Близо 430 деца от ромския квартал „Изток“ в Кюстендил се извозват с училищни автобуси до учебните заведения в града. За тази цел от общинския бюджет са осигурени над 86 хиляди лева. Училищният превоз е за децата от 5-годишна възраст до 12-и клас, които са включени в целодневно обучение. Въпреки осигурените условия и удобства, близо 30% от ромските деца не ходят на училище.
Шестокласникът Стоян става всяка сутрин в 7.30 и се качва в училищния автобус, за да стигне навреме в Спортното училище в Кюстендил. Там учи профил "Футбол" и мечтае някой ден да играе в националния отбор.
"Обичаш ли да ходиш на училище?"
Стоян Стоянов, ученик в 6-и клас: "Да."
"Кой ти е любимият предмет?"
Стоян Стоянов, ученик в 6-и клас: "Български език.”
Родителите на Стоян и на шестгодишната му сестричка Микела смятат, че образованието е много важно за техните деца, които по думите им ходят редовно на училище.
Таня Стоянова - майка: "Трудно ни е ставането сутрин, но отиваме. Освен нещо здравословно, не дай си Боже, тогава се налага да отсъстваме, иначе сме си редовни. Няма как да се реализират в живота без образование.”
Шесто основно училище е едно от първите в Кюстендил, което се включи в процеса за интеграция на ромски деца. По думите на директора Здравка Тасева всяка учебна година записаните за първи клас деца намаляват.
Здравка Тасева, директор на 6-о ОУ „Паисий Хилендарски" Кюстендил: „Досега е имало по 47-50, 52-53 деца от квартала. В момента тази година на списък са 28. Мисията на нашето училище е да интегрираме 3 или 4 деца, но да знаем, че това са наистина качествени деца.”
Според неправителствената организация „ЛАРГО”, която на местно ниво от дълги години работи за интеграцията на малцинствените групи, много от ромските деца отпадат от училище още от първи клас.
Сашо Ковачев,председател на Сдружение „ЛАРГО“ - Кюстендил: "За огромно съжаление голяма част от жителите на квартала живеят в крайна бедност и това слага много бариери.”
За да се намали отпадането на ромски деца от училище, неправителствената организация редовно организира кампании, разговаря с родители и осъществява връзка с институциите. За да ходят редовно на училище, за бедните деца са осигурени и необходимите учебни пособия и дрехи.