Катаджиите ще патрулират с принтери. Дебнат за стари длъжници

Убийствата на пътя, често се превръщат в престъпление без наказание. Според статистиката едва 5% от виновните са зад решетките. Често причинителите на инциденти са шофьори без книжка. Вчера парламента гласува окончателно промените в Закона за движение по пътищата, които предвиждат още по-сурови санкции за неразумните шофьори. Към момента обаче едва 30% от глобените си заплащат санкциите.

Благой Цицелков
от Благой Цицелков оператор Боян Петров
21:31, 09.12.2016 (обновена)
Чете се за: 01:35 мин.
У нас

През последните десет години законът за движение по пътищата беше ремонтиран на парче над 50 пъти. Сега той изглежда като току-що асфалтиран път, но без основни. Изпълнението на санкциите е записано в друг закон - този за административните наказания. И след приетите вчера промени остава неясно - кой и как ще проследява дали шофьорите заплащат дължимите за нарушения глоби. Почти всеки от нас има близък, който се хвали как се е отървал от солената глоба. Най-често виновните се отървават, като правят всичко по силите си електронният фиш или акт да не стигне до тях. Глобата се забавя някъде във времето. И ако дори започнат обжалвания, реално нищо не ни дава повод да смятаме, че процентът на онези, които не си плащат, ще намалее, докато жертвите на пътя продължават да стават все повече. За това и от КАТ намериха начин фишовете да стигнат все пак до нарушителите.

Спират ви за рутинна проверка на пътя. Имате обаче стари неплатени глоби. Пътните полицаи веднага ще ви връчат фиш за тях, тъй като скоро ще бъдат оборудвани с принтери.

Любка Маринова, Асоциация на пострадалите от катастрофи: "И във срок установен със закона за административните нарушения и наказания, трябва да се платят."

Но това само при условие, че не решите да обжалвате по същия този закон писан през 1969 година. И докато България въвежда принтери, в повечето европейски страни нарушителите първо плащат глобата, а след това получават право да я обжалват.

Любка Маринова, Асоциация на пострадалите от катастрофи: "Когато нямаш налични пари, веднага се изваждат терминалите с картите и се плаща на часа."

Според приетите вчера санкции, гонките ще отнасят глоба от 3000 лв. и отнемане на книжка до 1 година. Карането с превишена скорост над 50 км/ч в населено място ще струва на нарушителя 700 лв. За същото нещо извън населеното място ще плащаме между 600 и 1000 лв.

Жорж Томов: "Всяко едно наказание, ако ти си нормален човек, би ти подействало отрезвяващо. Явно на българина това не му действа."

Транспортните произшествия тази година, почти настигнаха броя на регистрираните у нас за последните пет. Черната статистика струва на страната ни около един милиард лева всяка година. По данни на Европейската комисия, толкова са щетите за медицинско и социално обслужване, инвалидни пенсии, увреден автопарк, повредена инфраструктура. А пари за превенция все няма. И днес България е единствената в Европа без нито един специализиран полигон за обучение на шофьори.

Владимир Илиев, бивш национален автомобилен състезател: "Един загинал на пътя струва, по данни на ЕС, 1 000 000 евро. Един полигон струва 10 -12 милиона. Ако ние с такъв полигон платим живота на 20 човека, ние сме го надплатили."

И докато институциите мислят, живота на всеки от нас, когато сме на пътя, остава в наши ръце.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
138 години Национална библиотека Св. св. Кирил и Методий
138 години Национална библиотека "Св. св. Кирил и Методий"
Утре в Женева ще се състои американско-руска среща за Алепо, обяви Джон Кери
Утре в Женева ще се състои американско-руска среща за Алепо, обяви Джон Кери