НОВИНИ

Европейската мрежа на автомобилните клъстери прогнозира фалити на заводи

Милен Атанасов
от Милен Атанасов
21:58, 29.04.2020
Чете се за: 01:50 мин.
По света

Атомобилният бранш ще се възстановява поне 2 години, прогнозира Томас Рьор от Европейската мрежа на автомобилните клъстери.

Томас Рьор - говори на френски, подрежда мислите си с германска прецизност и владее целия арсенал от английски думи и изрази, белязал автомобилната индустрия. Напомня ни, че тази индустрия е глобален сектор, който не само страда, но и се учи от пандемията.

Томас Рьор - мениджър европейски програми в Eвропейската мрежа на автомобилните клъстери: На първо време ситуацията изглежда като проблем. Става въпрос за краткосрочните финансови проблеми и за спирането на производството, които към днешна дата са много сериозни. Има риск някои от участниците в цялата система на автомобилостроенето да изчезнат, защото не могат да оцелеят дори и с предлаганите помощи във връзка с кризата. Фалитите на някои от тях могат да застрашат цялата верига на производството. Но тук идва и проблемът с покупателната способност. Хората, които се страхуват за работата си или са я изгубили, със сигурност ще отложат във времето покупката на нова кола. Пазарът няма да може да възстанови бързо предишните си нива. Тези краткосрочни проблеми обхващат период от една-две години. Но в дългосрочен план мисля, че кризата може да бъде и добра възможност за по-устойчиво развитие. Отчитането на рисковете може да накара собствениците на предприятия да организират производството по по-съвременен и сигурен начин.

Ролята на клъстърите също може да се добави към устойчивите решения, които вече действат в сектора.

Клъстерите вече са се доказали като ефикасни структури на регионално ниво в много европейски страни. Смятам, че сега стремежът трябва да е към свързване на европейските клъстъри в по-широка структура. Членовете на тези клъстъри ще допринасят за засилване на връзките между техните организации и между регионите, за да могат да се раждат и общи проекти. Това взаимодействие между клъстърите е важно и необходимо. Идеята зад създаването на Европейската мрежа вече обединява двайсетина европейски и международни клъстъра. Освен европейските средства за модернизация, които подпомагат сектора, сега клъстърите в мрежата обсъждат и начините за подпомагане на членовете и конкретните стъпки за преодоляване на сегашната криза.

Кризите идват и отминават, а визията на Томас Рьор за превозните средства от следващо поколение - в Европа и по света, надхвърля средносрочните планове. Тя се простира в настоящето, което работи за бъдещето. Което трябва да е електрическо.

Томас Рьор: Има нужда от преминаване на колите към ниво на нулеви вредни емисии. Необходимостта е несъмнена. Според мен електромобилите са единствената технология на този етап, която може да отговори на тази необходимост. Не съм съвсем сигурен, обаче, дали тези коли ще се задвижват от електрически батерии или от водородна клетка. Смятам, че и двете технологии ще се развиват. Възможно е електромобилите с батерия да се използват повече в градските и крайградските зони, докато водородната клетка може да осигури по-дълъг пробег извън населените места.

В Европа в този сектор работят 11 милиона души. Това го прави доста важен за региона. Секторът беше изправен пред немалко предизвикателства и преди кризата с коронавируса. Сред тях бяха навлизането на електромобилността, на автономните превозни средства без водач, нуждата от промени в производството и планирането. Самият начин на използване на превозните средства претърпява промени. Има ги и целите за автоматизация и постигане на нулеви вредни емисии. И сега към всичко се добавя коронавирусът. Ситуацията вече е доста критична.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Италия намеква за прекратяване на "Серия А"
Италия намеква за прекратяване на "Серия А"
Гласът на бизнеса: В момента работим ден за ден
Гласът на бизнеса: В момента работим ден за ден