Още е неизвестна съдбата на българина Живко Жеков, който изчезна в събота в Охотско море при преобръщане на руска нефтена платформа. По последни данни 37 от 67-те души на борда на платформата са обявени за безследно изчезнали. 14 спасени, а 16 са открити мъртви.
Още е неизвестна съдбата на българина Живко Жеков, който изчезна в събота в Охотско море при преобръщане на руска нефтена платформа. По последни данни 37 от 67-те души на борда на платформата са обявени за безследно изчезнали. 14 спасени, а 16 са открити мъртви. Роднините на руските моряци обвиняват компанията-собственик на платформата, че е виновна за трагедията. Според тях, екипажът е предупреждавал, че не трябва да се тръгва на буксир в зимно време, но компанията не ги е послушала.
Няма кораб в района на Охотско море, който да не е под тревога в търсене на оцелели от платформата. Спасителната акция по море и въздух не е спирала второ денонощие, но освен през първия ден, засега други живи така и не са открити.
Във Варна съпругата на българина Живко Жеков не губи надежда. Жеков, който работи за британска консултантска компания, пристига на платформата на 11 декември. Обещал да се върне у дома преди Коледа.
Бойка Жекова, съпруга на Живко Жеков:
- След като той пътува ми се е обаждал няколко пъти, но след като пристигна нямаше връзка - нито мобилна, нито на интернет. Копираше ми в имейлите служебните, които е пращал до Ноубъл Дент и така аз разбирах по това, че все пак е там.
След трагедията работодателите на Жеков му звънят по телефона, но връзка с него така и няма. Българинът е на платформата, за да изготви доклад за застрахователя. По-късно заедно с всички работници поема към брега на борда съоръжението, теглено на буксир.
Собственикът на платформата твърди, че конвоят е потеглил при благоприятна метеорологична прогноза. Но именно разразилата се буря и грешно планиране са възможни причини за нещастието.
Пьотр Осичански, Асоциация на капитаните в Далечния изток:
- Платформите нямат устойчивост като корабите. Когато водата прониква на платформата, започва да се клати и бързо губи устойчивост.
Разказите на оцелели потвърждават това. Когато 5-метровите вълни започват да пълнят платформата с вода, са повикани спасителни хеликоптери. Заради лошото време обаче те не излитат. После платформата се накланя и хората, като на филм - падат в ледената вода.
Отворен още е въпросът защо компанията-собственик не е наела кораб за превоз на работниците. По руските закони при буксир на борда на платформата трябва да има само ограничен по брой екипаж.
Какво се случва, когато бюджетът не е приет навреме - анализ на Фискалния съвет
Картата на неравенството по рафтовете: Големите вериги в София са 244 и едва 3 във Видин