НОВИНИ

За проблемите в новия Закон за училищното образование

Броени дни след началото на учебната година българските училища започнаха да се сблъскват с реалностите на новия закон за училищното образование. Законът е прибързан, смятат учители, защото още с влизането си създаде проблеми на 1, 5, и 7 клас. За това какво се случва и ще се случва в българското училище след влизането на новия закон сега ще говорим с нашия репортер Елиана Димитрова, която от дълги години работи в сферата на образованието и подготвя документален филм за форсираната реформа. Филмът ще бъде излъчен на 26 октомври.

Елиана Димитрова
от Елиана Димитрова
12:51, 18.09.2016
Чете се за: 02:19 мин.
У нас

Новият закон, разбира се, казва, че си поставя целта да подтикне децата да мислят самостоятелно.

Например едно от заложените неща е 60 % за нов материал и 40 % за упражнения, за да има време нещата да се осмислят, а не само да се наизустяват механично и после бързо да се забравят. Ще бъде трудно, защото учителите всъщност са същите, нали, трябва първо самите те да се променят, а това ще бъде трудно. Повечето от тях са над 50-годишни, а знаем, че млади не се задават на хоризонта.

И в крайна сметка, наистина намеренията на закона са добри - например да се справи със сегашното незавидно положение в световните класации по успеваемост, където отдавна заемаме последните места, да се справи с неграмотността.

А какво се случва в действителност, още с влизането си той залага неграмотност и липса на знания по основополагащи предмети като история и география.

Най-големите проблеми са за седмокласниците - те са започнали да учат по старите програма и закон и сега неочаквано за всички ще завършат по новия закон и то набързо.

Това може да се оспори в КС. Като основен проблем както казах се очертава доучването на пропуснатия материал по история, география и биология от седмокласниците. Става въпрос за изпуснатото Средновековие, Европа, Балкани, България по география и гръбначни по биология. Това е двойна грешка. От една страна на парламента, който заложи законът да влезе много бързо, още на втората година в осми клас, вместо да върви постъпателно от първи към дванайсти клас или поне да влезе само в първи и пети клас, без осми.

Другата част от грешката е на хората в министерството, които при положение, че вече са знаели, че след две години законът ще влезе в осми клас разместиха учебното съдържание - например променя се тотално изучаването на предмета история. Никой обаче засега не поема отговорност. Вероятно и двете страни са искали да направят добро - едните по-бързо да въведат новия закон, другите да направят нови по-добри програми. Но в крайна сметка резултатът е лош - губят учениците - общо 120 часа знания се вместват в 34 часа.

И накрая учениците няма да знаят нищо, защото и оценки няма да им се пишат. Няма да има място да се изучи дори България, страната, в която живеят. А една учителката по история се чуди как ще преподава едновременно сутринта Античност следобед Средновековие.

Палма Никлева, учител по история: Смятам, че се намираме в патова ситуация. Дори някаква елементарна основа е трудно да се изгради особено ако сме принудени да преподаваме успоредно с Античността. Значи аз ще им обясня ето след няколко часа се случва нещо в Рим, а в Европа се случват тези неща. Нито още съм им предала Рим, нито... няма как да имат абстрактно мислене, когато нямат фактология.
Марина Великова, учител по български език и литература: Това, което стана с история, география и биология, просто не е скандал, това е абсурд, което се случва, реално се случва с децата. Естествено, че законът избърза.
Илия Иванов, родител: Идеята е този човек, този материал да остане в главата му. Колкото повече се компресира, не е въпросът да отмятаме, въпросът е това, което мине, да остане. Аз се съмнявам, че по този начин би могло да остане.

Училищата не видяха голям смисъл в това. Освен съдържателната страна на реформата, тя има и друга, чисто административна. Училищата трябваше да сменят цялата си документация, печати, банкови сметки, дневници. Освен това за много кратко време от влизането в сила на 1-ви август до 15-ти септември трябваше да се прочетат купища страници указания и наредби по новия закон. И то набързо, без да има време да се осмислят.

Венелина Николова, зам.-директор: Ние няма как за няколко дни да се запознаем с целия обем от наредби, които излизат и закони и това всъщност отнема много време и ровене.
Въпрос: Много ли има за четене?
Венелина Николова, зам.-директор: Много има за четене наистина, изключително много има за четене, мисля, че са около 2000 страници.

Тази година ще бъде година на компромиси, много неща няма да са наред. Ще има и нарушения на закона - както от министерството, така и от страна на училищата по принуда. Това ще видим във филма. Но доколкото знам наказания няма да има заради създалата се ситуация.

Филмът ще бъде излъчен на 26 октомври.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Бивш наш състезател направи филм за гонките с благотворителна цел
Бивш наш състезател направи филм за гонките с благотворителна цел
Община Бургас предизвиква гражданите
Община Бургас предизвиква гражданите