Учене чрез работа - или иначе казано дуално образование - така от Министерството на образованието смятат, че ще се върне престижът на професионалните гимназии. Ще успеят ли професионалните гимназии, подобно на някогашните техникуми, да създават конкурентни кадри за икономиката?
У нас от години има глад за квалифицирани кадри - дефицит, който с времето се задълбочава. Затова все по-често се говори за внос на добре обучена работна ръка. За да си ги произвеждаме у нас тези същите кадри, големи надежди се възлагат на професионалното образование, което и според просветния министър има нужда да върне своя престиж и доверието у родители и ученици.
Дали дуалното образование е панацеята - ще разберем съвсем скоро. Тази година т.нар. учене чрез работа стартира в 32 професионалните училища в страната и така обхваща над 800 ученика, които трупат опит в над 170 български и чуждестранни фирми. Тук в професионалната гимназия по транспорт и енергетика в София учениците също ще се обучават в реална работна среда.
Професионалните училища обучават специалисти. Те не винаги се реализират на пазара. Бизнесът подготвя паралелно кадри, от които има нужда. И така се харчат двойно повече пари. Къде е пресечната точка - според държавата - отговорът е дуалното обучение.
Красимир Вълчев - министър на образованието и науката: Децата, които ще влязат в работната сила през следващите десетилетия ще учат в движение и чрез работа
Томислав Дончев - вицепремиер: Ние можем да развиваме всякакви форми на обучение, но специално дуалното обучение, то без бизнеса не може да се случи.
Когато става дума за техника - то новостите са безброй, всеки ден. Автомобилостроенето не прави изключение. В професионалната гимназия по транспорт и енергетика в София учат около 800 ученици. От следващия срок те ще работят в сервизи с възможност да останат там за постоянно ако се справят добре.
Алекс Раденков - 11 клас в Професионална гимназия "Хенри Форд": Освен теорията, която учим в училище ще можем и да практикуваме на реално работно място.
Васил Митев - 11 клас в Професионална гимназия "Хенри Форд": Ползата е, че научаваме доста нови неща, защото всеки ден влизат различни автомобили с различен проблем и това е един вид като помощ за бъдеще.
Божидар Божиков - учител в Професионална гимназия "Хенри Форд": Самите фирми, които в момента са много активни, ще могат да си подберат кадри за в бъдеще.
Така кръгът - държава - образование - бизнес - трябва да се затвори.
Лидери при прилагането на системата за дуалното образование си остават Швейцария, Австрия и Германия.