НОВИНИ

Заплетеният казус с оценките на матурите

Получихме десетки запитвания от притеснени родители за това защо оценките на децата от външното оценяване след 7-ми клас се намаляват след първия модул, при положение, че те са решили задачи на втория. Или конкретен пример - как ученик, който е изкарал да речем 5,25 на първия тест, след втория получава 4,80 - 4 десети по-ниско, при положение, че е решил задачи. И обратното - как при изкарана двойка на първия модул, детето успява да прескочи с тройка след втория, при положение, че той е много по-труден и служи за отсяване на учениците за математическите гимназии. Отговор на тези заплетени казуси се опита да получи Цвета Младенова.

Цвета Младенова
от Цвета Младенова
11:16, 09.06.2016
Чете се за: 01:42 мин.
Още

Нервите на родителите се опънаха най-вече, защото не беше обяснено как точно се изчислява крайния резултат за кандидатстване в гимназиите. А математиката уж е точна наука.

"На първи модул имам по-висок резултат, той е 4,408 и втория модул го е свалил."

"Вашето обяснение за някои, които са имали двойка на първия модул пък после увеличават?
Честно казано за мен е необяснимо, не мога нищо да кажа, не съм навътре в нещата, но наистина е много странно."

И така в търсене на скритата формула отидохме в просветното министерство. И там ни обясниха. Оказа се, че има две скали за изчисляване на точките. При първия модул шестицата е равностойна на 65 точки. При втория, по-труден модул, получаваш отличен, ако набереш 100 точки. И при двете скали достигаш тройка при минимум 16 точки.

Евгения Костадинова - директор на Дирекция "Образователни програми и образователно съдържание"
"Да речем на първия модул има 10 точки, това значи двойка в дневника. Явява се на втория модул и примерно в единия вариант слага още 5 точки - стават 15 точки - това пак не му стига, независимо, че е работил и по първия и по втория - той ще има двойка и на първия плюс втория модул за класирането в училищата. Но ако 7 точки към тези 10, вече ще стане тройка."

Така стана ясно, че двойката не означава само 0 точки, тя може да е от нула до 15. И ако ученикът е натъкмил дори само чертеж на втория модул, може да добута до 3. Резултатите показаха, че само около 1000 деца за цяла България са успели да го направят. Що се отнася do силните ученици намаляването на оценката също се обяснява с точките и различните скали, по които се изчислява шестицата при двата модула.

Евгения Костадинова - директор на Дирекция "Образователни програми и образователно съдържание"
"Ако ученик на първия модул има 65 точки, най-високото, той ще получи 6.00, в дневника му ще бъде вписана 6.00."

Първият модул се вписва в дневника като текуща оценка. Но и само с него може да се кандидатства в гимназия, без да се решава вторият модул. Но понеже първият тест е много по-лесен, 65 точки се приравнят към 100 и шестицата ще се превърне в 4,75 - като това ще бъде реалната оценка за кандидатстване.

Евгения Костадинова - директор на Дирекция "Образователни програми и образователно съдържание"
"Обаче, ако е останал на втория модул, той има реалния шанс да добави повече точки към резултата си. И ако например той е добавил да кажем 12 точки от втория модул, 65 плюс 12 ще станат съответно 77 и ако погледнем в скалата със 77 точки, той вече ще има 5,179."

Това вече обяснява и неговият резултат, който от 4,347 по математика е паднал на 3,929. Но това поставя и още въпроси - защо системата трябва да е толкова сложна, че да отговаря на уравнение с две неизвестни? Не може ли двата модула просто да се вкарат в един, при който шестицата просто да отговаря на 100 точки? Защото иначе тази сложна система ще разгадавaт само най-добрите по математика, дори да са на 13 години като Дарина. Все пак тя има цели 97 точки от общо 100 на изпита по математика.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Глоби за паша животни в Пловдив
Глоби за паша животни в Пловдив
 “Улицата” на Теди Москов се връща в НДК
“Улицата” на Теди Москов се връща в НДК