НОВИНИ

Президентските избори в САЩ: Надпреварата за пари

За разлика от често колебаещите се цифри на рейтингите, в предизборните кампании има други цифри, които стабилно нарастват. Те отразяват нещо, което винаги съпътства битката за Белия дом - надпреварата за пари.

Фани Аронова
от Фани Аронова
17:44, 04.11.2016
Чете се за: 01:13 мин.
По света
президентските избори сащ надпреварата пари
Снимка:

Кампаниите в надпреварата за Белия дом поставят все по-големи рекорди по изхарчени суми. Това е логично в един постоянно поскъпващ свят. Но през годините има и промени в правилата, които превръщат предизборните кампании в истински машини за набиране на финансови средства.

До 28 ноември кандидатът на демократите Хилари Клинтън е събрала над 687 млн. долара. Основният й съперник - кандидатът на републиканците Доналд Тръмп е събрал близо 307 млн. долара.

Всеки кандидат създава комитети за политическо действие, които набират средства по строги правила и лимити за даренията. От предишните избори насам стана възможна появата на т.нар. супер комитети. Ако не са свързани пряко с кампанията на кандидата, те могат да събират неограничено количество пари в негова подкрепа

Досега всички кандидати в тези избори са набрали 1 млрд. и 310 млн. долара. Супер комитетите са добавили 594 млн. долара. Общата сума наближава два милиарда.

Демократите вече имат най-голямата мрежа от външни групи за набиране на средства, коментира "Ню Йорк Таймс". Зад тяхната кандидатка стоят и връзките на семейство Клинтън и семейната фондация. Много милиардери подкрепят Хилари Клинтън с лични дарения и набират пари. Сред тях са Джордж Сорос, медийният магнат Хаим Шабан и съпругата му Черил, хедж фонд инвеститорът Том Стейер, Майкъл Блумбърг и Стивън Спилбърг.

В другия лагер има рязък спад от предишните избори, когато богати републиканци наливаха стотици милиони за Мит Ромни. Доналд Тръмп се зарече да даде 100 млн. лични средства, за да остане чист от чуждо влияние. Но и той има съюзници. Сред тях са хазартният магнат Шелдън Аделсън, хедж фонд инвеститорът Робърт Мърсър и Националната оръжейна асоциация.

В кампаниите се намесват и т. нар. тъмни пари - средства, вкарани чрез обществени организации, които могат да събират неограничени средства, без да огласяват дарителите и да спазват правилата. Парите отиват главно за реклами в електронните медии. Много от тях очернят съперниците и по-малко съдържат послания към избирателите с програмите на кандидатите. В самия край на кампанията машината за пари заработва с пълна пара.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Повече от половината болни и възрастни в Община Две могили – без лични асистенти
Повече от половината болни и възрастни в Община Две могили – без лични асистенти
Мис Национален отбор в гимназията за изучаване на немски език
Мис Национален отбор в гимназията за изучаване на немски език