Жителите на блока чакат половин час за душ, докато стотици литри вода отиват в канала
Фрапиращ случай в София, който се оказва, че съвсем не е единичен - над две години безуспешно жители на блок се опитват да накарат столичната "Топлофикация" да изпълни задълженията си и да смени счупена помпа за топла вода.
Без нея при всяко пускане на водата по горните етажи на блока трябва да бъдат източвани десетки литри, за да дойде топлата. Хората изпадат в патова ситуация - от столичното парно ги съветват да си купят помпа, но в същото време забраняват да се пипа по съоръженията им.
На фона на сушата тази година и липсата на питейна вода в много населени места, се оказва, че абонати на столичното парно са принудени да изливат стотици литри вода в канала докато чакат да дойде топлата.
"Особено когато хората ходят на работа да чакат по 20 - 30 минути да се източи вода, за да могат да се изкъпят е просто нечовешко. Сутрин, особено зимата, се налага да се чака много, много дълго за да се източи водата и да стане топла", каза Александър Милушев.
Проблемите за живущите в блок, намиращ се в центъра на София, започват преди години когато след намеса на техника по района се чупи помпата за топла вода в абонатната им станция.
"Топлофикация", за да я сменят, първо поставиха условие да се сменят хоризонталните щрангове, след като ги сменихме, казаха, че не можело - трябвало да се сменят и вертикалните. Сменихме и вертикалните, те казаха, че нямали помпи", обясни Светозар Такев.
От блока подават жалба и получават отговор.
"Те отговориха, че не сме били единствени, имало много други такива, трябвало да правят обществена поръчка и ако искаме да стане по-бързо да си купим сами помпа и да си я сложим сами. Не виждам как това ще стане след като тази абонатна е тяхна и ние нямаме право да пипаме в нея", посочи Такев.
Справка в сайта на "Топлофикация - София" показва, че единственият човек, който има право да поддържа и настройва абонатната станция е районният топлотехник, тъй като тя е собственост на дружеството. Единствено изключение се допуска при възникнала авария.
"Ако един път пипнем в тяхната инсталация, в тяхната абонатна, след това нищо няма да пипнат, ще кажат, а проблемът си е ваш, вие пипате където не ви е работата", посочи жител на блока.
Качихме се на шестия етаж и проверихме колко вода ще мине през водомера преди да дойде топлата - 40 литра.
"Аз съм на последния етаж и при мен трябва по-дълго време за да източа водата и през това време водомерът се върти и всъщност ни удря в джоба и то много солидно", каза Евгения Димитрова.
От "Топлофикация" са предложили все пак решение на този проблем.
"Ние се обадихме в "Топлофикация" и оттам много рязко и на висота ни отговориха - сложете си бойлер, така ще спестите да харчите толкова много вода, като си сложите бойлер всичко ще бъде наред, ние не можем да ви дадем сега помпа. Край и ми затръшнаха телефона и какво да каже човек", посочи Пепи Гергинова.
За случая алармирахме директор "Обслужване на клиенти" в "Топлофикация - София" преди пет месеца. До този момент мерки не са взети. Вчера и днес отново изпратихме въпроси към "Топлофикация". Оттам ни отговориха, че на посочения адрес е направена проверка и действително помпата е изгоряла, тя ще бъде подменена след провеждане на обществена поръчка и доставката на част.
От дружеството не отговориха колко са подобните случаи в София, но в редакцията ни вече са получени множество сигнали. Потърсихме за коментар и Министерството на енергетиката, които следят за изпълнение на наредбата за топлоснабдяване. Също не получихме отговор до края на работния ден.