ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Две големи търговски вериги имат над 2 милиона лв. задължения към малки и средни производители

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 01:30 мин.
Икономика

Това отчита проучване на Съюза ,,Произведено в България''.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
Това отчита проучване на Съюза ,,Произведено в България''. Затова от там виждат в промените в Закона за защита на конкуренцията дисциплиниращи мерки срещу големите вериги. Тази седмица предстои гласуването на промените в закона на второ четене. От големите търговски вериги и Сдружението за модерна търговия обаче очакват повишение на цените на продуктите заради по-големите разходи по цялата верига на доставка на храни. * * * Вижте и още в обзора на Милена Кирова. * * * По-високите разходи и опасността от сериозни глоби до 10 % от оборота на хипермаркетите ще принуди големите търговски вериги да не залагат на малките български производители, смятат от Сдружението за модерна търговия.
Милена Драгийска - Денчева - управител на голяма търговска верига: "Това значи, че ще се премине към работа с по-големи български производители или към работа с вносни такива, което значи, че реално ще се намали избора от продукти, който ще има българският потребител".
Мария Трифонова от години отглежда и продава зеленчуци. Разказва, че нейната стока все по-рядко е предпочитана от страна на хипермаркетите, за сметка на вносната.
Мария Трифонова - производител на зеленчуци: "Големите вериги подбиват производителя, защото там има много стока. Правят промоция на един вид стока и край тоя един вид върви и другата стока".
Големите вериги предричат и повишаване на цените на стоките в магазина. Не се ангажират с конкретни цифри, но посочват Франция, където цените скочили с 8 на сто. Смятат, че разходите по цялата верига производител - търговец ще се увеличат като се започне още от транспорта на продуктите.
Йордан Матеев - изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия: "Съгласете се, че разхода от това да откараш стоката в един централен склад е значително по-нисък от това като производител да откараш стоката в 100 магазина".
От Съюза ,,Произвдено в България" виждат промените в проектозакона като дисциплинираща мярка за големите вериги. Тяхно изследване, направено само преди седмица констатирало фрапиращи нарушения на две големи търговски вериги.
Пламен Грозданов - изпълнителен директор на Съюз ,,Произведено в Българтия": "Само просрочените задължения са над два милиона,а общите задължения са над 3 милиона и половина. Това е страшно. Той не може да си обслужва кредитите, той не може да си плати заплати".
Димитър Георгиев признава, че се чувства принуден да продава козметичните продукти, които произвежда при изключително неизгодни условия.
Димитър Георгиев - производител, председател на Асоциацията по етерични масла, парфюмерия и козметика: "И като сумираме всички тези бонуси, които трябва да дадем на търговските вериги, средната търговска отстъпка, която се получава за дадена търговска верига варира между 36 и 42%".
Съгласно новите текстове на веригите няма да е разрешено да налагат такси на производителите и доставчиците като такса "стелаж", такса "откриване на нов магазин".

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?