Потребителите възвръщат доверието си в българската икономика. Това показва проучване на Националния статистически институт за нагласите на българите по време на кризата. Подобно изследване се провежда в цяла Европа и резултатите от него ще бъдат огласени до дни.
Репортер:
- По-оптимистични или по-песимистично са нстроени българите за излизането от кризата?
Гергана Михайлова, зам.-председател на НСИ:
- Днес ние публикувахме резултатите от изследването за потребителите и имаме повишаване на доверието на потребителите с 4.5 пункта в сравнение с предходното тримесечие, т.е. потребителите са по-оптимистично настроени по отношение на излизането от кризата. Наблюдава се повишаване на доверието, както сред населението в градовете, така и в селата, Това е един интересен факт, който всъщност се регистрира в това тримесечие. Освен това от началото на годината такова повишаване на доверието е регистрирано в градовете и общо за икономиката. Тоест това е една стартираща тенденция от началото на годината, а не нещо, което се случва еднократно само през това тримесечие.
Репортер:
- По-бедни ли се чувстват българите и смятат ли, че тази тенденция ще продължи въпреки този оптимизъм?
Гергана Михайлова, зам.-председател на НСИ:
- Потребителите всъщност посочват, че са по-малко песимистично настроени по отношение на финансовото си състояние и финансовото състояние на техните домакинства както за изминалите 12 месеца, така и за следващите 12 месеца. Освен това се наблюдава, че те оценяват по-положително условията за спестяване през следващите 12 месеца.
Репортер:
- А остава ли страхът им, че ще останат без работа?
Гергана Михайлова, зам.-председател на НСИ:
- Потребителите също посочват, че безработицата ще продължи да се увеличава, но с по-ниски темпове, т.е. такова ускоряване на загубата на работни места ще бъде прекратено.
Репортер:
- Разбрахме, че такова изследване се прави и в другите европейски страни. Всъщност къде се намираме ние? По-оптимистично или по-песимистично сме настроени за развитието на икономиката?
Гергана Михайлова, зам.-председател на НСИ:
- Точно така. Такива изследвания се правят във всички страни на ЕС и всъщност България е ситуирана по-добре по отношение на това, че имаме повишаване на доверието на потребителите, докато в ЕС наблюдаваме лек спад на потребителското доверие и то предимно за няколко страни като Румъния, Гърция, Испания, които също регистрират дори повишаване на очакванията за увеличаваща се безработица, т.е. ние сме по-добре ситуирани, особено по отношение на някои страни от ЕС.