НОВИНИ

В "Бизнес.БГ": Интервю с Джо Филипс за първите инвестиции по инициативата "Три морета"

bnt avatar logo
от БНТ
21:44, 19.05.2021
Чете се за: 04:55 мин.
У нас
Слушай новината

Разширяване на газохранилището в Чирен и огромни инвестиции в българските пристанища са едни от най-стратегическите проекти у нас, към които до края на годината се очакват чужди инвестиции.

В България слабо се знае за инициативата "Три морета". Страната ни е част от нея - това е политически проект на 12 държави по Адриатическо, Балтийско и Черно море. Към проекта има създаден фонд, чиято цел е да инвестира в инфраструктурни, транспортни или енергийни проекти. Големият фонд бива консултиран от "Амбър фонд", който е базиран в Лондон.

Джо Филипс е старши инвестиционен директор на фонда, който отговоря за това къде да бъдат вложени 1,2 милиарда евро. Най-голям донор и ключов играч са САЩ.

Вижте още за интереса към България в интервюто.

- Колко проекта биха могли да бъдат инвестирани в България и има ли финансов лимит?

"Фондът към момента има капитал от над 1 милиарда евро, като идеята е да прави дялови инвестиции. А съответно можем да финансираме между 50 и 250 милиона евро в една компания или проект. Надяваме се общата сума във фонда да продължи да расте и да стигне 5 милиарда евро. Така че към момента целта ни е да направим добро портфолио от разнообразни компании и сектори в тези 12 държави. Нашата цел е да открием поне една голяма инвестиция в България. И да ги увеличим, след като фондът също се увеличи финансово. Сега сме се съсредоточили много активно върху 2 проекта, но разглеждаме още 3-4. И от всички тези се надявам, че в краткосрочна перспектива ще изберем един, а след това и други".

- В кой сектор ще е тази една и първа инвестиция?

"Ние сме се насочили в инфраструктура, енергетика, транспорт и дигитализация - инвестициите, които разглеждаме, покриват транспорт и енергетика, а тази с най-голямото предимство е в транспорта".

- Можете ли да кажете конкретни компании?

"Не може да кажем конкретни имена. В България има две неща, които ни вълнуват в краткосрочен план, подчертавам кратките срокове - едното е съхранението на газ, а второто са пристанищата. Има достатъчно потенциал на Черно море, да се разраснат портовете там и търговията през тях".

- И съвсем логично идва следния въпрос, тъй като преди време български политици вече обявиха, че вече има предложени проекти като газохранилището в Чирен и магистралата Варна Бургас - те още ли са на масата?

"Тези две предложения наистина дойдоха от страна на България, и да, разглеждаме ги. А това, което е с най-голямо предимство по линия на енергетиката, е газохранилището".

- Но доколкото разбирам магистралите и транспорта не са такъв приоритет?

"Не, можем да инвестираме, но по-скоро това е държавна политика - как се използва частното финансиране. Ако частна компания инвестира в магистрала, трябва да е като концесия или публично частно партньорство - така че това си е въпрос на самата държава: как и дали ще го урегулира".

- А кога да очакваме всичко това да се случи?

"Винаги е трудно да се предвиди, смятаме, че краткосрочният срок, за който говорим, е краят на тази година, а дългосрочно е след 2022 година. Самият фонд ще работи общо 5 години, до 2024 година, така че трябва да се използва този прозорец за нови инвестиции. Имаме ключови критерии за всяка компания. Търсим възвращаемост за всяка инвестиция. Имаме 15-годишен финансов хоризонт, така че всеки проект или компания, в която инвестираме, трябва да сме сигурни, че могат да осигурят възвращаемост за дълъг период".

- Относно кратките срокове, които споменахте, политическата несигурност в страната притеснява ли ви?

"Винаги е по-добре да е сигурно, инвеститорите предпочитат да няма избори, но не е нещо необичайно и не мисля, че имаме каквито и да е притеснения".

Гледайте още от темите в "Бизнес.БГ"

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Любо Пенев: Благодаря! Този успех е за публиката
Любо Пенев: Благодаря! Този успех е за публиката
Един милион българи страдат от затлъстяване
Един милион българи страдат от затлъстяване