Безспорно делегираните бюджети са най-добрата система на финансиране, въвеждана досега в българското училище.
Безспорно делегираните бюджети са най-добрата система на финансиране, въвеждана досега в българското училище.
Тази система обаче има едно слабо място - малките училища. Те получават малко пари и трудно задържат ученици и учители. Затова искат държавата да ги подкрепи.
Само 144 деца до осми клас учат в 177-мо училище в софийския квартал Световрачане. Останали са тук, защото не искат да пътуват до центъра на столицата.
Теодора Иванова - 8-ми клас: - Тук е по-добре, отколкото в София, защото е по-малко училището и учителите по-добре обясняват...
Величка Тихомирова - 8 клас: - Учителите добри ли са? Да, много.
Директорът на училището обяснява, че то с нищо не е по-лошо от тези в центъра на София. Дори напротив.
Евелина Гурсова - директор на 177 ОУ: - В голямото училище с паралелка от 27 до 36 деца, учителката няма по минутка време, за да обърне, а ние от 14 до 18 деца, тя може не по минутка, а... и се занимават с тях и са много по- добре подготвени.
Макар че е в покрайнините, училището има добра материална база и дори огромен физкултурен салон - нещо, с което малко училища в страната могат да се похвалят. И нещо, което няколко централни столични училища изобщо нямат.
- Според мен това е някаква мода, че централното училище дава нещо повече, напротив - моите специалисти са много добри и мога да заявя, че могат да конкурират абсолютно всички, дори в елитните училища.
Приликите с централните училища обаче свършват дотук. Защото според системата на делегираните бюджети училищата получават средства на брой деца.
Затова тук парите са малко и никога не стигат за скъпата нафта, с която се отоплява училището. Затова и големият салон пустее студен.
А средната учителска заплата е със 160 лева по-малка от средната за страната. Затова от училището имат предложение към просветното министерство.
- За малките училища в крайградската зона на София би трябвало издръжката на ученик да бъде един път и половина по-голяма от издръжката в централните училища.
Така няма да има опасност малките училища да се самозакрият, казват тук. Децата им няма да се прелеят в централните, да ги натоварят още повече и да падне качеството на обучението. И молят за подрепа.
Малко училище в никакъв случай не означава лошо училище, защитете малките училища.