ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Колко ще ни струва да си купим автомобил тази година?

Чете се за: 02:55 мин.
Икономика
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Автомобилната индустрия продължава да се възстановява от кризата. А докато това продължава ще се запази и недостига на коли втора ръка, обясняват от бранша.

      Индустрията излиза от пандемията с 15% по-високи цени на колите, но и с нови предизвикателства.

      Войната в Украйна предизвиква производствена криза с веригата на доставките, което води до ръст на цените на новите автомобили.

      "Увеличението на цената на автомобилите беше продиктувано, и забавянето на производството, от проблеми с поддоставчици нараснали цени или липса на някои суровини, естествено и енергията", каза Станислав Панчев, Асоциация на автомобилните производители.

      А тези препятствия директно се отразяват на вторичния пазар.

      "Не само в България, но и навън все повече се търсят автомобили втора употреба и съответно цените се вдигнаха през миналата година поне 30%", каза Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобилите.

      Но ако при автомобилите втора ръка има недостиг, то при новите има затруднения с логистичния капацитет, което също повишава крайната цена. Вече има и плавно покачване на лихвите по лизинговите схеми, вследствие на монетарната политика на Европейската централна банка. А вносителите имат и друго съображение.

      "Предпочитат да оперират в Шенгенското пространство, а не да стоят по 2 - 3 дни на границите, за да доставят автомобилите", каза Станислав Панчев.

      Въпреки това от бранша отчитат намаляващи срокове на доставка - в широк диапазон от 20 дни до 9 месеца. Освен това има и автомобили на склад.

      Колите втора ръка също достигат трудно до България - за един автомобил се борят повече търговци, което вдига цената и не само.

      "В Западна Европа, купувайки си нов автомобил дават до 3000 дотация, ако автомобилът не се остави на вторичния пазар, а се хвърли в морга", каза Любомир Доросиев.

      И това касае предимно коли, които у нас бихте закупили за около 6000 лв. Но в повечето случаи бюджетът е между 10 000 и 30 000 лева. Наблюдава се тенденция да търсят японски и корейски коли, които са на изгодна цена и с добро качество, казват от бранша. А спад в цените на автомобилите през тази година не се очаква.

      Чуйте последните новини, където и да сте!
      Последвайте ни във Facebook и Instagram
      Следете и канала на БНТ в YouTube

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image