Абонирай ме за най-важните новини?
ДА НЕ

Репортерска проверка: Как работи системата за спешен прием на пациенти

Мая Димитрова
от Мая Димитрова
20:12, 02.02.2022
Чете се за: 03:50 мин.
Още
Слушай новината

Грешка в системата или системна грешка е случилото се в болницата във Враца? Според лекари у нас липсва одобрен алгоритъм за прием на пациенти в спешните отделения. От здравното министерство казват, че медицинският стандарт по Спешна медицина е задължителен и ръководителят на болницата отговаря за създадения ред по приема на спешни пациенти. Заради случая във Враца ще бъде създаде работна група, която ще преразгледа нормативната уредба.

Код червено - критичен спешен пациент. Трябва да се насочи директно към шокова зала. Това е записано през 2017 година в медицинския стандарт Спешна медицина.

Първо му се извършва триаж и чак тогава пациентът се регистрира. Това са хора, които са с нарушения в съзнанието, нарушения в дишането или в циркулацията, както е за съжаление в този случай, каза д-р Десислава Кателиева - председател на национална организация на работещите в Спешна медицинска помощ.

За да може да се прилага стандартът за спешната помощ, трябва да има утвърдени терапевтични алгоритми и протоколи - тоест стъпките, които се предприемат в конкретни ситуации, за да получи пациентът навсякъде еднаква и навременна грижа.

Там е големият проблем. Никой не е седнал да напише какво се прави в такава ситуация. Не ми е известно такива протоколи и такива алгоритми да има въведени. По цял свят се прилага, не знам защо в България не можем, каза д-р Станимир Хасърджиев - генерален директор на Национална пациентска организация.

След случая с починалата жена: Протест пред болницата във Враца, искат оставка на директора

Според пациентските организации "Заедно с теб" главният координатор на експертния съвет по спешна медицина проф. Николай Младенов още преди две години е предал работни варианти на протоколи за триажна спешни пациенти в Министерството на здравеопазването. БНТ го потърси за информация за състоянието на спешната помощ и нуждата от реформи, но до този момент нямаме коментар.

Най-големият проблем е липсата на добра организация, дори не толкова пари. Това, което виждаме днес е в резултат на години бездействие, безхаберие и липса на всякаква визия и концепция. Такива ситуации и има ежедневно на много места, съжалявам, че ще го кажа, но това се случва в болници, това се случва по кабинети, всички ние знаем, каза д-р Станимир Хасърджиев - генерален директор на Национална пациентска организация.

Моите наблюдения са, че спешните отделения в страната са малки и нямат триажни зони нямат и достатъчно персонал, за да отделят триажна сестра, каза д-р Десислава Кателиева - председател на национална организация на работещите в Спешна медицинска помощ.

От здравното министерство съобщиха, че ще преразгледат нормативната уредба, касаеща приема на спешни пациенти. Всяко спешно отделение според тях трябва да поддържа и осигурява на видно място разписани алгоритми за поведение при най-често срещаните критични спешни състояния. Отговорността е на ръководителя на болницата.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Испанските власти са изпратили до МВР материали за "Барселонагейт"
Испанските власти са изпратили до МВР материали за "Барселонагейт"
Учениците в Русе се връщат в клас другата седмица
Учениците в Русе се връщат в клас другата седмица