ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

В Световния ден на потребителя: Близо 30 000 жалби и сигнали са подадени в КЗП за година

Чете се за: 03:12 мин.
У нас
Снимка: илюстративна
Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
Слушай новината

Близо 30 000 жалби и сигнали от граждани са подадени в Комисията за защита на потребителите за последната година. Това показва равносметката в Световния ден на потребителя. Отделно на Националния телефон са постъпили близо 14 000 обаждания от недоволни граждани, а на място инспекторите от Комисията са извършили близо 2000 консултации. И макар нивото на потребителската култура у нас да се повишава, възможностите за измами стават все по-разнообразни.

Знаят ли потребителите у нас правата си? И към кого да се обърнат в случай на нужда?

- Да, знам какви са ми правата и не разчитам някой да ме защитава, търся си ги сам.

- Много чужди стоки, чието качество не е гарантирано, заливат пазара.

- Човек преди всичко трябва да е прецизен, да чете внимателно и да не се доверява сляпо.

- Не се чувствам защитена, а и по принцип не се обръщам, защото резултатите, ако въобще ги има, са много бавни.

- Не ми се е налагало. Внимавам какво потребявам, кой ми го предлага.

Статистиката обаче показва друго. Броят на подадените жалби и сигнали расте, според данните на Комисията за защита на потребителите. Докато преди три години те са били над 21 хиляди, през 2024 година надвишават 27 хиляди.

Най-много от тях са заради нарушени права при покупки от интернет сайтове, при рекламация на стоки, както и при сключени договори с мобилни оператори. Веднага след това се нареждат жалби за банкови услуги, "бързи кредити" и презентациите на стоки в дома на потенциалния клиент.

Мария Филипова, председател на КЗП: "Моят апел към хората е винаги да търсят уловката и да бъдат внимателни. Особено за тези, които са описани като марков продукт, но се продават на няколко пъти по-ниска себестойност. Това е ясен показател, че има нещо съмнително и е удивителен знак преди да закупят стоката."

Експертите съветват още да внимаваме и когато ни предлагат лимитирана стока с оставащи единични бройки или пък ни канят на събития, обявени само за “избрани”.

Габриела Руменова, платформа "Ние, потребителите": "Най-честата заблуда сред потребителите е да вярват, че най-евтините сделки са най-изгодни. И така може да попаднем на фалшиви стоки, на измами и на търговци, пред които не може да предявим своите права - правото на връщане, на рекламация."

От Европейския потребителски център пък напомнят да пазим личните си данни при пазаруване през интернет, за да избегнем рискове като кражба на самоличност и измами с плащания.

Последвайте ни

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?