Научноизследователският кораб "Св. св. Кирил и Методий" вече е с нов командир. Капитан II ранг Николай Данаилов предаде командването на своя заместник старши помощник командира на кораба Радко Муевски. Какво е да си капитан на първия в морската ни история военен научноизследователски кораб, завършил две полярни мисии и какво предстои на поредната 33-а антарктическа експедиция тази есен?
Повече от 20 години капитан II ранг Николай Данаилов служи във Военноморските сили на страната ни. Казва, че корабът "Св. св. Кирил и Методий" е сбъдната мечта, а екипажът, с който преплава хиляди морски мили от Варна до Антарктида, е исторически момент в историята на военноморското ни корабоплаване:
"Отговорността, която беше на плещите ми беше доста голяма, но се радвам, че благодарение на екипажа, който ми беше поверен, всички тези смели мъже и жени, с които извърших тези две експедиции, нито за момент не се прегънаха и не казаха - не можем повече."
Проявата на силна воля и непоколебимост в кризисни ситуации са сред най-важните качества на един капитан.
Капитан II ранг Николай Данаилов: "Това е в основата на всеки български морски офицер, който завършва Висшето военноморско училище. Когато се взима решение, то може да бъде актуализирано, но никога не трябва да бъде отменяно. Така че, по-скоро със стъпка успях да направя така, че да достигнем до финала на този проект тези две години."
С чувство на гордост и изпълнен дълг кап. Данаилов предава командването на капитан II ранг Радко Муевски, за да се изправи пред ново професионално предизвикателство:
"Това, което предстои пред мен, е развръщане на щабни модули, за да може да се извършва организационен контрол върху дейността на кораба, когато той плава към Антарктика, в Черно море, когато изпълнява различни научни проекти и естествено за осигуряване на практика на курсанти и студенти от Висшето военноморско училище."
В момента научноизследователският кораб е на ремонт, преди да поеме към поредната си мисия.
Капитан II ранг Николай Данаилов: "По-скоро козметични по отношение на корпуса, на машините и на механизмите. На кораба беше инсталирана нова радиолокационна станция, която работи в С-бандовия обхват. Това е обхват с по-голяма дължина на вълната, която спомага при плаване в полярни условия - да се виждат и по-малки обекти. По време на плаване в полярни води много често имаме среща с малки айсберги, които са от ранга, примерно на малък автобус, които обаче не се виждат от водната повърхност, а се познават само по плиските на водата. Гледайки ги по този начин, този радар може да ги види и да ги маркира."
Новият командир на кораба - капитан втори ранг Радко Муевски, 2 години е участвал пряко в подготовката на последните антарктически експедиции. Многократно е доказвал, че е офицер с отлични качества и лидерски умения, който ще поведе кораба смело напред през световния океан.
Капитан II ранг Радко Муевски: "Усещането ми е за това, че ще трябва да работя още повече, по-усилено, по-уверено, тъй като, разбира се, командирът е примерът за своят екипаж. Качествата на един капитан би трябвало да са доста комплексни. Трябва да бъде доста опитен, да се опитва винаги да разбира нуждите на своят екипаж. По този начин пак екипажът да се чувства спокоен и във възможност да изпълнява своите задължения и поставени задачи към него."
Кап. Муевски уточни, че вече приключва бойната подготовката на екипажа за предстоящата 33-а антарктическа експедиция:
"След завършването на бойната подготовка на кораба, ще бъде извършено даване на една курсова задача, която е като сертифициране на екипажа към това да може да си изпълнява своите задължения. И съответно новия командир, след което предстои изпълнение на една плавателна кампания през месец август."
Пътуването на научноизследователския кораб до ледения континент ще започне в началото на ноември.