НОВИНИ

"Кмете, запиши си": Кои са основните проблеми в Пловдив

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
21:31, 30.09.2023
Чете се за: 06:52 мин.
Регионални
Слушай новината

В поредицата "Кмете, запиши си!" днес ще ви покажем наболелите проблеми в област Пловдив. Там към 2022 г. живеят близо 632 000 души. Почти 470 000 от тях са в градовете, а 162 000 предпочитат живота на село. Според данните от 2021 година средната годишна работна заплата е около 1328 лева.

Безработицата в района намалява от 8,8 на сто за 2011 на 3,2% за 2021 година. Над 200 са предприятията в икономическа зона Тракия в момента. Очакванията са за нови инвестиции в региона. Коефициентът на раждаемост е един от най-високите за страната - 9,7, въпреки че към 2022 година родените са 6146, а починалите – 10 783.

Пловдив е водеща дестинация за културен туризъм в страната. В същото време вторият по големина град в България не разполага с удобен и редовен транспорт. В общините, разположени по поречието на реките Марица, Стряма и Чая едни от основните проблеми пък са непочистените речни корита и неукрепени диги.

Претъпкани автобуси, нередовен график, електронни табла с невярно разписание или липса на такива. Така пътниците определят състоянието на градския транспорт в Пловдив.

Пловдив има проблеми с транспорта от години. След приватизацията на общинския превозвач услугата е предоставена на частна фирма, която впоследствие фалира. Пловдив се разделя и с тролейбусната си мрежа заради невъзможността да купи нови тролеи и да ги поддържа. През 2011 г. обслужването на автобусните линии преминава изцяло в ръцете на консорциум от няколко частни превозвачи, с който общината сключва договор. Хаосът обаче се задълбочава след провала на електронната система, за която бяха похарчени 20 милиона лева през 2016 г.

"Все още напълно оборудван електронен транспорт нямаме. В момента общината има сключен договор с дадена фирма, която има задължение да обновим и да ъпгрейднем този стар вариант на една позабравена система "Индра", с която общината води съдебни дела по ред причини, известни на всички- неработещи информационни табели по спирките, неработещи информационни табла вътре в автобусите и невъзможността за нов и модерен начин на електронно таксуване", коментира Юлиян Бейнов от ОП "Организация и контрол на транспорта"-Пловдив.

Около 50 са и автобусите, които нямат инсталирана GPS система на "Индра". Тези рейсове - "фантоми" не присъстват в разписанията на електронните табла, но возят пътници. Според превозвачите модерен транспорт в Пловдив ще има само, ако се промени начинът на субсидиране.

"Ние имаме ясни и точни договори с пределни разходи, които общината е длъжна да покрие, ежемесечно подаваме справки за това, но това не се случва. Те казват: ние имаме заделени такива средства в бюджета. Влизаш в магазина и виждаш сиренето струва 10 лева, но ти казваш: аз имам заделени 7, ти и длъжен да ми дадеш 1 кг сирене за 7 лева", заяви Веселин Дошков - собственик на транспортна фирма.

През 2024 г. с избраната нова фирма за електронно таксуване ще стане ясно възможно ли е в европейската столица на културата и транспортът да бъде на европейско ниво.

Друг нерешен в няколко мандата проблем е почистването на Марица. Последното е отпреди 10 години и то не по цялото трасе. И хората от общините по поречието на реката живеят в страх при всеки по – обилен валеж. В селата Катуница и Чешенигорово в община Садово, тревога будят и опасните диги на река Чая.

"Най-тежко е състоянието от жп моста в с. Катуница до устието на Чая в река Марица, има множество пропадания, ерозия на пермите, паднали дървета вътре в коритото", каза Атанас Иванов - еколог в община Садово.

През 2018 г. десетки хиляди декари земеделска земя край Катуница бяха наводнени след като реката скъса дига. Тогава се стигна до укрепване на компрометирания участък, но земеделците загубиха продукцията си.

"Точно там, където излезе реката, имах 12 дка зеле, което беше готово за прибиране, борсовата цена беше много висока, очаквах и стабилни приходи, щетата беше тотална", посочи Желязко Атанасов - земеделски производител.

Паскал Станков е собственик на 120 дка овощни градини в близост до реката. От непрестанните разливи на Чая, дърветата се разболяват и продукцията намалява с 20 процента.

"Реално почистване на коритото аз съм на 62 години и не си спомням да има, след като късаше дигата се правеше една козметична корекция ремонт на дигата и до тук е спирало всичко", коментира той.

Страховете на хората са свързани и с опасността реката да достигне до домовете им.

"Чая има голям водосбор от Родопите на територията на община Садово е най-ниската точка на реката", информира екологът Атанас Иванов.

"Ако скъса ще направи беля при всички положения само да не дойде по- голяма вода, то още оня ни спасява отгоре", прогнозира производителят Йордан Василев.

От община Садово са изпратили писма до „Напоителни системи“ и Областната управа в Пловдив с искане за спешно почистване коритото на реката и укрепване на предпазните диги. Предстои комисия да обследва участъка.

Репортер: Златка Далчева

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Петър Белберов твърди, че е възпрепятстван да се завърне в националния отбор по бокс
Петър Белберов твърди, че е възпрепятстван да се завърне в националния отбор по бокс
Тотнъм надви деветима от Ливърпул с автогол на Матип в последната минута
Тотнъм надви деветима от Ливърпул с автогол на Матип в последната минута