Да спят ли следобед децата в детската градина или да играят на тихи занимания? В някои детски градини вече има право на избор.
Изследвания на психолози показват, че 85% от децата между 3 и 6 години, които спят следобед, не си набавят необходимия нощен сън. Все още обаче няма точен отговор кога и дали децата трябва да престанат да спят следобед, защото всичко е строго индивидуално.
В 11.00 часа преди обяд атмосферата в тази детска градина е приповдигната. В ранния следобед е далеч по-тихо. Някои спят, други се отдават на тихи занимания. При подготвителната група се прилага комбиниран метод.
"Във възрастта, когато ние ги подготвяме в новата им социална роля, т.е. да бъдат вече ученици, детето трябва да самоконтролира и собствените си желания и когато му дадем правото да избира: "Днес искаш ли да почиваш?". Децата стават по-рано от 15.30 ч. с цел да може да организираме техните следобедни занимания", разказва Мария Врачева, директор на 117 ДГ "Надежда" в София.
Като майка на две деца - Борис на 6 и Бистра на 4 години, Мария изцяло подкрепя правото на избор.
"При тях ежедневният ритъм е малко по-различен и той, например, вече няма нужда да спи толкова дълго, колкото когато е бил на 4. Тя все още има нужда от тази почивка, защото не може да изкара деня до края си в спокойно състояние", споделя Мария Мандаджиева, родител.
Според психолози обикновено децата започват да се отказват от следобедната дрямка между 3- и 5-годишна възраст.
"Между 3- и 5-годишна възраст обикновено децата поетапно започват да се отказват от дневната дрямка, като от един момент нататък, когато тя вече не е необходима, може да започне да пречи на нощния сън, което не е препоръчително. Това е най-дълбокият, най-възстановителният сън за него и когато му го осигурим, детето има по-добър имунитет, много по-добре се развива", казва Мария Йонова, психолог по детски сън.
В ДГ "Мирослава" в Пловдив от 5 години работят по метода "Монтесори". Един от принципите му е правото на избор. Затова част от децата спят или лежат на обяд, а другите в същото време, дори в същата стая играят на тихи игри. В началото на всяка учебна година се проучват нагласите на родителите.
"За нас е важно детето да се чувства удовлетворено и да идва мотивирано на детска градина, а когато се занимава с нещо, което му е приятно, времето тук тече по-бързо за тези, които не спят и те се връщат удовлетворени вкъщи", споделя Светлана Симеонова, старши учител в ДГ "Мирослава".
Има деца, които един ден спят, а друг не - като Калоян от трета група, който понякога използва следобедното време, за да научи нещо ново.
"Откакто е разрешен този избор да го упражнява, седим по цял ден на детска градина, тъй като е много доволен от престоя си тук и от всичко, което прави в детската градина", доволна е Величка Такева, майка на Калоян
Засега няма дебат на национално ниво има ли нужда от следобедния сън в детските градини. Но и спящите, и неспящите са водени от принципа да не се пречи на другия. И така от малки децата се учат да уважат правата на останалите хора.
Репортери: Цанка Николова, Мариела Хубинова
Оператори: Б. Сотиров, М. Милков, Ст. Станчев