Катастрофата, при която бяха убити две млади жени в София, е била предвидима. Причината - обвиняемият за нея Георги Семерджиев е имал над 50 регистрирани нарушения, отнета шофьорска книжка и открадната кола.
Поредната катастрофа, която изумява със своята предвидимост. Георги Семерджиев е редицивист, който 17 години е шофирал с отнета книжка, залавян е над 50 пъти за нарушения. Рецидивист, когото от полицията окачествиха като “системен наркоман”. И който се е разминавал с наложени глоби.
В няколко от случаите имаме събрани материали изпратени до прокуратурата за образуване на досъдебно производство за управление на моторно превозно средство без свидетелство за управление, които материали са върнати от прокуратурата с указание да се наложат само административни глоби, каза Бойко Рашков - министър на вътрешните работи в оставка.
Това не е типична катастрофа, смятат експертите. Причината - извършителят е направил всички възможни нарушения, които може да направи един пътен хулиган. Но както винаги въпросът, който си задаваме след всяка кървава трагедия - как можеше да бъде предотвратена, защо шофьор с толкова много нарушения успява да избяга и да се измъква с години от полицията.
Аз наистина не знам в случая какво трябва да се направи. Тук трябва да излязат хора, специалисти, адвокати, да кажат какви предложения да се направят за промени, които реално да допринесат, каза Димитър Илиев - председател на Държавна агенция за безопасност на движението.
В момента, в който се направят съответни изводи и ако те подсказват за неспособност да се упражняват полицейски функции, аз ще направя като министър всичко възможно да се разделя с тези хора, каза Бойко Рашков - министър на вътрешните работи в оставка.
Този случай е част от кървава поредица с главни герои самозабравили се млади хора, седнали зад волана пияни и/или дрогирани, или просто чувстващи себе си над закона, над правилата, над човешкия живот.
В конкретния случай - бивш футболист, обвиняем по различни казуси. Толкова уверен, че няма да го застигне закона, че карал освен без книжка, крадена кола, с фалшиви номера. Ново нарушение към дългия списък на татуирания Георги, неуловено до сега. Защото в момента няма адекватен механизъм, който бързо да засече фалшивите табели. Въпреки че тази функция трябва да изпълнява наскоро въведения погрешно наречен екостикер с чип.
Преди няколко години ЕС ни задължи с директива да въведем допълнителна идентификация за превозните средства. При годишен технически преглед. И това беше всъщност една дългосрочна мярка, която щеше да позволи тогава, когато имаме подмяна на номера, ние много бързо да успеем с допълнителния знак да идентифицираме тази измама. Само че тази политика в момента Министерството на транспорта са решили, че няма да я прилага България, т. е. ние ще излезем извън директивата, ще я изхвърлим в коша за боклук и подобни водачи, които ще могат да карат с фалшиви номера ще могат да го правят много трудно те ще могат да бъдат установявани, каза Деница Русинова - Европейски център за транспортни политики.
Спират шофьор за проверка, той бяга. Взимат му книжката - той пак сяда зад волана. Свалят му регистрационните номера - той слага фалшиви. Налагат актове - той не ги плаща. Всичко това говори, че има колела по веригата, които не работят.
Единственото лечение за такива арогантни и нагли пътни хулигани е именно конфискуване на автомобила на лица, задържани с алкохол и наркотици. Противната страна какво казва - вижте, това е личен автомобил, семейна собственост, служебен автомобил - няма никакво значение. Има ли значение тези деца, които бяха размазани, с какъв автомобил са били убити - с личен или служебен?. казва Владимир Тодоров - Асоциация на пострадалите при катастрофи.
Мерки като тази са обсъждани неведнъж, неправителственият сектор притиска институциите от години.
От кого обаче зависи да въведе ефективни мерки, които всички обсъждаме, вървейки след поредната катастрофа?
Тази национална политика трябва да се провежда от Държавната агенция по безопасност на движение по пътищата. Тя е специализираният орган, който е създаден да контролира и координира националната политика - всичко, което е свързано с темата пътна безопасност, трябва да го координира и контролира тази институция. Щом имаме такъв хроничен, сериозен, много притеснителен проблем, това означава, че тази държавна агенция трябва да се намеси и да изработи стратегия и трябва да вземе мерки, конкретни мерки и да ги връчи на министър-председателя и той от там насетне да се разпореди на съответните министри какво да направят, смята Деница Русинова - Европейски център за транспортни политики.
Неправителственият сектор очаква тази държавна агенция да е диригентът, който да дирижира институциите в битката за живота по пътищата. Затова говори и нейният статут. Тя е на пряко подчинение на министър-председателя, който има силата да задвижи всички нужни колела.
