбоко убедена, че нито една държава, колкото и да е богата, не може да трансферира безотчетни пари, без да има някаква принадена стойност".
7 млн. лв. годишно отделя държавата за помощи за първокласници в 550 семейства. Според синдикатите, парите отиват за всичко друго, но не и за целта.
За 20 години децата, отпаднали от образователната система, са близо 800 000.