Шестима от пострадалите при вчерашната влакова катастрофа край Драгоман остават на лечение в "Пирогов". Между тях са и двама сръбски граждани. Пътувалите в българския влак са настанени в нервохирургията.
Шестима от пострадалите при вчерашната влакова катастрофа край Драгоман остават на лечение в "Пирогов". Между тях са и двама сръбски граждани. Пътувалите в българския влак са настанени в нервохирургията. Експерти на БДЖ и Националната следствена служба продължават разследването на причината за инцидента, каза в сутрешния блок на БНТ, Пенчо Попов, изпълнителен директор на БДЖ. По думите му едно е сигурно - че има неправилни действия на ръководителите „Движение" в двете гари. Уточнява се дали машинистите имат вина, дали те са тръгнали на непозволен сигнал. Как служителите в железниците реагираха на новините около катастрофата ще видите в следващия репортаж.
Александър управлява локомотив от 27 години. Катастрофата край Драгоил е повод да говорим за сигурността и отговорността. Категоричен е, че машинистът не може да пропусне забранителен сигнал, защото винаги пътуват по двама - той и неговият помощник.
Александър Игнатов: Ако се движат два влака един срещу друг, първото нещо, което се прави е да се изключи напрежението на контактната мрежа, което е заповед за спиране на двата влака и по този начин се предотвратява катастрофата.
Репортер: Когато обаче ударът е неизбежен, машинистите трябва да скочат, но преди това да помислят за живота на пътниците, като дръпнат внезапната спирачка. Това са правилата. Нито едното, нито другото са направили неговите колеги, което подсказва друга причина за катастрофата. Александър е учил за машинист във Висшето транспортно училище, където катастрофата край Драгоил вчера беше тема за спорове кой и къде е сгрешил. Ето така изглежда пултът за управление в този жп участък. Въпреки пределната му възраст, преподавателят Борислав Бояджиев казва, че е надежден и демонстрира как ако двамата ръководители „Движение" задействат блокировка, няма как два влака да се движат един срещу друг. Това може да стане единствено, ако се скъса пломба или дежурният даде устна заповед. В казаното от Бояджиев откриваме друга възможна причина, че или системата не е работила, или някой е изпратил влак срещу влак, въпреки блокировката. И друго, причината за катастрофата може да се крие в лошото състояние на системите между гарите Драгоман и Драгоил.
Борислав Бояджиев: Там съществува полуавтоматична блокировка, която е на доста десетилетия, тя не дава обективен контрол за сигурността на междугарието. А предположенията - мисля, че това всъщност е причината и за инцидента.
Репортер: На фона на катастрофата и заявената наскоро от транспортния министър амбиция влаковете да предлагат повече сигурност и комфорт, като осигуряват дори ВИП пътуване, ректорът на транспортния университет прави сравнение на подготовката на кадрите с други държави.
Петър Колев: Там задължително периодично се провежда преподготовка на целия изпълнителски кадър - от ръководния до изпълнителския.
Почти всяка катастрофа предизвиква нови изпити и проверки, казва машинистът Александър Игнатов. И очаква и сега да е така. Без да иска, той очертава разликата - у нас се действа след като се случи проблемът, а в други европейски страни проблемът се разрешава преди да е предизвикал инцидент.
"Мяра": Липсата на нов бюджет ще се отрази реално на жизнения стандарт у нас според над 60% от българите
Опасното вещество GBL все по-често се използва по метода на "спайкване"
Взрив уби руски генерал, докато във Флорида текат преговори за Украйна