Потребителите в България през изминалата 2011 година постигнаха успехи в защита на правата си, но като цяло и в тази област проблемните зони остават повече от решените. Това е мнението на Богомил Николов от "Активни потребители". Интервюто за "Вашите пари" направи Данаил Глишев:
Богомил Николов, "Активни потребители"
- В следствие на няколкомесечните ни протести бяха приети изменения в Закона за електронните съобщения, които, надявам се, през следващата година ще решат голяма част от проблемите с мобилните оператори. Това беше хубава новина. В същото време имаше и една много хубава новина, свързана с решение на Европейския съд по казус с гаранция, където се постанови, че всеки потребител не е длъжен да заплаща разходите по демонтаж и транспорт, в случай че си е закупил дефектна техника, да кажем хладилник или съдомиялна машина. Това беше едно много добро решение, което ни дава занапред увереност да действаме в такива ситуации. Не мога да отрека въздействието и на стандартите, които бяха приемани. Макар и като че ли вече да спадна интересът към първия - стандартът "Стара планина", излязаха още няколко нови. За хляб, сега за лютеница. При всички случаи това е добре за потребителите, най-малкото защото им дава повече избор. В крайна сметка човек може да избере дали да си купи продукт, който е произведен по стандарта или не, в което няма нищо лошо.
Сериозна обаче остава тревогата от забавените мерки на институциите за защита на потребителските права.
Богомил Николов, "Активни потребители":
- Продължава тенденцията, започнала още с приемането ни в ЕС, държавната политика за защита на потребителите да отива все повече в ъгъла, с тенденция към изчезване. Защото всички онези органи на държавата, чрез които трябва да се осъществява политиката за защита на потребителите, не функционират. На първо място, това е Националният съвет за защита на потребителите, който отново не заседава. Това е Съветът за координация на органите, осъществяващи контрол на пазара, за който не сме чули нищо да е направил. И освен да превеждаме европейски директиви, трудно ми е да открия дори една инициатива, която да е израз на някаква политика, израз на национален приоритет в тази област. В съседите, в Македония и в Сърбия, на всеки три години се приема програма за защита на потребителите с конкретни мерки, конкретни дейности и конкретни резултати, които трябва да бъдат постигнати и измерени.
БНТ:
- За период?
Богомил Николов, "Активни потребители":
- За съответния период. На всеки три години се прави такава програма. В България няма такова нещо. Т.е. ние разчитаме единствено на Брюксел да ни дава посоката. В същото време по никакъв начин не се опитваме да реагираме на потребностите и проблемите на българските потребители. През 2011 да погледнем и от другата страна на "барикадата" - по-активен ли стана българският потребител? Защото ако искаме от правителството ни да има посока в тази област, натискът трябва да дойде отвън, от хората. Със сигурност хората са по-активни, но проблемът с активността е, че тя почти винаги идва ad hoc, тя идва по повод на конкретен въпрос и то след като той се е случил. Много е трудно да се организира тази гражданска енергия, така че тя да си постави конкретни цели, които да разреши. Това много ясно се видя в проблема с мобилните оператори. Една малка потребителска организация се оказа, че не може да докара с автобуси стотици хиляди хора на площада. Събираха се много малко хора. В същото време хиляди изразяват подкрепа във Фейсбук или в гласуванията и по анкети. Когато става въпрос за реално действие се оказва че ако няма организация, както много сполучливо ни показват партиите и синдикатите в България, не можеш да организираш хората да изразят своята подкрепа, реално, а не само във виртуалното пространство.