България е на челно място в Европейския съюз по брой загинали и ранени в катастрофи.4615 души са загинали по пътищата у нас през последните 7 години, сочи статистиката. За да реши проблема, държавата кандидатства пред ЕК с проекти за 3,3 милиарда лева за инвестиции в инфраструктура и пътна безопасност до 2030 г., обяви регионалният министър Николай Нанков в деня, в който започва строителството на поредните 9 км. от АМ „Хемус“. В сила са и по-строги санкции срещу джигитите на пътя.
50% по-малко жертви и ранени в катастрофи по пътищата в ЕС - това е глобалната цел на ЕК в периода 2020-2030 г., както пише в „Стратегическата рамка за пътна безопасност“. България сега води черната статистика. У нас през 2016 г. са загинали 99 души при 50 средно в ЕС.
Данните са за брой загинали на 1 милиона души население.
От 2011 до 2017 г. убитите в катастрофи в България са 4615 души, а ранените - 60 000. През последните 5 години имаше спад в трагичните случаи, но 2017 г. - за съжаление - отбеляза пик. Инвестиции в инфраструктура и мерки за пътна безопасност, повишаване на санкциите срещу джигитите и ясни отговорности, поделени между трите министерства - МВР, МТИТС и МРРБ. На това залага България срещу войната по пътищата.
Според последните промени в закона, неправилното изпреварване, шофирането в насрещното, с над 0,5 промила алкохол в кръвта и още 15 нарушения ще се наказва по-сурово - ще се отнемат повече точки, а младите шофьори ще стартират не с 39 точки, а с 26.
2,6 млрд. лв. се очаква да бъдат инвестирани в мерки за пътна безопасност по сега съществуващите пътища. 730 млн. - по новостроящите се. Това означава рехабилитация на цели участъци, а не кърпежи на парче, нови мантинели, знаци, маркировка, по-строг контрол.
;12 000 км. общински и 8 000 км. републикански пътища имат нужда от спешна рехабилитация, обяви регионалният министър Николай Нанков, представяйки мерките на държавата за пътна безопасност. Въпреки вложените над 662 млн. лв. за по-сигурни пътища от 2007 г. досега, трябват още, според министъра.
Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството: Палеативният подход, който сме прилагали повече от 30 години, с кърпежите на дупки, много популярна тема в последните седмици, все едно за първи път тази година се отвориха дупки по нашите пътища, е политика, която трябва да ѝ сложим край.
Вместо кърпежи рецептата е цялостна рехабилитация на пътищата, обясни Нанков на първата копка на нови 9,3 км. от АМ „Хемус“ от Ябланица до Боаза - 20 години, след като първият участък от автомагистралата (край Правец) беше пуснат за движение.
Владислав Горанов, министър на финансите: Разчитаме дългогодишната тема, свързана с въвеждане на толсистемата, да се увенчае с успех в рамките на следващата година. Това е един допълнителен ресурс, който ще даде възможност ударно да се финансира не само Хемус, а и няколкото други приоритенни инфраструктурни проекти, за които нямаме финансиране от еврофондовете.
До края на 2018 г. трябва да стартират всички търгове за строителството на „Хемус“ до пътя Русе-Велико Търново и на магистралата „Русе-Велико Търново“ до Бяла.
;инж. Дончо Атанасов, предс. на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“: В рамките на април до средата на май ще стартираме и процедурата за избор на изпълнител и надзор на Кресненското дефиле, за да завършим и автомагистрала „Струма“ - едно голямо гробище на България.
55 км. са критичните пътища в България: Кресненското дефиле, пътят Русе-Бяла, София-Варна край Микре. Държавата затяга още и контрола върху техническото състояние на колите: стартира обща информационна система между МВР, транспортното и регионалното министерство за отчет на всички регистрирани автомобили в България.
Ангел Попов, зам.-мин. на транспорта, информационните технологии и съобщенията: И всяка една от тези организации ще може да тегли информация за състоянието на всеки автомобил - техническо, дали е платена "Гражданска отговорност" и дали е платен годишния данък.;
Транспортното министерство ще следи в реално време годишните технически прегледи в автосерзивите и самото обслужване на автомобилите, 65% от които у нас са по над 15 години.
комисар Бойко Рановски, нач. на "Пътна полиция" - ГДНП, МВР: От 20 май Министерството на транспорта ще подава информация към МВР за установени опасни технически неизправности по време на техническите прегледи и на тези собственици на автомобили ще бъде отнемана временно регистрацията до отстраняване на неизправността.
Драстично скачат и санкциите за джигитите на пътя: за неправилно изпреварване вече ще се отнемат не 8, а 10 контролни точки, както и за още 17 нарушения.
Валентин Радев, министър на вътрешните работи: Всичко това е с опит за превенция. Не знам, обаче, не съм убеден, но това е една от посоките, че това ще даде резултатът, който очакваме. Така ми обясняваха експертите с промените, които и аз участвах в Парламента, с повишаване на глобите. Да де, но още досега не виждаме някакви видими резултати. Те ми отговарят по един и същи начин: "Нека изчакаме, трябва време, примерно половин-една година, всичко това да заработи и тогава ще видим какви са резултатите.;
И, според експертите, по-строгите санкции имат спорен ефект.
Владимир Тодоров, предс. на Асоциацията на пострадалите при катастрофи: Безопасната пътна инфраструктура дава над 50% от целия комплекс на пътна безопасност, на второ място се нарежда обучението, на трето място - санкционната политика на държавата.
Най-честите причини за катастрофите в България си остават високата скорост и неправилните маневри.
И още: 700 млн. лв. са изплатените обезщетения по Гражданска отговорност и Каско през 2016 г.
В това число на влизат медицинските разходи, които са настъпили след катастрофи. Но човешкия живот няма цена.