НОВИНИ

За сигурността на железниците

Шестима от пострадалите при вчерашната влакова катастрофа край Драгоман остават на лечение в "Пирогов". Между тях са и двама сръбски граждани. Пътувалите в българския влак са настанени в нервохирургията.

bnt avatar logo
от Н.Обретенова
12:01, 05.10.2010
Чете се за: 01:39 мин.
У нас
сигурността железниците
Снимка:

Шестима от пострадалите при вчерашната влакова катастрофа край Драгоман остават на лечение в "Пирогов". Между тях са и двама сръбски граждани. Пътувалите в българския влак са настанени в нервохирургията. Експерти на БДЖ и Националната следствена служба продължават разследването на причината за инцидента, каза в сутрешния блок на БНТ, Пенчо Попов, изпълнителен директор на БДЖ. По думите му едно е сигурно - че има неправилни действия на ръководителите „Движение" в двете гари. Уточнява се дали машинистите имат вина, дали те са тръгнали на непозволен сигнал. Как служителите в железниците реагираха на новините около катастрофата ще видите в следващия репортаж.

Александър управлява локомотив от 27 години. Катастрофата край Драгоил е повод да говорим за сигурността и отговорността. Категоричен е, че машинистът не може да пропусне забранителен сигнал, защото винаги пътуват по двама - той и неговият помощник.

Александър Игнатов: Ако се движат два влака един срещу друг, първото нещо, което се прави е да се изключи напрежението на контактната мрежа, което е заповед за спиране на двата влака и по този начин се предотвратява катастрофата.

Репортер: Когато обаче ударът е неизбежен, машинистите трябва да скочат, но преди това да помислят за живота на пътниците, като дръпнат внезапната спирачка. Това са правилата. Нито едното, нито другото са направили неговите колеги, което подсказва друга причина за катастрофата. Александър е учил за машинист във Висшето транспортно училище, където катастрофата край Драгоил вчера беше тема за спорове кой и къде е сгрешил. Ето така изглежда пултът за управление в този жп участък. Въпреки пределната му възраст, преподавателят Борислав Бояджиев казва, че е надежден и демонстрира как ако двамата ръководители „Движение" задействат блокировка, няма как два влака да се движат един срещу друг. Това може да стане единствено, ако се скъса пломба или дежурният даде устна заповед. В казаното от Бояджиев откриваме друга възможна причина, че или системата не е работила, или някой е изпратил влак срещу влак, въпреки блокировката. И друго, причината за катастрофата може да се крие в лошото състояние на системите между гарите Драгоман и Драгоил.

Борислав Бояджиев: Там съществува полуавтоматична блокировка, която е на доста десетилетия, тя не дава обективен контрол за сигурността на междугарието. А предположенията - мисля, че това всъщност е причината и за инцидента.

Репортер: На фона на катастрофата и заявената наскоро от транспортния министър амбиция влаковете да предлагат повече сигурност и комфорт, като осигуряват дори ВИП пътуване, ректорът на транспортния университет прави сравнение на подготовката на кадрите с други държави.

Петър Колев: Там задължително периодично се провежда преподготовка на целия изпълнителски кадър - от ръководния до изпълнителския.

Почти всяка катастрофа предизвиква нови изпити и проверки, казва машинистът Александър Игнатов. И очаква и сега да е така. Без да иска, той очертава разликата - у нас се действа след като се случи проблемът, а в други европейски страни проблемът се разрешава преди да е предизвикал инцидент.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Поредна провокация от РСМ с цел да повиши напрежението между Скопие и София
Поредна провокация от РСМ с цел да повиши напрежението между Скопие и София
19:21, 18.09.2024
Чете се за: 06:22 мин.
Парламентът изиска доклад от МС: Какво се прави за бъдещето на "Мини Марица-изток"?
Парламентът изиска доклад от МС: Какво се прави за бъдещето на "Мини Марица-изток"?
18:13, 18.09.2024
Чете се за: 00:45 мин.
Позиция на президентството за обидните квалификации към България от страна на РСМ
Позиция на президентството за обидните квалификации към България от страна на РСМ
18:08, 18.09.2024
Чете се за: 01:15 мин.
Шанс за оцеляване: 19-годишният доброволец, пострадал при пожарите в Сакар, вече си е у дома
Шанс за оцеляване: 19-годишният доброволец, пострадал при пожарите в Сакар, вече си е у дома
18:00, 18.09.2024
Чете се за: 03:32 мин.
Продължава ремонтът на Дунав мост при Русе
Продължава ремонтът на Дунав мост при Русе
17:32, 18.09.2024
Чете се за: 02:30 мин.
Черната кутия на катастрофиралия край "Граф Игнатиево" самолет няма да бъде разчетена в България
Черната кутия на катастрофиралия край "Граф Игнатиево" самолет няма да бъде разчетена в България
16:54, 18.09.2024
Чете се за: 00:45 мин.
НЕК ще плати 220 млн. лева за нови мощности в ПАВЕЦ "Чаира"
НЕК ще плати 220 млн. лева за нови мощности в ПАВЕЦ "Чаира"
16:29, 18.09.2024
Чете се за: 02:00 мин.
Правителството разреши на АЕЦ "Козлодуй" да купи части от Русия
Правителството разреши на АЕЦ "Козлодуй" да купи части от Русия
16:04, 18.09.2024
Чете се за: 02:42 мин.
МС отпусна близо 1 млн. лв. за ремонт на храм „Св. Иван Рилски“ в Лондон
МС отпусна близо 1 млн. лв. за ремонт на храм „Св. Иван Рилски“ в Лондон
15:47, 18.09.2024
Чете се за: 01:42 мин.
Пожар на локомотив спря влака София - Варна край Чирпан
Пожар на локомотив спря влака София - Варна край Чирпан
15:35, 18.09.2024
Чете се за: 00:30 мин.
Разбиха голяма наркобанда във Варна, произвеждала и течност за вейпове (СНИМКИ)
Разбиха голяма наркобанда във Варна, произвеждала и течност за вейпове (СНИМКИ)
15:25, 18.09.2024
Чете се за: 02:55 мин.
КЗП санкционира онлайн търговци на лекарства
КЗП санкционира онлайн търговци на лекарства
15:10, 18.09.2024
Чете се за: 01:15 мин.
Топ 24
Най-четени
Обсъждат бюджетите на НОИ и НЗОК
Обсъждат бюджетите на НОИ и НЗОК
Извънредно положение в Унгария
Извънредно положение в Унгария