В страната - най-голям производител на нефт в света - Русия също горивата са поскъпнали за последната година. Колкото и бензинът и дизелът да са евтини, в сравнение с цените у нас, и там се стигна до протести.
Въпреки това протестиращите смятат, че и тази цена за литър е висока за страна, която добива нефт. Според Канаев, причината е в неефективното преработване на петрола, както и в данъците за добив и преработка, които товарят цената на бензина и дизела.
Сергей Канаев, ФАР: "Нефтените компании трябва да плащат след приходите, а не да прехвърлят рисковете на потребителя. Всички данъци, които постъпват в бюджета, трябва да са сравними със световните стандарти. Например у нас този данък е 60 на сто от литър гориво, а в Съединените щати - 25 на сто".
Независими експерти подкрепят изводите на протестиращите.
Константин Симонов, Фонд за национална енергийна сигурност:
"Цените на бензина се повишават, защото в Русия има олигополия на пазара - всички региони са поделени между големите компании и нямаме независима нефтепреработка... А когато няма конкуренция, няма евтин бензин".
Властите се опитват да сдържат недоволството, което идва във важна предизборна година. Премиерът Владимир Путин нареди антимонополната служба да следи за спекулации с цените на бензина и предложи да бъде създаден резервен фонд, от който при необходимост пазарът да бъде захранван с гориво. Експертите обаче сега прогнозират ново повишение.
А на Сергей Канаев, оказва се, не са му чужди и проблемите на България. Той редовно идва у нас, инвестирал в имот, заради климата и хората, както сам признава.
Сергей Канаев, ФАР:
"Основният проблем в България, както и в Русия, е че хората не вярват, че нещо могат да променят и изхождайки от това казват, защо да се опитвам да направя това или онова".
Сега Сергей има мечта - освен да паднат цените на бензина в Русия, собствениците на автомобили в цяла Европа да се обединят, за да защитават по-лесно интересите си.