Община Велинград е със запорирани сметки - причината е неразплатени задължения за 19 млн. лева. От вчера кметът не може да се разплаща нито с училищата и детските градини, нито с която и да е фирма-изпълнител. Новината съобщи днес финансовият министър Владислав Горанов след като Министерския съвет прие проектозакона за публичните финанси. Новите текстове целят да затегнат финансовата дисциплина на общините.
Просрочените задължения на общините са за над 150 милиона лева. Общият им дълг обаче е в пъти по-голям. Първенци по забавени плащания са Сливен, Перник, Велинград, Кърджали и ...Видин. Общината дължи общо 21 милиона. Преди два месеца е получила 2 милиона лева безлихвен държавен заем. Надяват се, че няма да се стигне отново до запор на сметките им.
Огнян Ценков - кмет на община Видин: Тези запори генерират допълнителни разходи от порядъка на около 30 до 50 %. Това са разходи за държавни такси, за съдебни такси. За около година такива разходи формират около 1,4-1,5 млн. лева.
Хаосът с парите на общините се дължи основно на това,че кметовете не са длъжни по закон да се отчитат - твърди финансовият министър.
Владислав Горанов - министър на финансите: Лошо управление има независимо от цвета на кметовете. Свършва мандата на кмета той става, тръгва си, а след него остава една фалирала община, а този проблем е могъл и е трябвало да бъде идентифициран доста по-рано.
От вчера Община Велинград е с блокирани сметки и на практика е фалирала. Най-много дължи за почистването на града и за доставки на храна за детските градини.
Костадин Коев - кмет на община Велинград: Основното задължение е към доставчиците най-голямото е 8,6 млн. лв. и е сметопочистващата фирма. Храната е основният проблем, трябва да нахраним децата, отоплението към този момент е осигурено. Има резерви тези, които са на твърдо гориво дърва, сме ги снабдили с дърва, има на течни горива, някои са на пелети.
Договорено е с министъра на финансите общината да получи държавната си субсидия по-рано. Ще бъде изготвен и оздравителен план, чрез който общината да вземе безлихвен заем - опция, разрешена в новия законопроект за публичните финанси.
Според новите текстове, ако кметът установи проблем в местната хазна вече ще е задължен да уведоми общинския съвет, за да се изготви оздравителен план за срок от 1 до 3 години. Министърът на финансите ще го одобрява и ще отпуска безлихвен заем. Министърът ще може и да опрощава задълженията, в случай, че общината съвестно изпълнява оздравителния план.
Владислав Горанов - министър на финансите: Обикновено такива проблеми излизат на бял свят когато всичко вече е стигнало до такава степен че на практика общината е пред фалит. Идеята на този механизъм е да принуждава кмета в момента, в който под негово управление общ.финанси са докарани до това състояние, той да е длъжен, да информира местната общност че има проблем и тогава да се предприемат конкретни стъпки.
Според анализ на финансовото министерство към момента само 20 са общините, които се нуждаят от държавна помощ.