Три четвърти от европейците - 77 процента, смятат, че науката оказва положително въздействие на обществото. Данните са на "Евробарометър" и са публикувани днес.
Ден по-рано, като че ли за да докажат този интерес, учени, експерти и политици обсъждаха в Брюксел докъде е стигнало развитието на водородни двигатели и ще стане ли водородът евтиното масово гориво на бъдещето.
Музеят на автомобилите е най-подходящото място да се направи равносметка докъде е стигнала разработката на водородно гориво, защото точно при колите е най-практическото му приложение. Този автомобил с едно зареждане на стойност 7 долара изминава 500 километра.
На няколко метра от колите от миналото се говори за бъдещето. Оценката на десетгодишната европейска стратегия за водорода е поверена на българския учен проф. Владко Панайотов.
"Напредъкът е огромен. Представете си, че вече част от фосилните горива ще бъдат изместени от водорода. Напрежението около цените на природния газ и нефта ще спадне", обяснява той.
Пред масовото използване на водородни коли има няколко големи проблема - например високата цена и липсата на станции за зареждане. Но тези проблеми са преодолими.
"В момента вие виждате навън коли, виждате как в Европа има автобуси, виждате как от водорода се произвежда електроенергия. Това ще бъде новата ни икономика", убедена е проф. Дария Владикова, директор на Института по електрохимия и енергийни системи - БАН.
"Фосилните горива постепенно ще стават все по-скъпи. Автомобилната индустрия разбира това и трябва да търси алтернативи", коментира Берт де Колвенаер, изпълнителен директор на фирма за нови технологии.
На 13 декември в София ще има семинар, на който ще бъде представена идеята за технология, чрез която от изгаряне на боклук ще се получава водород. Тогава ще бъде докарана и кола с водороден двигател.
Реалността да сипваме в колата гориво за десет лева и да изминаваме 500 километра все още е далече, но както каза еврокомисарят по енергетика Гюнтер Йотингер, "водородът е най-малкият атом, но има голяма роля за бъдещето".