НОВИНИ

Проверка на БНТ: Пътниците в междуградския транспорт масово не слагат колани - какви са рисковете и глобите?

Паулина Найденова
от Паулина Найденова
18:08, 07.01.2023
Чете се за: 08:45 мин.
У нас
Слушай новината

Пътниците масово не слагат колани в автобусите. Това показа съвместна проверка на "Говори сега", "Пътна полиция" и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Коланите в автобусите станаха задължителни след катастрофата край Своге през 2018 г., при която загинаха 20 пътници. Последната жертва беше при инцидент с автобус бе край Свиленград миналия месец. Междувременно тази седмица от доклад на Института за пътна безопасност стана ясно, че над 350 км от магистралите в България са опасни. Въпреки всички тези тревожни данни, проверката ни показа, че има и шофьори, които управляват превозните средства без колан.

Експериментът ни започва от Централна автогара в София. Избираме натоварени линии не само по празниците, а и в делничните дни. Купуваме си билети за София - Благоевград и обратно и за София - Пловдив и обратно.

Забелязваме, че в някои от автобусите има камери. Проверяваме коланите - такива има във всички автобуси, но въпреки че са задължителни, масово не се използват от пътниците. А инструкции от шофьорите няма. Само малки лепенки на прозорците напомнят за задължението ни, такива обаче няма във всички автобуси.

"Ако няма обозначение на самите седалки за коланите, шофьорът или стюардът в автобуса е длъжен да предупреди пътниците преди започване на пътуването, че автобусът е оборудван с колани, че те трябва да поставят тези колани. Оттам нататък ние като превозвачи, като водачи на тези превозни средства нямаме механизъм, по който да осъществяваме контрол върху пътниците. Този механизъм се осъществява от съответните контролни органи. Шофьорът няма как да осъществява контрол върху всеки пътник. Това са 50 човека. Вие като гражданин трябва да спазвате законите и този закон важи за всички", обясни Магдалена Милтенова - председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Попадаме на автобус, в който няма напомнящи лепенки за задължително слагане на колан. В началото на пътуването и шофьорът не напомня за задължението ни. Глобата за пътуване без колан е 50 лв.

Няколко дни по-късно тръгваме на проверка с "Пътна полиция" и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Още в първия спрян автобус в участък близо до София, всички пътници са без колани. Някои казват, че изобщо не ги слагат, други - че не са ги видели. Забелязваме, че в един от автобусите повечето колани са заклещени под седалките.

"Водачът от една страна ще бъде наказан с глоба 50 лв. за това, че самият той не е използвал обезопасителен колан. 50 лв. е глобата и в случая, в който водачът не е уведомил пътниците да бъдат с поставени обезопасителни колани. При него ще има отнемане и на контролни точки. И всеки един от пътниците отделно ще получи наказание, като размерът на глобата е 50 лв.", обясни Мария Ботева - инспектор в "Пътна полиция".

Актът за неработещ колан е от 50 до 500 лв. При липса на колани превозното средство временно се спира от движение.

"Освободени са от поставяне на колан тези, които извършват редовен превоз от градските линии, тези, които извършват курсове до 30 км разстояние и тези, които са вписали в регистрационния талон, че са предвидени места за правостоящи пътници", каза Светослав Васев - експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

И в друг автобус шофьорът пътува без колан. Въпреки че практикува професията си от 1976 година, казва, че досега не е спиран за такава проверка и признава, че редовно пътува без колан.

БНТ: И Вие пътувате всеки ден без колан, така ли?

Иван Иванчев: Всеки ден, да. Някой път го слагам. Акт ми съставиха, че управлявам автобуса без колан и пътуващите в същия автобус не съм ги молил да си сложат коланите.

БНТ: Сега ще го слагате ли вече?

Иван Иванчев: Слагам колана, казвам и на хората да си сложат коланите. Който не иска, връщам му парите, давам му билетчето и оттук нататък поне за това нещо ще бъда изряден.

Освен глоби, че пътува без колан и вози пътници, които не са обезопасени, на шофьора е наложена и още една глоба за 200 лв. Причината - в пълния автобус има един пътник повече от предвидените седалки. Въпреки това жената има билет и е седнала до шофьора на място, което е приспособено като седалка. Колан там изобщо няма.

БНТ: Това седалка ли е тук?

Иван Иванчев: Помощна.

Пътничката раказва, че тя го е помолила да я вземе: "Защото съм ски учител и трябва да съм на работа. Просто прояви човещина".

Шофьорът връща парите за билет на жената, а тя продължава на автостоп. Статистиката показва, че заради неправилен превоз на пътници през 2022 г. са пострадали 46 души. Пътните инциденти с автобуси в България през 2022 са 208 - при тях 19 души са загинали, а други 345 - ранени.

"Пътните инциденти по вина на шофьор на автобус са намалели почти с една трета. 66 са тази година, докато миналата година са 100. Около 5% от водачите на автобуси сме забелязали, че използват мобилно устройство", обясни Светослав Васев - експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

Интересни са опитите на водачите, особено на леки автомобили, които се опитват да прикрият, че разговарят по телефона - разказва Мария Ботева от "Пътна полиция" - че са го изпуснали, че като натиснали спирачката, той е отхвръкнал и т.н.

През 2022 г. за пътуване без колан са глобени 37 500 души. Те са с 6500 повече, отколкото през 2021 г. Статистика за това каква част от тях са пътували в автобус обаче не се прави.

В същото време автопаркът в България продължава да е един от най-застаряващите в Европа. А в над 300 населени места изобщо няма автобусен транспорт.

"В Пещера имаме проблем, Брацигово, Карлово остана без транспорт, да не говорим за Северозападна България, където имаме този проблем. Средствата, които бяха предоставени за субсидираните линии, покриха 92% от загубите на превозвачите. Но остава проблемът с несубсидираните линии. Бяха отделени едни 20 млн. лв. от държавния бюджет, които подпомогнаха до някаква степен превозвачите, но те са крайно недостатъчни и всъщност там, където има най-малко пътници, няма абсолютно никакво финансиране", обясни Магдалена Милтенова - председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Ако пътувате с автобус, трябва да предвидите и допълнителни пари за тоалетна, защото въпреки че вътре има такива, те не се използват - няма условия за това.

На този етап не се очаква вдигане на цените на билетите. А проверките за слагане на колани ще се засилят, предупреждават полицаите.

Гледайте повече от "Говори сега"

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Марко Одермат триумфира на домашната сцена в Аделбоденм
Марко Одермат триумфира на домашната сцена в Аделбоденм
Ангел Джамбазки: Неприемането на България в Шенген е звучен шамар за всички управляващи
Ангел Джамбазки: Неприемането на България в Шенген е звучен шамар за всички управляващи