ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Забраната за коли на бензин и дизел засега се отлага - но готови ли сме за електрически?

6038
Чете се за: 04:20 мин.
Икономика
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Въвеждането на забраната за конвенционални коли с бензинови и дизелови двигатели след 2035 г. засега се отлага, след като предложението не беше гласувано от съвета на ЕС заради несъгласието на Германия. Готвеният от Брюксел нов екостандарт "Евро-7" от идната година обаче може да ускори процеса.

      Каква е готовността на България да се раздели със старите коли и да премине на електрически?

      12% от въглеродните емисии в Европа са следствие от двигателите с вътрешно горене на автомобилите. Затова в края на миналата година Европейският парламент и Европейската комисия постигнаха съгласие след 2035 г. да се спре тяхната продажба.

      "Експертите у нас смятат, че това може да стане значително по-рано чрез въвеждането на новия екостандарт "Евро-7" в края на следващата година.

      "В края на следващата година ще бъде въведен така нареченият стандарт Евро-7. В момента валидният стандарт е "Евро-6". При "Евро-7" има драстично намаление на газовете, които колите могат да излъчват в атмосферата. Практически чрез този стандарт ЕС ще се приравни към калифорнийския стандарт, който е най тежкия в момента в света", обясни Любомир Станиславов - изпълнителният директор на "Аутомотив Клъстер България".

      На този етап България обаче не е готова за масово въвеждане не електромобили. Причината - липса на държавна политика.

      "България е една от малкото държави, в които няма така наречените "скрапинг" програми - те дават допълнителни стимули за покупка на електрически автомобил и по-важното е, че все още няма програми за изграждане на инфраструктура за изграждане на зарядни станции", каза още Любомир Станиславов.

      От фотоволтаичната асоциация успокоиха собствениците на електрически коли и онези, които тепърва планират да си купят такива, че няма регулаторни пречки пред изграждането на зарядни станции.

      "Европейската регулация задължава до 2 години да се изпълнят определени критерии за брой на зарядни станции, така че очаквам много скоро и това удобство за всички шофьори на електромобили да се изпълни в страната", обясни Миглена Русинова - председател на Българската фотоволтаична асоциация.

      Няма никакви административни пречки за монтиране на зарядни станции в домашни условия, гаражи или навеси, необходимото условие е да има трифазен ток.

      "Когато обаче става дума за търговско използване на зарядни станции, тогава, разбира се, се изискват съответните разрешителни от мрежовото дружество, което оперира в съответния град или територия", обясни Миглена Русинова.

      На пръв поглед формалното гласуване на забраната за автомобили с бензинови и дизелови двигатели след 2035 г. от Съвета на ЕС неочаквано беше блокирано от Германия миналата седмица. Наложи се канцлерът Олаф Шолц да обяснява, че Берлин не е против предложението, а иска допълнителни уточнения.

      "Това, което в момента обсъждаме, не e съдържанието на регламента, което е вече е договорено, а нещо друго, за което в нашето правителство има единство, а Еврокомисията трябва да каже как ще се реализира. Така че въобще не става въпрос за спорни моменти, а това как на практика да решим въпроса с автомобилите със синтетични горива", заяви той.

      От Брюксел засега не посочват конкретна дата кога отново ще се проведе гласуването на забраната.

      По темата работиха: Николай Минков, Десислава Апостолова

      Чуйте последните новини, където и да сте!
      Последвайте ни във Facebook и Instagram
      Следете и канала на БНТ в YouTube

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image