НОВИНИ

България е на челно място по загинали на пътя. Какви мерки ще се предприемат?

България е на челно място в Европейския съюз по брой загинали и ранени в катастрофи.4615 души са загинали по пътищата у нас през последните 7 години, сочи статистиката. За да реши проблема, държавата кандидатства пред ЕК с проекти за 3,3 милиарда лева за инвестиции в инфраструктура и пътна безопасност до 2030 г., обяви регионалният министър Николай Нанков в деня, в който започва строителството на поредните 9 км. от АМ „Хемус“. В сила са и по-строги санкции срещу джигитите на пътя.

Александър Марков
от Александър Марков
20:15, 27.03.2018
Чете се за: 02:42 мин.
У нас
Снимка:

50% по-малко жертви и ранени в катастрофи по пътищата в ЕС - това е глобалната цел на ЕК в периода 2020-2030 г., както пише в „Стратегическата рамка за пътна безопасност“. България сега води черната статистика. У нас през 2016 г. са загинали 99 души при 50 средно в ЕС.

Данните са за брой загинали на 1 милиона души население.

;

От 2011 до 2017 г. убитите в катастрофи в България са 4615 души, а ранените - 60 000. През последните 5 години имаше спад в трагичните случаи, но 2017 г. - за съжаление - отбеляза пик. Инвестиции в инфраструктура и мерки за пътна безопасност, повишаване на санкциите срещу джигитите и ясни отговорности, поделени между трите министерства - МВР, МТИТС и МРРБ. На това залага България срещу войната по пътищата.

Според последните промени в закона, неправилното изпреварване, шофирането в насрещното, с над 0,5 промила алкохол в кръвта и още 15 нарушения ще се наказва по-сурово - ще се отнемат повече точки, а младите шофьори ще стартират не с 39 точки, а с 26.

2,6 млрд. лв. се очаква да бъдат инвестирани в мерки за пътна безопасност по сега съществуващите пътища. 730 млн. - по новостроящите се. Това означава рехабилитация на цели участъци, а не кърпежи на парче, нови мантинели, знаци, маркировка, по-строг контрол.

;

3,3 МЛРД. ЛВ. ЗА ПЪТНА БЕЗОПАСНОСТ ДО 2030 г.

12 000 км. общински и 8 000 км. републикански пътища имат нужда от спешна рехабилитация, обяви регионалният министър Николай Нанков, представяйки мерките на държавата за пътна безопасност. Въпреки вложените над 662 млн. лв. за по-сигурни пътища от 2007 г. досега, трябват още, според министъра.

Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството: Палеативният подход, който сме прилагали повече от 30 години, с кърпежите на дупки, много популярна тема в последните седмици, все едно за първи път тази година се отвориха дупки по нашите пътища, е политика, която трябва да ѝ сложим край.

Вместо кърпежи рецептата е цялостна рехабилитация на пътищата, обясни Нанков на първата копка на нови 9,3 км. от АМ „Хемус“ от Ябланица до Боаза - 20 години, след като първият участък от автомагистралата (край Правец) беше пуснат за движение.

Владислав Горанов, министър на финансите: Разчитаме дългогодишната тема, свързана с въвеждане на толсистемата, да се увенчае с успех в рамките на следващата година. Това е един допълнителен ресурс, който ще даде възможност ударно да се финансира не само Хемус, а и няколкото други приоритенни инфраструктурни проекти, за които нямаме финансиране от еврофондовете.

До края на 2018 г. трябва да стартират всички търгове за строителството на „Хемус“ до пътя Русе-Велико Търново и на магистралата „Русе-Велико Търново“ до Бяла.

;
инж. Дончо Атанасов, предс. на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“: В рамките на април до средата на май ще стартираме и процедурата за избор на изпълнител и надзор на Кресненското дефиле, за да завършим и автомагистрала „Струма“ - едно голямо гробище на България.

55 км. са критичните пътища в България: Кресненското дефиле, пътят Русе-Бяла, София-Варна край Микре. Държавата затяга още и контрола върху техническото състояние на колите: стартира обща информационна система между МВР, транспортното и регионалното министерство за отчет на всички регистрирани автомобили в България.

Ангел Попов, зам.-мин. на транспорта, информационните технологии и съобщенията: И всяка една от тези организации ще може да тегли информация за състоянието на всеки автомобил - техническо, дали е платена "Гражданска отговорност" и дали е платен годишния данък.
;

Транспортното министерство ще следи в реално време годишните технически прегледи в автосерзивите и самото обслужване на автомобилите, 65% от които у нас са по над 15 години.

комисар Бойко Рановски, нач. на "Пътна полиция" - ГДНП, МВР: От 20 май Министерството на транспорта ще подава информация към МВР за установени опасни технически неизправности по време на техническите прегледи и на тези собственици на автомобили ще бъде отнемана временно регистрацията до отстраняване на неизправността.

Драстично скачат и санкциите за джигитите на пътя: за неправилно изпреварване вече ще се отнемат не 8, а 10 контролни точки, както и за още 17 нарушения.

Валентин Радев, министър на вътрешните работи: Всичко това е с опит за превенция. Не знам, обаче, не съм убеден, но това е една от посоките, че това ще даде резултатът, който очакваме. Така ми обясняваха експертите с промените, които и аз участвах в Парламента, с повишаване на глобите. Да де, но още досега не виждаме някакви видими резултати. Те ми отговарят по един и същи начин: "Нека изчакаме, трябва време, примерно половин-една година, всичко това да заработи и тогава ще видим какви са резултатите.
;

И, според експертите, по-строгите санкции имат спорен ефект.

Владимир Тодоров, предс. на Асоциацията на пострадалите при катастрофи: Безопасната пътна инфраструктура дава над 50% от целия комплекс на пътна безопасност, на второ място се нарежда обучението, на трето място - санкционната политика на държавата.

Най-честите причини за катастрофите в България си остават високата скорост и неправилните маневри.

И още: 700 млн. лв. са изплатените обезщетения по Гражданска отговорност и Каско през 2016 г.

В това число на влизат медицинските разходи, които са настъпили след катастрофи. Но човешкия живот няма цена.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Срещата във Варна: Може ли да се говори за пробив в отношенията ЕС - Турция?
Срещата във Варна: Може ли да се говори за пробив в отношенията ЕС - Турция?
​Акция на спецпрокуратурата и ГДБОП срещу служители на НАП
​Акция на спецпрокуратурата и ГДБОП срещу служители на НАП