ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Състоянието на виадуктите по магистрала "Хемус"

bnt avatar logo от Милен Кирилов, Иво Никодимов
A+ A-
Чете се за: 01:09 мин.
У нас

Виадуктите в страната, строени през 70-те и 80-те години, не отговарят на съвременните нормативи за устойчивост при земетресение. Това обяви в сутрешния блок на Българска национална телевизия шефът на АПИ Лазар Лазаров.

състоянието виадуктите магистрала хемус
Виадуктите в страната, строени през 70-те и 80-те години, не отговарят на съвременните нормативи за устойчивост при земетресение. Това обяви в сутрешния блок на Българска национална телевизия шефът на АПИ Лазар Лазаров. Той обясни, че през миналия век мостовете са предвидени да издържат до 6-та степен по сеизмичната скала на Медведев-Шпонхойер-Карник, докато в последните години изискването е до 9-та степен. След като стана ясно, че два от виадуктите по магистрала "Тракия" край Пазарджик са опасни, днес наш екип провери състоянието на най-големия в България.

Най-големият виадукт в България се нарича "Бебреш". Той се намира на автомагистрала "Хемус" на прохода Витиня. Построен е през 1981-ва година като подарък за поредния конгрес на БКП.

Височината на съоръжението е цели 119 метра. Камерата на "По света и у нас" видя днес, че единствената видима амортизация на моста е опадалата замазка по колоните. Така на много места се вижда арматурата. Автомобилите, които минават на ден по 720-метровото шосе над моста, са хиляди, а под него - десетки.

Шофьор: - За втори път минавам от тук.

БНТ: - От колко време?

Шофьор: - От един месец.

БНТ: - Не ви ли е страх да минавате под виадукта?

Шофьор: - Не, минавам набързо.

След земетресението през миналата седмица от АПИ са изпратили подвижна лаборатория, която да вземе проби от мостовете под Витиня. Докладът от изследванията на здравината се очаква до няколко седмици. Шефът на пътната агенция Лазар Лазаров разкри пред БНТ, че още през 2007 година смесена българо-фернска експертна комисия е установила, че 66 виадукта в страната са в, цитирам, "предаварийно състояние".

Лазар Лазаров, управител на УС на АПИ:
- За това дълго време, през което те са само преасфалтирани мостовете. Тоест, когато минава рехабилитацията, реално се е обръща внимание само на асфалтовото покритие, което е на повърхността, а не се обръща внимание на носещата конструкция. Това са колоните, гредите, плочите отгоре. И това всичкото е довело до това състояние.

Затова до дни започва укрепване на най-големите съоражения, обеща Лазаров. За всичките 66 опасни моста ще трябват поне 350 млн. лв.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?