НОВИНИ

След авиокатастрофата в "Граф Игнатиево": Кадрови размествания в ръководството на ВВС

Виктор Борисов
от Виктор Борисов
20:32, 12.11.2024
Чете се за: 04:12 мин.
У нас
Снимка: БТА
Слушай новината

След проверката на Министерството на отбраната във връзка с авиокатастрофата в "Граф Игнатиево" през септември - тежки констатации за състоянието на военновъздушните ни сили. Направи ги военният министър Атанас Запрянов, който намекна и за преназначаване на командири.

В очакване на наказания след авиокатастрофата от септември в авиобаза "Граф Игнатиево", при която загинаха двама пилоти. Военният министър Атанас Запрянов намекна за преназначаване на командири. Коментарът му дойде при представянето на Доклада за състоянието на военновъздушните ни сили, поискан и изготвен след катастрофата.

Пет проблема във Военновъздушните сили е установила проверката, извършена от Министерството на отбраната. Тя беше назначена, след като двамата пилоти Петко Димитров и Венцислав Дункин загинаха с учебно-боен самолет L-39 при репетиция на въздушно шоу в авиобаза "Граф Игнатиево".

Основният проблем са парите и недостатъчният нальот на пилотите. След началото на войната в Украйна съветските самолети и вертолети няма къде да се ремонтират. На въоръжение в станата ни е летателна техника като МиГ-29, СУ-25 и Ми-17. А поддръжката на западната техника като хеликоптерите "Кугър" и транспортните самолети "Спартан" - също излиза скъпа. Така от министерството аргументираха и по -малката възможност за по-често летене на пилотите - ''хроничен недостиг на летателна техника''. Военният министър обърна внимание, че все пак наказани командири, просто за да има уволнени - няма да има.

"Моята съвест не ми позволява да скрия истината за състоянието на ВВС. За три години станаха три катастрофи в три авиобази и това е изключително тревожно", каза министър Запрянов.

"В моите правомощия е аз да преценя и да взема кадрови решения, като ги взема моите решения - вие ще разберете", коментира той.

Изпълнението на всяка задача на всяка цена - е друг проблем, отчетен в доклада.

"Като цяло ние не констатираме някакви драматични нарушения в летателната дисциплина. Въпросът е в оценката и приемането на риска - ето това е големият въпрос, по който трябва да работят нашите командири и техните органи по летателна безопасност", посочи Запрянов.

Военният министър Атанас Запрянов акцентира и на други данни от доклада за военновъздушните сили, изготвен след катастрофата. Сред част от тях са липсата на достатъчно пари в отбраната и нальот за пилотите. Проблем с поддържането на авиационната техника след началото на войната в Украйна, както и наличието на стари нормативни документи и недостатъчно командно-организационна работа в структурите на военновъздушните.

"Пилотите ни нямат по тези причини нальот по категории, особено младите ни летци, това води до изкривяване на кадровата пирамида във ВВС - старите пилоти носят бойното дежурство, а те са в щабовете, не са в ескадрилите, а за младите пилоти не остава достатъчен авиационен ресурс. С две думи не летят достатъчно", каза Запрянов.

Даден беше и пример за положителна промяна след катастрофата на МиГ-29 край Шабла, при която загина подполковник Валентин Терзиев.

"Инструкцията за провеждане на стрелби на полигон "Шабла" също е актуализирана", каза генерал-лейтенант Цанко Стойков, заместник-началник на отбраната.

Военният министър заяви, че се надява финансовото министерство да изпълни ангажимента си и заплатите в армията да бъдат увеличени с новия бюджет.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Гари от телевизията
Гари от телевизията
Шампионска лига: Марица Пд - Имоко Конеляно - (ГАЛЕРИЯ)
Шампионска лига: Марица Пд - Имоко Конеляно - (ГАЛЕРИЯ)