БДЖ и Министерството на транспорта започват процедура за купуване на 41 нови пътнически влака. Очаква се обществената поръчка да бъде обявена през октомври и да продължи една година. Мотрисите ще бъдат купени директно от производителя, който предложи най-изгодна оферта.
Влаковете ще струват 380 милиона лева и ще се изплатят на доставчика за 10 години.
Красимир и приятелката му пътуват с влак от София до Бургас. Двамата живеят в Единбург. Казват, че железниците не са удобни, като в Шотландия, но цените са изгодни.
Красимир Камберов: От тук до Бургас е 12 лв. За мен това означава 5 паунда. Там за 400 км ще дадете между 50 и 100.
БНТ: А качеството удовлетворява ли ви? - Не.
Догонване на качество като в чужбина обаче изглежда невъзможно, заради дългове на дружеството и липса на пари за модернизация.
Владимир Владимиров - изп. дир. на „Холдинг БДЖ": Става въпрос за инвестиция между 800 млн. лева и 1,3 млрд. лв.
С пускането на новите влакове в края на 2020 година се очаква приходите от билети да се увеличат, а разходите да намалеят с 35 милиона годишно.
Задълженията на БДЖ са 393 милиона лева. 170 милиона от тях ще бъдат погасени до края на следващата година.
Велик Занчев - зам.-министър на транспорта: В момента мислим и формула, по която да преговаряме и с облигационерите, за да може тези лихви за просрочие по някакъв начин да ги редуцираме.
Лихвите са около десетина милиона.
В началото на следващата година ще бъдат платени и дълговете от 30 милиона за мотрисите "Сименс".