НОВИНИ

Три месеца след инцидента с МиГ-29: Виновни засега няма

Александър Марков
от Александър Марков
18:00, 24.09.2021
Чете се за: 07:47 мин.
У нас
Снимка: БГНЕС
Слушай новината

Три месеца след трагичния инцидент с МиГ-29 край Шабла, при който загина подполковник Валентин Терзиев, виновни засега няма. Към този извод водят проверките и разследванията на Военна полиция и Министерството на отбраната. Основна причина за катастрофата е "загуба на пространствена ориентация" на пилота, беше потвърдено на двучасова пресконференция на висшето военно ръководство и жената до подполковник Терзиев - Димитрина Попова. Станаха ясни обаче още неизвестни детайли около подготовката на пилотите ни и нощта на фаталния инцидент.

Три месеца след инцидента разследването на специалното звено към Военна полиция потвърди: информацията, свалена от черната кутия на самолета в секретна лаборатория на РсК-МиГ в гр. Курск, потвърждава заключенията от междинния доклад отпреди два месеца.

А именно: подполковник Валентин Терзиев е загубил пространствена ориентация в нощта на 9 юни. Това категорично не е пилотска грешка, заявиха експертите. И още: ръководителите полети "Бойно управление" само са насочвали самолета към целта, но решението дали да стреля по нея при опасно ниска височина е било негово.

В секундите, преди самолетът да се разбие, е получил заповед да слезе на 3000 метра височина. Той слиза на 1300, за което не е докладвал.

И все пак: има придружаващи причини. Неправилна оценка на риска от групата за бойно управление, която е продължила да насочва пилота към целта, при положение, че тя е падала по-бързо от нормалното.

Извлечена е информация от черната кутия на разбилия се край Шабла изтребител

Жената до подполковник Терзиев доведе сина си в Министерството днес да чуе лично от командирите на ВВС защо баща му е загинал.

Придружена от адвокати и сина си Александър, жената до подполковник Валентин Терзиев - Димитрина Попова, подложи на разпит цялото военно ръководство на министерството, армията, ВВС и разследващите на авиоинцидента.

"Потвърдено е, че няма техническа неизправност на самолета, не е човешка грешка, може ли малко повече да ни обясните какво означава "загуба на пространствена ориентация", в което да се разбира в крайна сметка, че не е грешка на пилота?", попита жената до подполковник Терзиев.

"До последната секунда преди срещата на въздухоплавателното средство с морската повърхност пилотът не е осъзнал в каква ситуация се намира и затова не е предприел действия за излизане от нея. Затова не ви говоря за пилотска грешка. В последната секунда той започва стандартен доклад за изключване на главния превключвател на въоръжението. Ако той осъзнава, че се намира в аварийна ситуация, в каквато е, той няма да направи тези действия", обясни полк. Петко Василев от "Военна полиция".

Във фаталната нощ подполковник Терзиев пада и под минималната безопасна височина.

"Каква е препоръчителната височина, на която да бъдат извършени конкретните стрелби, за конкретното учение става въпрос?", попита Димитрина Попова.

"Първоначално му е разпоредено да слезе на 3000 м и той докладва, че е взел 3000. След което получава команда за снижение до 2000 м и увеличение на скоростта до 800 км/ч. Никой не му е разрешавал или заповядвал да слезе под 2000 и да увеличи скоростта до 950 или 980 км/ч", обясни командирът на ВВС ген.-майор Димитър Петров.

Три са основните версии за катастрофата с МиГ-29 край Шабла, сочи разследването

Терзиев не докладва, че е на 2000 м, а ръководителите нямало как да установят височината му.

"Не могат ли да преценят, който ръководи полета, къде се намира пилотът, за да отклони стрелбата", попита Попова.

"Тук говорим за ръководители-полети "Бойно управление". Тоест това са хората, които следят мишената и казват на пилота - мишената е там. А тактическият замисъл, това е работа на пилота. Той изгражда своя замисъл, отива, поразява целта. Обаче тази задача не е задължителна, тя не е на всяка цена", каза командирът на 3-та авиационна база "Граф Игнатиево" бригаден генерал Николай Русев.

Процедурата за засичане на височината на Терзиев - през радар и специален радиовисотомер - не е задействана поради липса на доклад от негова страна.

"Ръководител полети е разчитал, че той е на по-голяма височина от 2000 м. Затова не е прекратил стрелбата, отговори ген.-майор Димитър Петров.

Два часа преди фаталния полет друг пилот със същия самолет е изпълнил същата задача без проблем. Валентин Терзиев е имал най-много летателни часове от всички пилоти в Графа и е бил сред най-подготвените.

"Ако аз бях в самолета и знам за какво съм се готвил и с какви параметри на полета съм се готвил да изпълня задачата, в момента, в който ми кажеха да снижавам под 3000 м, аз щях да кажа: "Прекратявам задачата", и щях да се прибера за кацане", каза бригаден генерал Николай Русев.

Пилотите са се готвили за това учение от есента, но на сухи тренировки без ракети. Военният министър призна за системните пропуски в армията и ВВС, известни от години.

"Абсолютен факт е, че нальотът е недостатъчен. Аз мисля, че това съм го казвал сигурно 150 пъти", каза служебният министър на отбраната Георги Панайотов.

"Не са правени много стрелби в Българската армия в последните години", допълни адмирал Емил Ефтимов.

Министър Панайотов за инцидента с МиГ-29: Дебело подчертавам, че не става въпрос за пилотска грешка

Накрая Попова призова командирът на авиобазата в Граф Игнатиево да отговори на сина ѝ, Александър, извършена ли е пълна подготовка преди полета на подполковник Терзиев.

"Документите, които сме изпълнили, няма да върнат твоя баща, Сашко. На нас ни е много тежко, но това е нашата професия, моето момче", каза бригаден генерал Николай Русев.

232-ма са загиналите български пилоти от 1950 г. досега, откакто България има реактивна авиация. В последните 20 години загиналите пилоти са 10.

Изводите от днес са от разследванията и проверките на Военна полиция. Разследването на Военната прокуратура продължава. Дали в крайна сметка, когато то приключи, ще установи вина на длъжностни лица за инцидента - предстои да разберем.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Бойко Рашков: Разнасят се куфари от една област в друга, няма да стоим безучастно
Бойко Рашков: Разнасят се куфари от една област в друга, няма да стоим безучастно
ГЕРБ с обвинения към Бойко Рашков и Румен Спецов
ГЕРБ с обвинения към Бойко Рашков и Румен Спецов