Подсилват усещането за контраст, но стоят в светлата част на палитрата с нещата от живота. Работят в приятелска атмосфера и тишина, а са се нарекли "Хаос груп". И въпреки че навън поглеждат към панелните блокове и българската действителност, отвътре са заобиколени от карти на света, разказващи историята на техния успех. A до тях стоят формулите за успеха на емблематични творци от миналия век, гласящи: отклонение от нормата и действие.
Владимир Койлазов, програмист: Аз се бях подготвил предварително. Бях си измислил какво да кажа, бях си го написал. Повтарях си го цял ден.
Петър Митев, съдружник: Досега, когато някой каже: Академията, Оскарите, обикновено си представяме хора, които гледат навън и виждат Лос Анджелис, а вчера бяхме на парти на покрива на сградата и се шегувахме, че може би за първи път поглеждаш и виждаш "Дружба" 2.
В софтуера V-Ray, който вие сте създали има много математика, но според мен в него има и въображение. Защо избрахте да се занимавате точно с технология, която ще се използва в света на изкуството?
Владимир Койлазов: Това, което ме накара, бяха шарените картинки. Когато бях малък имаше една книжка, в която обясняваха как е правен оригиналният трон на един филм, в който се води, че за първи път е използвана компютърна графика. Беше обяснено и как са го направили, а на мен ми беше много интересно. Оттогава горе-долу знаех, че искам да се занимавам с нещо подобно.
Ако я нямаше вашата технология, кои са онези филми, които може ми никога нямаше да видим на големия екран?
Петър Митев: За мен всичко тръгва от артиста, от сценариста и от тези, които правят филма - каква история искат да изградят.
Владимир Койлазов: Хората не разбират, че е използвана компютърна графика, което всъщност е най-големият показател. Щом не може да се различи от истинското, значи сме си свършили добре работата. Софтуерът го пишем за нашите клиенти, за да им решаваме проблемите и затова те са в основата на цялата работа.
Това ли ви даде самочувствието да подадете кандидатурата си за технологичен "Оскар", да отидете и да кажете: хей, ние също заслужаваме да спечелим тази награда?
Владимир Койлазов: Знам на какво са способни всичките ни конкуренти. Смятам че нашият софтуер по нищо не им отстъпва и дори в някои отношения е доста по-добър. Затова преценихме, че има смисъл и ние да подадем кандидатура.
Петър Митев: Другият елемент на самочувствието е самата аудитория. Ако се разгледат отделните студия и отидеш там, ще се срещнеш с тези артисти, които идват и ти казват: човек, този проект нямаше да се случи, ако не беше вашият софтуер! Това също дава друга перспектива - че именно клиентите смятат в някои случаи, че ние сме абсолютно несравними с някой конкурент.
;
Когато ходихте на интервютата в Лос Анджелис, на които трябваше да се аргументирате защо заслужавате тази награда, какви въпроси ви задаваха?
Владимир Койлазов: Хората се интересуваха как работи самият софтуер, защо сме се спрели точни на технологиите, които използваме, а не на други, които съществуваха тогава. Задаваха въпроси по архитектурата на самия софтуер. Бяхме поканили и един клиент да се включи. Трябваше да обясни защо са ни избрали пред друг конкурент, за да направят филма. Общо взето цялата процедура беше доста тежка. После имаше допълнителни разговори с мен и с колеги от фирмата.
С какво ги убедихте, за да се стигне до онзи ден, когато ви изпратиха онзи мейл, с който ви съобщават, че вие печелите?
Владимир Койлазов: Трудно ми е да кажа, но предполагам, че първите неща са, че нашият софтуер се използва за филми от доста време. Един от първите филми е от 2003 г., почти веднага след като започнахме да го продаваме. Така че това са доста години, в които нашият софтуер е допринасял за създаването на филмите. Другото нещо е, че нашият софтуер беше доста иновативен в момента, когато го пуснахме. Все още не беше ясно, че ray tracing-а ще бъде технологията, към която по-късно всички други ще преминат, но ние се бяхме фокусирали върху нея и бяхме решили, че по този начин ще работи нашият софтуер.
Кога дойде първият голям клиент?
Владимир Койлазов: Големите клиенти дойдоха после. В началото се започва с малките, които са по-склонни да експериментират. Все пак нашият софтуер беше нов, недоказал се още. Поне тогава голяма фирма никога нямаше да обърне внимание на софтуер, който няма и година присъствие на пазара.
Кое обърна нещата?
Петър Митев: Обърна ги, това че започнахме все повече и повече да доказваме качествата на софтуера. В едно от студията казаха в един момент: дайте да им дадем шанс на тези! И обикновено се започва с малка част от реклама или само един кадър от филм, за да видят как ще работи софтуера и лека-полека започнахме да се доказваме в някои от големите студия, които често работят както върху филми, така и върху реклами. Понеже рекламите са по-малките проекти, обикновено оттам се започва. Когато видят, че си се доказал там, същият екип казва на другия екип: вижте, това е страхотно!
Кое е най-важното за успеха?
Владимир Койлазов: Постоянството и да не се отказва човек.
Петър Митев: Нещата не се случват нито за година, нито за две. Хората трябва да са с нагласата, че се работи години наред, за да се постигнат големите успехи и това е нещото, в което трябва да бъдат възпитавани от малки. Много малко са нещата, които се случват за едно денонощие.
А какво стои отвъд желанието да си свършиш добре работата - онова, което ви мотивира и вдъхновява?
Петър Митев: Нахилената физиономия на клиента, който идва при тебе и ти казва: страхотно и ти показва неговия труд за 6-7 месеца по някой филм. И когато видиш това си казваш, че си заслужава.
Владимир Койлазов: Фактът, че кодът, който си написал и идеите, които си имал, са сработили и са приложими на практика, защото в нашата работа до голяма степен няма книги, написани как се прави това и онова. Всичко е проба-грешка и когато нещата най-накрая се получат след няколко месеца грешки, усещането е много приятно.
Чувствате ли се като част и от света на голямото изкуство, освен като част от света на технологиите?
Петър Митев: Със сигурност! Всеки ден се допираме до архитекти, дизайнери, студия, които работят по филми. Това са изключително креативни индустрии, там има изключително креативен дух и със сигурност от една страна ние говорим за технологии, които те прилагат, но това което правят е изключително креативно. Това мотивира и нас, и цялата фирма. И в края на краищата всичките ни усилия завършват, с това че един шарен проект вижда бял свят.
И две шарени мисли видях по стените: едната принадлежи на композитора Франк Запа и гласи, че успехът е невъзможен без отклонение от нормата, а другата - на Пабло Пикасо, който казва, че действието е основният ключ към всеки успех.
Владимир Койлазов: Верни са! Така е!
Петър Митев: Много проби, много грешки и много действия! Всяка грешка представлява отклоняване от предишния път и настройване на мерника в някаква по-правилна посока. И с много постоянство се постига!