България пропуска възможността да реставрира Свещарската гробница

Мария Чернева
от Мария Чернева
21:00, 22.11.2020
5420
Чете се за: 04:51 мин.
СЛЕД НОВИНИТЕ

Извънредно красива, изключителен образец на тракийското изкуство.

Но гробницата в Свещари е обявена за световен паметник на културата не само заради кариатидите си. За науката тя е носител на изключително ценно свидетелство за приемственост на идеи и духовност, белязали историята на света. Става дума за портал - наречен още едикула или наискос, централен елемент в гробницата, стоял пред ложето на погребания тракийски владетел като важна част от мистериите по обезсмъртяването.

"Уникалният наискос, който е имитация на един малък храм, който редица специалисти с международно признание смятат, че е предшественик на по-късните олтарни стени в ранно християнската архитектура, и това е един много интересен момент, защото ние можем да видим как гетските земи и идеята за безсмъртието преминава през християнството заедно с част от своите архитектурни елементи. Вие и сега затова сега зад олтарните стени в църквата не всеки може да влезе, защото това е място за мистерии", обясни проф. Диана Гергова, която е научен ръководител на проекта за реставрация.

В древния свят траките и по-специално северните траки или гетите са били носители на друга слава. Те са били пророци, прочути с философско-религиозната си система, известна като орфизъм. Но през годините този ценен артефакт така и не намира заслужения акцент в експозицията на гробницата, реставрацията му е незавършена и зле изпълнена.

"С много лепило и толкова небрежно, неуважително към паметника и посетителите, че то даже не е изчистено от тази плоскост, за да имаме една малко по-естетична представа", допълни професорката.

Мърляво оклепан с лепило, двуизмерно лепнат на кафеникава плоскост, сврян в полутъмен ъгъл - наискосът е последното нещо, което стига до взора на посетителите. Открит натрошен от силно земетресение в древността, елементите му недвусмислено показват, че е триизмерен. И идеята още при първата реставрация на гробницата е била да се изнесе извън погребалната камера, като графична възстановка на кариатидите отзад да дадат перспектива и представа на посетителите къде и как е стояла. Но стопанинът някак е допуснал това сакато изпълнение по програма ФАР, което освен друго е и незаконно.

"Тази реставрация на практика е незаконна, защото няма нито един документ или решение на специализираните експертни съвети, че наискосът трябва да бъде експониран двуизмерно. Няма никъде документация, която е одобрила това решение", каза още проф. Гергова.

Освен да се възстанови наискосът триизмерно с всичките му части, в гробницата има и куп други недовършени неща. Като да се сложат трите статуи на богинята Нике, които са стояли върху фронтона на наискоса. Като каменните възглавници, които е добре да се сложат върху царските ложета, а не да стоят в склада на музея в Исперих. Като акротерия, който трябва да заеме мястото си върху главния свод на гробницата, а не да стои във витрина. Която пък е направена да показва други интересни находки, а не да стои празна. Каменните блокове, с които е бил зазидан входа, са разхвърлени без идея, вместо са станат част от смисления разказ. Купчина от могилния насип безсмислено стои и закрива гледката към паметника. Гробницата носи и друг елемент от мистериите по обезсмъртяването, който може да бъде показан на посетителите. Това е слънчевият лъч, който е осветявал сцената на обезсмъртяването веднъж в годината.

"Точно в дните, които сега са коледните празници, през един отвор специално оставен, слънчевият лъч е пронизвал и е осветявал сцена на обезсмъртяването", разказа проф. Гергова.

С изчерпана надежда, че стопанинът на гробницата ще се погрижи да довърши реставрацията ѝ, екип учени разработва преди 4 години проект, с който кандидатства за финансиране първо пред ЮНЕСКО, а в последствие и пред Американския посланически фонд.

"Ние кандидатствахме за Американския посланически фонд със съгласието на министерството на културата. Проектът ни беше оценен много високо с едни от първите между стотиците, които са кандидатствали", каза проф. Гергова.

Но да се намерят пари и да се спечели проект, се оказва по-лесното. Далеч по-трудно е да се надяваш на съдействие от страна на Министерството на културата. Чиновниците там вкарват екипа в лабиринта на бумащината и протакането.

"Например, да изчакаме мониторинг на Института за паметниците на културата и след това да направим наш проект и да го внесем. Този мониторинг беше забавен 9 месеца, докато ни се връчи, което означаваше, че ние изпускаме първия срок", допълни археоложката.

Защо чиновниците на Министерството на културата са бавили 9 месеца мониторинга с риск да провалят проекта, не получихме отговор. Наложило се да молят удължаване на срока по проекта. Но покрай него става ясно, че това е първият мониторингов доклад въобще. Като световен паметник, България има ангажимент да докладва състоянието на гробницата всяка година. Но изглежда близо 20 години е забравила за ангажимента си.

