НОВИНИ

Рекордно малко нови автомобили са купували българите през 2018 г.

През 2018 г. сме купували рекордно малко нови автомобили, показват проучвания на пазара. На този фон брюкселската неправителствена организация „Транспорт и околна среда“ прогнозира, че през следващите години все повече стари дизелови автомобили от Западна Европа ще наводнят Източна Европа и Африка заради приемането на нови по-строги правила за вредните емисии.

Тихомир Игнатов
от Тихомир Игнатов
20:17, 03.01.2019
Чете се за: 01:05 мин.
У нас

В първите дни на 2019 г. подмладяването на автопарка у нас продължава да изглежда като далечна мечта. Най-купувани са дизеловите автомобили между 10 и 12 години. В сравнение с други европейски страни у нас новите коли преобладават предимно под формата на новогодишни късмети на трапезата.

Данни на брюкселската неправителствена организация показват, че през 2017 г. България е внесла повече от 100 000 автомобила втора ръка от Западна Европа. 35 000 от тях са дизелови, като половината са по-стари от 10 години. Според асоциацията на вносителите в момента на пазара у нас 80% от предлаганите коли са дизелови.

Цветелина Цанева, изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили: Засега при нас няма съществена промяна, защото няма механизми, които да ограничават вноса. Все още продължават да се търсят дизеловите автомобили. България, като страна с най-малки доходи на населението, ще продължава да купува и най-старите автомобили.
;

Според експерти автомобилите, които се внасят в България, отделят 12 пъти повече вредни газове от средната стойност за ЕС. Прогнозите са потокът от евтини дизелови коли втора ръка ще увеличи съществуващото разделение между Източна и Западна Европа по отношение на качеството на въздуха.

На този фон вносителите на автомобили настояват за повече яснота какво се случва с парите, събирани от екотакси.

Цветелина Цанева, изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили: Засега при нас няма съществена промяна, защото няма механизми, които да ограничават вноса. Все още продължават да се търсят дизеловите автомобили.България, като страна с най-малки доходи на населението, ще продължава да купува и най-старите автомобили.
;

В момента по пътищата на Европейския съюз се движат 43 млн. дизелови автомобили и микробуси. В края на миналата година държавите членки от ЕС се договориха до 2030 година новите автомобили да отделят с 37,5% по-малко въглероден диоксид. Мерките се взимат, защото транспортът продължава да е единственият голям сектор, в който вредните емисии все още се увеличават, вместо да намаляват.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Заради рязкото застудяване: 300 машини обработват пътищата превантивно
Заради рязкото застудяване: 300 машини обработват пътищата превантивно
Пет са откраднатите картини на Владимир Димитров - Майстора
Пет са откраднатите картини на Владимир Димитров - Майстора