НОВИНИ

ОТ СЕДМИЦАТА: Уебсайт за жените режисьори

Жените-режисьори в историята на българското игрално кино вече са представени в интренет сайт. Проектът е дело на режисьора Адела Пеева и има за цел да направи по-видимо творчеството на жените в една все още считана за мъжка професия.

Цветелина Борисова
от Цветелина Борисова
09:19, 20.02.2016
Чете се за: 03:03 мин.
Още
Снимка:
Адела Пеева, кинорежисьор: Попитали Джинджър Роджърс – „Какво значи да играеш с най добрият степ-играч на света - Фред Астер?“ И тя казала: - „Да играеш толкова добре колкото Фред Астер, само че, на 12 сантиметра токчета.“ Това значи, че в сегашното положение както е, жените са по-малко в игралното кино, просто ние трябва да се доказваме много повече. И да полагаме повече усилия за да получим това което смятаме, че трябва да получим, и да реализираме своите филми. Нищо повече.
;

Наличието на пълнометражен игрален филм за голям екран е основният критерий за присъствие в сайта „jeni-bg-kino.com“. За 100 години българско кино те са само 29. Адела Пеева споделя, че идеята за сайта идва защото:

Жените режисьори в българското кино ги има, но за тях се знае малко и малко се говори. Едни от най-хубавите, някои от най-хубавите български и любими филми на зрителите са направени именно от жени режисьори. Сайтът е създаден е, за да популяризира творчеството на жените-режисьори.
;

През 2014 година Адела Пеева присъства на Генералната Асамблея на Федерацията на европейските режисьори, където е засегната темата за неравенството между половете на режисьорския стол в киното. Данните, изнесени на сайта, показват същата тенденция и у нас. Оказва се, че от както има специалност „Кино и телевизионна режисура“ в НАТФИЗ /периода 1973-2015 година/ в нея са приети 130 мъже и 63 жени.

От тях пълнометражен игрален филм са направили 45 от мъжете и само 11 от жените. А някой от тях, остават само с дебютния си филм. Една от режисьорките, представили се само с едни филм в творческия си път Варя Шиекова споделя:

- Винаги се радвам, когато видя филм от жена режисьор, който е добър и винаги ми става приятно, защото това е едно доказателство, че жените могат също както мъжете, да се изявят на това поприще.
;

В историята на най-престижния български фестивал на игралния филм „Златна роза“ от 1961 година до сега носителките на приза са само три. Бинка Желязкова през 1961 година за филма „А бяхме млади“, през 2004 година Зорница София за „Мила от Марс“ си поделя наградата със Станимир Трифонов за филмът му „Изпепеляване“ и 2006 година Милена Андонова за филмът „Маймуни през зимата“ .

Защо са малко всъщност жените режисьори?

- Ясно е, че професията не е особено женска. Много е изискваща от човека, няма начало и край на работното време. Много трудно, се съчетава с женски задължения и с майчинство, - казва Зорница София.
;

Въпреки неизбежността за жената режисьор да съчетава женски задължения с кино, Зорница София никога не дели темите в киното на мъжки и женски, според нея полът не влияе на качеството на филма. Нейните колежки обаче, не винаги са на същото мнение.

Милена Андонова, режисьор: Не може да няма. Защото жената гледа по друг начин на света. Мъжът гледа по друг. Ние сме много различни. Но това е и богатството на филмите. Така да се каже, женските филми, направени от жени, според мен са ... по-голяма чувствителност има, не са така здраво стъпили на земята. Като разказ, като отношение към героите. Жената е по-толерантна и като отношение към света, съответно към героите, към историите. Докато мъжките истории, са по-конкретни и по-така, как да кажа, по-силно се налагат. Докато жената, като художник е по-нежна, така да го кажем, което няма нищо лошо в това.
;

В работата си Наталия Пискова, режисьор на филма „Живей опасно“ и дъщеря на голямата Ирина Акташева, споделя, че никога не е имала афинитет към феминиските теми. Дори напротив, главният герой в дебютния й филм е мъж.

- Винаги съм разчитала на мъжете в тази професия. Оператора, монтажиста, това са все мъже, цялата снимачна група е предимно от мъже, така че без тях не може, - казва Наталия Пискова.

А ключът към хубавият филм и запазването на идентичността на българското кино според нея, не е в това мъж или жена е режисьорът, а в добрия роман и стойностната литература.

;

За Мариана Евстатиева най-важното е човек, да работи това, което обича, тогава никоя професия не е трудна ли неподходяща:

- На мен ми се струва, че всички професии когато ги обичаш и ги работиш от сърце, са лесни и приятни и не ги деля на женски и мъжки, - казва режисьорката.


;

На страницата на сайта присъстват жени-режисьори от различни поколения - от пионерите на киното като Лада Бояджиева, Бинка Желязкова, Ирина Акташева, до млади дебютанти, които сега снимат първият си филм. Всяка една от 29-те жени режисьори е представена на отделна страница с биографични данни, информация за спечелени награди, препратки към статии, връзки към филми и интервю – видео или стандартно. Сайтът е реализиран с помощта на програма „Култура“ на Столична Община в подкрепа на титлата „София - Творчески град на киното под егидата на ЮНЕСКО“ и 100-годишнината на българското кино. Той ще бъде преведен на английски език, с помощта на Държавния културен институт към Министерството на външните работи.

На представянето на сайта в салона на Столична община на улица "Париж"-1, присъстваха някои от представените режисьори, кметът на София Йорданка Фандъкова и председателят на Комисията по култура Малина Едрева. Много от присъстващите изразиха благодарност за създаването на сайта, а кметът на София лично поздрави Адела Пеева, и сравни работата на жената кмет, с работата на жената-режисьор.

;

Адела Пеева също изрази специални благодарности на Столичната община. И понеже според нея салонът на ул. "Париж" носи късмет тя сподели и идеи, за нови проекти с г-жа Фандъкова.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Изложба, посветена на Васил Левски в Президентството
Изложба, посветена на Васил Левски в Президентството
Почина италианският писател и философ Умберто Еко
Почина италианският писател и философ Умберто Еко