Разглежда се законопроект за образованието, който предлага промени в системата за оценяване на учениците в България. Каква всъщност е била досегашната ситуация и какво точно ще се промени?
Провокация на ума е да си представим, че е възможна една академична среда, в която няма оценяване - само учене, индивидуален подход и почти никакъв стрес. Странно е, но по света има примери и за такъв тип обучение, например Финландия. В България обаче има шестобална система, която почти постоянно дава информация за нивото на учениците.
Неда Кристанова - директор на център за контрол и оценка на качеството на училищното образование към МОН: "А иначе шестобалната система няма нищо лошо в нея. Въпросът е там, че една система няма как да бъде еднакво добра за всички видове оценяване и за всички цели или еднакво лоша."
Оценяването има много функции във всички етапи от личностното ни развитие - то дава обратна връзка за свършената работа.
БНТ: "Обективна ли е според вас тази система за оценяване?"
Неда Кристанова: "Тук въпросът е много дълбок с въпроса за обективността. На ниво училище тази система със сигурност върши много добра работа, защото учителят е този, който работи с конкретните ученици, той ги познава много добре".
БНТ: "А учителите достатъчно често и добре оценявани ли са като специалисти?"
Неда Кристанова: "Еми това е един много така горещ въпрос, защото поради естеството на тяхната работа, към което се отнасям с пълно уважение. Много трудно и трябва да бъдем много внимателни по отношение на това как оценяваме учителите и до къде може да си позволи една система да прави това."
Все пак ролята на оценяването е да отсее в различни категории деца, на които им предстои да бъдат възрастни.
БНТ: "Училищната система подготвя ли нашите ученици за добра професионална квалификаци и добро професионално развитие?"
Неда Кристанова: "Това е малко встрани от сферата от основните занимания на центъра, поне каквото гледам като анализи и резултати и това, което се говори и се върви към това да има, да се обърне повече внимание на професионалното образование, със сигурност има необходимост да се преразгледа и преосмисли политиката на държавата изобщо в тази сфера."
Проблемите, по които има да се работи не са малко, но конкретният проектозакон ще се занимае с разписването много подробно стандарти за оценяване.
Неда Кристанова: "До този момент не е имало такива стандарти, особено за вътрешно оценяване, т.е само да е разписано, че оценките са 2,3,4,5,6 не е достатъчно и да са разписани броевете изпити за различните предмети, така че очаквам в този стандарт за оценяване да бъде подробно разписано какви са праговете,т.е. популярно казано, за да имаш 4-ка какво стои зад това."