През 2018 г. сме купували рекордно малко нови автомобили, показват проучвания на пазара. На този фон брюкселската неправителствена организация „Транспорт и околна среда“ прогнозира, че през следващите години все повече стари дизелови автомобили от Западна Европа ще наводнят Източна Европа и Африка заради приемането на нови по-строги правила за вредните емисии.
This is a modal window.
В първите дни на 2019 г. подмладяването на автопарка у нас продължава да изглежда като далечна мечта. Най-купувани са дизеловите автомобили между 10 и 12 години. В сравнение с други европейски страни у нас новите коли преобладават предимно под формата на новогодишни късмети на трапезата.
Данни на брюкселската неправителствена организация показват, че през 2017 г. България е внесла повече от 100 000 автомобила втора ръка от Западна Европа. 35 000 от тях са дизелови, като половината са по-стари от 10 години. Според асоциацията на вносителите в момента на пазара у нас 80% от предлаганите коли са дизелови.
Цветелина Цанева, изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили: Засега при нас няма съществена промяна, защото няма механизми, които да ограничават вноса. Все още продължават да се търсят дизеловите автомобили. България, като страна с най-малки доходи на населението, ще продължава да купува и най-старите автомобили.;
Според експерти автомобилите, които се внасят в България, отделят 12 пъти повече вредни газове от средната стойност за ЕС. Прогнозите са потокът от евтини дизелови коли втора ръка ще увеличи съществуващото разделение между Източна и Западна Европа по отношение на качеството на въздуха.
На този фон вносителите на автомобили настояват за повече яснота какво се случва с парите, събирани от екотакси.
Цветелина Цанева, изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили: Засега при нас няма съществена промяна, защото няма механизми, които да ограничават вноса. Все още продължават да се търсят дизеловите автомобили.България, като страна с най-малки доходи на населението, ще продължава да купува и най-старите автомобили.;
В момента по пътищата на Европейския съюз се движат 43 млн. дизелови автомобили и микробуси. В края на миналата година държавите членки от ЕС се договориха до 2030 година новите автомобили да отделят с 37,5% по-малко въглероден диоксид. Мерките се взимат, защото транспортът продължава да е единственият голям сектор, в който вредните емисии все още се увеличават, вместо да намаляват.