Младите учители у нас са се увеличили 4 пъти само за година, отчитат от Синдиката на българските учители. Причината - по-високите заплати и подобряването на условията на труд. За да се задържат тези преподаватели в клас обаче, синдикатите настояват наставници да подпомагат дейността на новите учители.
След 7 години в образованието ще има огромен недостиг на учители - 39 000 преподаватели ще излязат в пенсия. За да се избегнат трусове в системата и да има кой да влезе в клас - възходящата тенденция за увеличаване броя на младите учители трябва да се запази. И да се назначават поне по 5 500 млади учители всяка година.
;Синдикатите възлагат големи надежди на наставниците, а именно - по-опитните учители. Конкретните функции на наставника - да помага на младия учител при самоподготовката му за час, при общуването, работата с деца със специални потребности, комуникацията с родители - или всичко онова, което не се учи в университета.
За конкретното приложение на метода - наставник-млад учител разказваме с Мирослав Милков.
Млади и по-мотивирани - новите учители са се увеличили значително. Ако миналата година в клас са влезли 800 млади преподаватели, то тази те са 4 пъти повече - над 3 500.
Току-що завършила университета Радка Караджова влиза в клас като учител по литература. Опитва се да говори на езика на децата.
Радка Караджова - учител по БЕЛ в 32 СУ, София: Когато пишете във Фейсбук и изказвате личното си мнение - там можете да подреждате мислите си по какъвто начин вие решите, но тук когато трябва да ги подредите в есето трябва да се придържате с темата.
Ангела Ценова - ученичка в 8 клас в 32 СУ, София: Някои хора си мислят, че младите учители са неопитни и не могат да се справят добре, но според мен те се доближават до нашата възраст и знаят какво ни е на нас.
Адриан Виденов - ученик в 8 клас в 32 СУ, София: Аз съм много доволен, че тя работи с интерактивни дъски и по този начин ние запомняме информацията по-лесно.
Но и Радка все още не знае как да реагира във всяка ситуация.
Радка Караджова - учител по БЕЛ в 32 СУ, София: Има неща, които в университета не ни учат. Няма как, влизайки тук, ти да се справиш с дисциплината веднага.
Да приобщава - така Росанка възприема задачата си на наставник. Казва, че за нея междучасие - няма - след като приключи урокът с децата, започва другият - с младите колеги.
Росанка Гогова - учител в 32 СУ, наставник на млади учители: В много направления ги съветваме - като започнем с документация, административните дейности, как да бъдат класни ръководители и най-вече моралната подкрепа.
Янка Такева - председател на Съюза на българските учители към КНСБ: Ние искаме наставника да работи с намален норматив и да получава тези 50 лева допълнително, защото той ще трябва да работи извън своето си работно време.
За 5 години от синдиката са подготвили около 3 000 наставници. Амбицията е всяко училище да си има свои.
Всички 52 университета у нас подготвят учители по всички предмети, а в 6 от тях - начални, въпросът е всички млади преподаватели да имат желанието да влязат в клас. И по-важното да не се откажат - на втората или третата година- практика, която за съжаление продължава да е често срещана.