Парите от Европа: 2021 г. е обявена за Европейска година на железопътния транспорт

Николай Минков
от Николай Минков
21:59, 27.01.2021
Чете се за: 06:30 мин.
У нас
Слушай новината

2021-а е обявена за Европейска година на железопътния транспорт. Инициативата е част от Европейския зелен пакет. От 2014 г. насам подкрепата на Брюксел за влаковия транспорт надхвърля 35 млрд. евро. Част от тези средства са на разположение и на Национална компания железопътна инфраструктура.

Над 217 000 км е дължината на жп линиите в Европа. Инфраструктурата и новите технологии позволяват жп транспортът успешно да конкурира колесния и по-често да бъде предпочитан от гражданите на съюза.

Проучване на Евробарометър сред европейските граждани от 2013-а досега показва, че 75% от анкетираните са доволни от улесненията, които получават при купуването на билети. 66% от допитаните са доволни от честотата на влаковете, други 60% - от връзката на влаковете с друг тип транспорт, а 55% от анкетираните твърдят, че са доволни от информацията, която получават по време на пътуването.

Национална компания "Железопътна инфраструктура" поддържа и стопанисва над 4000 км мрежа и 298 гари. Тя е и най-големият работодател у нас с над 11 000 служители.

"За 2021 г. проектите, които са подготвени като проекти за стартиране, най-вече са насочени в изграждане на нови тягови подстанции, изграждане на нови постове, изграждане на фотоволтаични системи, които да обезпечат захранването на жп инфраструктурата, най-вече в гаровите райони, изграждане на лед осветление, което да намали разходите за ел. енергия и изцяло да се възползваме от производството на фотоволтаичните системи, които ще бъдат изградени на гарите", заяви генералният директор Красимир Папукчийски.

Компанията е на едно от първите места по електрифициране на трасетата.

"Приключваме един проект за електрификация, който свързва гарите Симеоновград и Нова Загора и през май месец ще бъде пусната електрифицирана линия. Т.е. ние ще отчетем около 80% електрификация на нашата жп мрежа и по този начин ще се борим за намаляване на вредните емисии от жп транспорт", допълни Папукчийски.

Безопасността на жп транспорта пред автомобилния и автобусния е друго предимство, което гражданите на Европа отчитат при избора си на превоз. И тук България се стреми да покрие най-високите стандарти.

"Изграждане на нови системи за управление на влаковия трафик и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникация - т.е. модерно поколение маршрутно-компютърни централизации, които нивото на риска е сведен до минимум", обясни Папукчийски.

Но без съвременни мотриси, локомотиви и вагони, дори и най-добрата железопътна инфраструктура е безполезна. Поради тази причина БДЖ още от 2019-а започна модернизация и ремонт на подвижния състав.

Новите локомотиви на БДЖ вече са в движение

"Вече имаме подписан договор за 15 локомотива,10+5, поетапно пристигат. Вече са по жп мрежата на страната. Изключително модерни, два пъти по-мощни и по-енергийно ефективни от локомотивите, които имаме на въоръжение в БДЖ. До края на 2021 г. ще пристигнат новите "Сименс" локомотиви. Рециклираните или след капитален основен ремонт локомотиви "Шкода", също предстои поетапно да влязат в движение до 2021 г., говорим за 20 капитални ремонта. Първите вече се движат в България. През 2021 г. планираме, в момента тече процедура, която е за закупуване на нови мотрисни влакове, ще можем да закупим до 16 мотриси", обясни директорът на "Обслужване и продажби" на БДЖ Константин Азов.

В Плана за устойчивост и развитие е планирано изграждането няколко интермодални терминала у нас - в Горна Оряховица, София и Видин.

Такъв вече има в Пловдив и с него България прави първа крачка към намаляване на вредните емисии от транзитния шосеен товарен превоз.

"От март месец до момента ние имаме превозени повече от 22 000 ремаркета, които не са минали по автомобилната инфраструктура, а са минали по жп инфраструктурата", допълни Папукчийски.

Основните източници на финансиране, които ползва железопътната компания, освен националното, са европейските фондове.

"В момента имаме сключени договори по механизъм "Свързана Европа" и ОП "Транспорт" в участъка от Септември до Драгоман, сръбска граница, като ресурсът е повече от 2 млрд. Имаме 1,2 млрд. усвоени средства по изпълнението на проектите и ние предвиждаме, че до 2024 г. първо ще усвоим всички средства и ще изградим модерна жп инфраструктура в участъка от сръбска граница до Септември, където ще свържем с вече изградените проекти. Т.е. можем да говорим, че коридорът, който преминава през България изток-запад, ще бъде готов и ние ще имаме линия, която позволява скорост 160-200 км за пътническо движение и 120 км за товарните влакове", обясни генералният директор.

По следите на влака с новото приложение на БДЖ

Заедно с ремонтите и обновяването железопътните компании в България разширяват и услугите, за да привлекат още клиенти. Новата електронна система на БДЖ, например, улеснява пътниците. Част от нея е новият сайт, чрез който в реално време може да се следи движението на влака.

"Така нареченият трейн радар или влаков радар. Лайв електронните табла на гарите. През сайта, разбира се, могат да се купят билети, през онлайн ревърсионната система, издаваща билети за всички влакове", допълни Константин Азов.

Целта на БДЖ е поетапно да се увеличи пътникопотокът с около 30% до 2027 г.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Норвегия затваря границите си за всички
Норвегия затваря границите си за всички
Започна почистване на речни корита и дерета в Бургаско
Започна почистване на речни корита и дерета в Бургаско