В писмен отговор от Министерството на културата съобщават единствено за инструментален мониторинг за деформации на гробницата и покритието й.

Малка част от това, което трябва да съблюдава един добър стопанин. Защото иначе щеше да установи окаяното състояние на електрическата инсталация и веднага да се намеси.

Но чиновниците не реагират дори и след като проектът за реставрация, а и собствената им проверка установяват незаземени трафопостове, наводнени шахти с електрически кабели и несъответстваща на съвременните изисквания електрическа инсталация. Но вече трета година от културното ведомство не реагират, въпреки сериозния риск от инцидент в гробницата. Защо - предпочетоха да не отговорят и на този въпрос.

Но не стига забавения доклад, бюрократите решили да затвърдят ефекта, като поискали документ за изправността на пожарната инсталация, а не за наличие, както указва съответната наредба.

"По всички други закони само собственикът има право да изисква и то от специализирани фирми такава документация. Аз написах писмо, че това е неизпълнимо, въпреки всичко получихме второ писмо - не, това е много важно. Т.е. Министерството на културата започна да ни изпраща преписки и изисквания, които всъщност ни поставиха в положение на невъзможност да ги изпълним", разказа още професорката.

Като капак на мудния диалог с Министерството, проектът за реставрация изненадващо е изпратен за оценка към специализиран експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности. Изненадващо, защото проектът за реставрация касае движими, а не недвижими ценности. А и в експертния състав на съвета преобладават архитектите и нито един специалист, който може да оцени предложената реставрация.

"А пък аз, доколкото гледах записа от експертния съвет, там има някакви спорове за лепила и такива работи - това са неща, които трябва да се обсъдят в тясно специализиран кръг. Конкретно обсъждане от страна на реставратори. Кой какво може, до колко може, с какво може да стане и как да стане това. Но това не е работа на експертния съвет", коментира независимият експерт Георги Мавров, който е специалист по реставрация на камъка.

В писмен отговор, от Министерството на културата посочват реда на наредба 4, която препраща по реда на недвижимите културни ценности, но само ако се предвиждат промени в тях. Но в случая защитната сграда на гробницата не е паметник на културата и не оправдава подобна препратка.

Експертният съвет правилно отбелязва, все пак, че липсва документация за последната реставрация, финансирана по програма ФАР през 2005 г. на наискоса. Но липсата на документация не е пропуск на екипа, който иска да коригира грешките, а на самото министерство, допуснало непрофесионалната и груба намеса в този световен паметник.

"Когато един паметник има своите три страни, е редно той да бъде експониран съгласно елементарните принципи на реставрацията в неговата цялост", смята проф. Гергова.

"Според мен е задължително. Това е правилото в реставрацията. Да се възстанови максимално оригинала. Тук имаме наличие на елементи, които не са включени в едикулата в момента, те са на склад", допълни Георги Мавров.

В крайна сметка експертният съвет не одобрява проекта, но и не дава никакви препоръки, които екипът да отстрани. С предпоставено мнение, че реставрацията е рискова. С пълно незачитане на становищата и мненията на авторитетни наши и чужди експерти. И министерството стопира проекта, въпреки че първоначално го е подкрепил пред Американския посланически фонд.

"Ако има такова разрешение, тогава е някак си е неясно, неоправдано отклоняването в последния момент на целта. Реставрацията на тази част от паметника. И за мен е неясно защо. Всичко останало е дим, мъгла, в която да се скрият истинските причини. За мен е така. Нещо не е довършено, сега има възможност да се направи отново и не може" - коментира реставраторът.

В крайна сметка административният ръководител на проекта фондация "Кредо Бонум" ще извади реставрацията от проекта и ще разчита Американският посланически фонд да одобри останалите дейности. Пропуснатата възможност за качествена реставрация, за съжаление съвсем не означава, че Министерството на културата има други планове, пък и пари за това. Тъкмо обратното. Преди 5 години има задание за изработването на план за опазване и управление на археологическия резерват. Още не е обявен конкурс за изработването му. Така че целта тук трябва да е друга.

След излъчването на репортажа за Свещарската гробница от Министерството на културата изпратиха писмен отговор.

ВИЖТЕ ОТГОВОРА НА МИНИСТЕРСТВОТО НА КУЛТУРАТА ТУК

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
1123 нови случаи на коронавирус у нас
1123 нови случаи на коронавирус у нас
Проверки преди Коледа: Всяка четвърта играчка на пазара - опасна или с несъответствия
Проверки преди Коледа: Всяка четвърта играчка на пазара - опасна или с несъответствия