НОВИНИ

За сигурността на железниците

Шестима от пострадалите при вчерашната влакова катастрофа край Драгоман остават на лечение в "Пирогов". Между тях са и двама сръбски граждани. Пътувалите в българския влак са настанени в нервохирургията.

bnt avatar logo
от Н.Обретенова
12:01, 05.10.2010
Чете се за: 01:39 мин.
У нас
сигурността железниците
Снимка:

Шестима от пострадалите при вчерашната влакова катастрофа край Драгоман остават на лечение в "Пирогов". Между тях са и двама сръбски граждани. Пътувалите в българския влак са настанени в нервохирургията. Експерти на БДЖ и Националната следствена служба продължават разследването на причината за инцидента, каза в сутрешния блок на БНТ, Пенчо Попов, изпълнителен директор на БДЖ. По думите му едно е сигурно - че има неправилни действия на ръководителите „Движение" в двете гари. Уточнява се дали машинистите имат вина, дали те са тръгнали на непозволен сигнал. Как служителите в железниците реагираха на новините около катастрофата ще видите в следващия репортаж.

Александър управлява локомотив от 27 години. Катастрофата край Драгоил е повод да говорим за сигурността и отговорността. Категоричен е, че машинистът не може да пропусне забранителен сигнал, защото винаги пътуват по двама - той и неговият помощник.

Александър Игнатов: Ако се движат два влака един срещу друг, първото нещо, което се прави е да се изключи напрежението на контактната мрежа, което е заповед за спиране на двата влака и по този начин се предотвратява катастрофата.

Репортер: Когато обаче ударът е неизбежен, машинистите трябва да скочат, но преди това да помислят за живота на пътниците, като дръпнат внезапната спирачка. Това са правилата. Нито едното, нито другото са направили неговите колеги, което подсказва друга причина за катастрофата. Александър е учил за машинист във Висшето транспортно училище, където катастрофата край Драгоил вчера беше тема за спорове кой и къде е сгрешил. Ето така изглежда пултът за управление в този жп участък. Въпреки пределната му възраст, преподавателят Борислав Бояджиев казва, че е надежден и демонстрира как ако двамата ръководители „Движение" задействат блокировка, няма как два влака да се движат един срещу друг. Това може да стане единствено, ако се скъса пломба или дежурният даде устна заповед. В казаното от Бояджиев откриваме друга възможна причина, че или системата не е работила, или някой е изпратил влак срещу влак, въпреки блокировката. И друго, причината за катастрофата може да се крие в лошото състояние на системите между гарите Драгоман и Драгоил.

Борислав Бояджиев: Там съществува полуавтоматична блокировка, която е на доста десетилетия, тя не дава обективен контрол за сигурността на междугарието. А предположенията - мисля, че това всъщност е причината и за инцидента.

Репортер: На фона на катастрофата и заявената наскоро от транспортния министър амбиция влаковете да предлагат повече сигурност и комфорт, като осигуряват дори ВИП пътуване, ректорът на транспортния университет прави сравнение на подготовката на кадрите с други държави.

Петър Колев: Там задължително периодично се провежда преподготовка на целия изпълнителски кадър - от ръководния до изпълнителския.

Почти всяка катастрофа предизвиква нови изпити и проверки, казва машинистът Александър Игнатов. И очаква и сега да е така. Без да иска, той очертава разликата - у нас се действа след като се случи проблемът, а в други европейски страни проблемът се разрешава преди да е предизвикал инцидент.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

От БПЦ предупреждават за фалшиви профили на българския патриарх Даниил
От БПЦ предупреждават за фалшиви профили на българския патриарх Даниил
14:43, 12.12.2024
Чете се за: 01:27 мин.
Жена загина, след като е блъсната от влак в Казанлък
Жена загина, след като е блъсната от влак в Казанлък
14:37, 12.12.2024
Чете се за: 00:22 мин.
Земетресение в Турция, усетено е и у нас
Земетресение в Турция, усетено е и у нас
14:32, 12.12.2024
Чете се за: 00:40 мин.
Заради казуса с чумата по овцете - поискаха оставката на шефа на БАБХ
Заради казуса с чумата по овцете - поискаха оставката на шефа на БАБХ
14:29, 12.12.2024
Чете се за: 00:55 мин.
Две обвинения са повдигнати на сътрудника на Асен Василев
Две обвинения са повдигнати на сътрудника на Асен Василев
14:14, 12.12.2024
Чете се за: 01:02 мин.
Колко ще ни платят, ако работим по празниците?
Колко ще ни платят, ако работим по празниците?
13:59, 12.12.2024
Чете се за: 02:47 мин.
До момента ИТН не са получили покана от ГЕРБ за разговори за правителство
До момента ИТН не са получили покана от ГЕРБ за разговори за правителство
13:59, 12.12.2024
Чете се за: 02:17 мин.
Водата в Плевенско е годна за пиене
Водата в Плевенско е годна за пиене
13:48, 12.12.2024
Чете се за: 01:25 мин.
Още вятър и по-ниски температури, ще вали ли сняг?
Още вятър и по-ниски температури, ще вали ли сняг?
13:15, 12.12.2024
Чете се за: 02:32 мин.
Президентът към ИТН: Разбираме сложната дилема - правителство на всяка цена или нови избори
Президентът към ИТН: Разбираме сложната дилема - правителство на всяка цена или нови избори
13:00, 12.12.2024
Чете се за: 02:55 мин.
Парламентът изслушва четирима министри за безводието в страната
Парламентът изслушва четирима министри за безводието в страната
12:56, 12.12.2024
Чете се за: 01:20 мин.
Бюджет 2025: Партиите разкритикуваха план-сметките за догодина
Бюджет 2025: Партиите разкритикуваха план-сметките за догодина
12:43, 12.12.2024
Чете се за: 02:15 мин.
Топ 24
Най-четени
Обсъждат бюджетите на НОИ и НЗОК
Обсъждат бюджетите на НОИ и НЗОК
Извънредно положение в Унгария
Извънредно положение в Унгария