Военните спасители от 24-та Авиобаза в Крумово вече провеждат учения с хеликоптери за спасяване над морска повърхност. Самите тренировки са изключително опасни и изискват действия в пълен синхрон от целия екипаж.
200 километра в час, 50 метра над морето, някъде близо до Бургас. Пострадалият в лодката подава димен сигнал за бедствие. Акцията, която следва се развива за минути. Военните спускат спасител с водолазен костюм. Пилотът трябва да го приближи максимално близо до пострадалия, без обаче вълните от струята на вертолета да застрашат хората в морето. Пилотът разчита изцяло на екипажа, за да го насочва.
"Трябва да има голямо взаимодействие между членовете на екипажа. От една страна пилотът трябва да прецени най-правилната посока за зависване и височина над бедстващия - тук вертолет Кугър ни позволява
много добри възможности за висене над 50 метра над бедстващия, което
намалява до минимум струята и нарушаване дишането на бедстващия и на
спасителя", изтъкна ген. Златко Златев - командир на 24-та Авиобаза "Крумово".
В морето под хеликоптера се образуват пръски от един метър с опасна
смес от вода и въздух. При грешка тя може да удави бедстващия просто,
докато диша. Преди близо 20 години заради неправилно заставане на
вертолета от силната струя загива спасител. Оттогава тези учения са спрени. Затова сега спасителите имат специални сигнали за отдалечаване на вертолета, ако се наложи.
"Има и хватки дори - те са от джудо, от борба, от самбо. Те са спасителни хватки, за да се освободиш, понеже паниката - когато един удавник за сламка се държи както се казва - човек прави всичко възможно, за да се хване за теб и така ще ти попречи, ти не можеш да му помогне", обясни Антон Христозов - спасител - 24-та Авиобаза - "Крумово".
За всеки случай и нашият екип беше оборудван със спасителни жилетки след подробен инструктаж.
Може би ще се учудите, но в джоба на спасителната жилетка има не друго, а огледалце. То не служи да проверите как ви стои прическата, а да сигнализирате на пилота. Всъщност с него хващате слънчевата светлина, а с малък мерник се прицелвате във вертолета, като му правите слънчево зайче. Звучи дори забавно, но това е единственият начин спасителите да ви забележат и да спасят живота ви.
Военните вече ще правят морски тренировки със спасители два пъти годишно. Готовността им за излитане при тежък инцидент е след 30 минути.
Коледно ретро пътешествие в София: От днес тръгва безплатният "Коледен автобус"