Заводът за преработка на отпадъци на столицата започва да се превръща в сметище. Капацитетът на депото се запълва почти два пъти по-бързо от планираното и до две години депото ще е пълно. За това сигнализираха както кметът на София, така и бившите управници. Обвиненията защо се е стигнало до криза с боклука са взаимни. Днес опонентите на Васил Терзиев казаха, че заради невзимането на мерки ситуацията се влошава.
Ябълката на раздора днес в общината беше темата за твърдото гориво, което се добива от отпадъци или просто РДФ. Когато преди 5 месеца кмета Терзиев инспектира завода, той обяви, че качеството на РДФ е толова ниско, че никой не иска да го купи и че два от общо три договора с циментовите заводи са развалени.
"Това нещо е решено и както ние сме обещали, до края на годината ще паднем под 10% депониран отпадък. За целия РДФ сме в вече сме в процедура да се сключат договори", посочи Васил Терзиев, кмет на София.
В момента в депото ежедневно се заравят 370 тона готово РДФ гориво от 600. Вчера общински съветици от ГЕРБ посетиха завода и се възмутиха от разхищението на суровината. Според Георги Георгиев, когато ГЕРБ управлявали завода - изпълнявали всички европейски изсиквания.
"Няма никаква логика да изхарчим хиляди левове от парите на софиянци, да обработим от камионите за боклук суровината да се превърне в РДФ гориво и после то да бъде заровено", каза Георги Георгиев, общински съветник ГЕРБ-СДС.
Шефът на завода за третиране на отпадъци обясни, че са им трябвали няколко месеца, за да подобрят качеството на РДФ. Като в края на март независими лаборатории установили много добро качество. Обществената поръчка за новите договори с циментовите заводи обаче тепърва започва и затова се наложило заравяне. За да се подобри рециклирането, ще бъдат назначени и още хора, но ефектът няма как да е голям.
"Това е конструктивна особеност на завода, която няма как да бъде отстранена, трябва тотално да бъде реконструиран заводът. Или въобще такъв тип отпадък да не стига до завода", коментира Васил Терзиев.
Очаква се хората да започнат да ценят отпадъците си повече, когато най-накрая бъде въведен регламентът "замърсителят плаща". Така до завода ще стига много по-малко боклук.