Автомобилната индустрия продължава да се възстановява от кризата. А докато това продължава ще се запази и недостига на коли втора ръка, обясняват от бранша.
Индустрията излиза от пандемията с 15% по-високи цени на колите, но и с нови предизвикателства.
Войната в Украйна предизвиква производствена криза с веригата на доставките, което води до ръст на цените на новите автомобили.
"Увеличението на цената на автомобилите беше продиктувано, и забавянето на производството, от проблеми с поддоставчици нараснали цени или липса на някои суровини, естествено и енергията", каза Станислав Панчев, Асоциация на автомобилните производители.
А тези препятствия директно се отразяват на вторичния пазар.
"Не само в България, но и навън все повече се търсят автомобили втора употреба и съответно цените се вдигнаха през миналата година поне 30%", каза Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобилите.
Но ако при автомобилите втора ръка има недостиг, то при новите има затруднения с логистичния капацитет, което също повишава крайната цена. Вече има и плавно покачване на лихвите по лизинговите схеми, вследствие на монетарната политика на Европейската централна банка. А вносителите имат и друго съображение.
"Предпочитат да оперират в Шенгенското пространство, а не да стоят по 2 - 3 дни на границите, за да доставят автомобилите", каза Станислав Панчев.
Въпреки това от бранша отчитат намаляващи срокове на доставка - в широк диапазон от 20 дни до 9 месеца. Освен това има и автомобили на склад.
Колите втора ръка също достигат трудно до България - за един автомобил се борят повече търговци, което вдига цената и не само.
"В Западна Европа, купувайки си нов автомобил дават до 3000 дотация, ако автомобилът не се остави на вторичния пазар, а се хвърли в морга", каза Любомир Доросиев.
И това касае предимно коли, които у нас бихте закупили за около 6000 лв. Но в повечето случаи бюджетът е между 10 000 и 30 000 лева. Наблюдава се тенденция да търсят японски и корейски коли, които са на изгодна цена и с добро качество, казват от бранша. А спад в цените на автомобилите през тази година не се очаква.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Кризата в шивашкия бранш в Русе – фабрики затварят, стотици остават без работа
"Лукойл" с позиция за България: Особеният управител да действа според законодателството
От "Да, България" настояват да отпадне задължението да се ползва от догодина софтуерът за управление на продажбите в търговските обекти
По-високи държавни такси на БАБХ: Бизнесът със сигнали за увеличение от 10 до 30 пъти
В търсене на мир: Съюзниците на Украйна изразиха притеснения относно плана на Тръмп
Преди утрешното заседание на ОИК-Варна: Ще бъде ли отстранен от поста кметът Благомир Коцев?