Българските почитатели на класическата музика са в очакване на една изключително вълнуваща среща този четвъртък. Софийската филхармония има честта да посрещне за първи път на сцената на зала "България" Марин Алсоп. Определят я като най-влиятелната жена диригент в света на класическата музика и тя със сигурност е такава, защото чупи едно от най-големите клишета - че дирижирането изобщо не е женска работа.
Родена в семейство на професионални музиканти, за Марин Алсоп е съвсем естествено да се посвети на класическата музика. Съдбата ѝ е предопределена от първото ѝ ходене на концерт. На сцената излиза един слънчев и щастлив човек, който приковава вниманието и грабва сърцето ѝ. Човекът не е кой да е, а американският композитор и диригент Ленард Бърнстейн.
"Учителката ми по цигулка ми каза, че момичетата никога не могат да станат диригенти, но и двамата ми родители бяха професионални музиканти и те ми казаха "Това е нелепо, можеш да бъдеш всичко, което искаш да си". Те бяха много подкрепящи в преследването на тази цел и в разбирането какво всъщност е дирижирането. Да си диригент е професия, в която трудно се пробива, независимо дали си мъж или жена, защото по принцип има много малко възможности, но за жените те са още по-малко и идват значително по-късно. Като млад диригент и жена същевременно често си мислех, че никой няма да ми даде шанса да правя грешки и да се провалям, а това е много важно за израстването и развитието", казва Марин Алсоп.
Въпреки консервативните предразсъдъци Марин Алсоп не просто сбъдва мечтата си, а след години става любима асистентка на своя кумир Ленард Бърнстейн.
Казва, че докато в началото на нейната кариера жените диригентки са се броели на пръстите на едната ѝ ръка, през последните пет години броят им значително нараснал.
И се гордее, че по нейна инициатива дамите с тази професия имат свое сдружение, което да отстоява правата им в един свят все още доминиран от мъже.