Ентусиазмът, с който влезнах в тази агенция и желанието ми да променям разни неща... Изписали сме сигурно хиляди писма до различни институции. Ролята на тази агенция е тя да бъде координиращ орган, ами трябва да ви кажа, че някъде по секторите надолу по администрацията се прекъсва връзката. Не се припознава проблемът като голям. Само, когато стане тежко произшествие това нещо се случва, каза Димитър Илиев - председател на Държавна агенция за безопасност на движението.
Само че хората, които се движат по пътищата не искат писма, а реални действия - от първата до последна институция по веригата. Всъщност това е желанието на над 70 000 активни потребители в групата във Фейсбук "Катастрофи в София", в която първо беше публикувано видео от жестоката катастрофа от 5 юли. Групата пази няколкогодишен архив на пътни инциденти от най-различно естество и разкази за скандални случаи.
Дали жертвата ще бъде Милен Цветков, две млади момичета или някой друг - от групата настояват да бъдат взети ефективни мерки срещу убийците на пътя. И търпението им е на изчерпване.
Не ни карайте да почнем и ние да помагаме, защото тогава ще стане интересно. Гражданският арест го има като опция. И ако трябва и това да приложим, за да принудим някоя институция да си свърши работата ще го направим, не ни притеснява това нещо. Живеем в държава, в която чувството за безнаказаност е до високо от мола. Ние държим да показваме какво се случва в София с ПТП-тата и хората ако ги е страх по някакъв начин и не искат да публикуват, изпращайте ги на нас, ние ще ги публикуваме, нас не ни е страх, казва Надежда Дойчева - модератор в "Катастрофи в София".
С Надежда правим бърз преглед в архива на групата, за да видим какви са тенденциите - леките катастрофи и верижните стават обикновено през деня, при активен трафик. Тежките, предизвикани от пияни и дрогирани - вечер. Тогава, когато улиците са сравнително празни стават и гонките.
Следят се с интерес и тенденциите, които се изнасят от официалните институции:
Само ще ви кажа една много интересна статистика за 30 човека, които са изпробвани за наркотици, трима или четирима са с наркотици - Тенчо Тенев - директор на "Пътна полиция" към СДВР.
И като го знае шефът на КАТ г-н Тенев това нещо, къде са патрулите на КАТ. Ето, онзи ден стана трагедията, Къде са? Въртят си гуми, кара се със сто. Къде са?, пита Надежда Дойчева - модератор в "Катастрофи в София".
Призив към Пътна полиция - да им се увеличи доставката на драг тестове, но тези кръгтестове да ги използват целево, да ги използват петък и събота пред питейните заведения, пред нощните заведения, Студентски град, морето. Нека всеки, който отиде в Студентски град и е с автомобил и реши да пие или да се дрогира, да знае, че неговият автомобил 50% е възможността да бъде спрян и да бъде тестван, каза Владимир Тодоров - Асоциация на пострадалите при катастрофи.
Молбата ми към законодателя е вземе такива мерки, за да бъдат максимално превантирани такъв тип престъпления - за завишаване на наказанията при шофиране след употреба на алкохол и наркотици, каза Ясен Тодоров - зам.-председател на Националната следствена служба.
"Днес решихме да обявим война на всички рецидивисти зад волана", заяви Кирил Петков - министър-председател в оставка.
Само че войната по пътищата, която не помни точния брой не жертвите си, тече много отдавна. А никой не знае колко още като Георги с множеството провинения сядат зад волана и натискат газта.
Имало е задължение от 2019 година да се изработва всяка година анализ на тежките ПТП -та с млади водачи и с обществен превоз на пътници. Първата година не е имало данни, втората година е направен само за младите водачи, пак поради липса на данни, третата година е направен само в частта, когато касае МВР. И тогава, когато ние нямаме верни данни на входа, няма как да очакваме каквито и да било мерки да изработят те. Каквото и да ни предложат, то няма да е вярно. И няма как да знаем дали ще сработи и най-вероятно няма да сработи, допълва още Диана Русинова.
Няма пълноценен анализ, няма адекватно разписана стратегия. Например, каква е процедурата след установено нарушение, за да не се повтаря, кой работи с дрогирания шофьор, който най-вероятно, заради зависимостта си, ще спре едва когато стане късно. Стратегия, а не откъслечни мерки. Защото кампанийните акции, които следват са доказали краткосрочен ефект. До следващия случай, който ще дойде. Неминуемо.4
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube: https://go.bnt.bg/youtube