Европейската програма за миграцията - май, 2015 г.
Миграционната криза трябва да бъде адресирана във всичките й аспекти и справянето с нея трябва да се основава на споделената отговорност не само между страните-членки на ЕС, но и от съседните държави, през които бежанските потоци преминават на път към Западна Европа, а също и на страните на произход на търсещите убежище.
И чрез комбинирането именно на вътрешни и външни политики и европейската програма за миграцията, осигурява нов, изчерпателен подход, забиран на взаимно доверие и солидарност между страните членки и институциите на ЕС. В краткосрочен план целите на Програмата са свързани с предприемането на незабавни действия за предотвратяване на загубата на човешки животи при използването на законни канали за достигането до Европа. За да постигне тази цел, ЕС осигурява допълнително финансиране на Фронтекс, за операции по издирване и спасяване на плавателни съдове, финансира програми за регионална защита и развитие, и подпомага най-засегнатите страни-членки, ситуирани по външните граници на ЕС. В допълнение, също така, се цели засилване ролята на Европол, като разузнавателен и аналитечен център за разбиване на престъпни мрежи и планира да предприемат операции в Средиземноморието за залавяне и разрушаване на плавателни съдове в рамките на общата политика по сигурност и отбрана. Освен това т.н. "горещи точки" подпомагат Европейската служба за подкрепа в областта на убежището. Фронтекс и Европол работят на терен в засегнатите страни за бързото идентифициране, регистрация и снемане на пръстови отпечатъци на пристигащите мигранти. Що се отнася до средносрочните и дългосрочни приоритети на тази Европейската програма, те се състоят в развиване на структурни действия с поглед отвъд кризите и специалните ситуации. Програмата е построена върху четири вида действия за създаване на реалистична, твърда политика на ЕС по миграцията.
;
На първо място, това са ограничаване на стимулите за незаконна миграция. Тук ключовите действия включват справяне с първопричините на незаконното и насилствено разселване в държави извън ЕС чрез сътрудничество за развитие и хуманитарна помощ. Заложени са цели за превръщане на миграцията в основна грижа на делегациите на ЕС за прилагане на Плана за действие за незаконно превеждане през границите, приет през май, 2015 г., а също и за укрепване измененята на правното основание на Фронтекс по отношение връщането на мигранти. Планира се и мониторинг на прилагането на Директивата за реадмисия.
Втора група действия, това е охраната на границите. А именно спасяване на човешки животи и гарантиране на сигурността на външните граници. В това число, чрез укрепване на Фронтекс и създаване на нови форми на сътрудничество с държавите-членки. ЕК планира и въвеждането на стандарт за управление на границата, обхващащ всички аспекти на управление на границите на ЕС. Планира се и преразглеждане на предложението за интелигентни граници, с което да се използват в максимална степен възможностите, предлагани от компютърните с-ми и технологии за управление на границите. Не на последно място са предвидени инициативи за укрепване на капацитета на държавите извън ЕС да управляват своите граници. Третата група действия са свързани с това, че Европа е длъжна да закриля, тоест, необходима е силна обща политика за убежище. Първостепенна цел е да се гарантира пълно и последователно прилагане на общата европейска система за убежище. Това ще бъде подкрепяно от нов систематичен процес на мониторинг, да се следи изпълнението и прилагането на правилата за убежището и да се насърчава взаимното доверие. Планира се също изработване на насоки за подобряване на условията за приемане и процедурите за предоставяне на убежище. Комисията ще предложи засилване на разпоредбите за сигурна страна на произход в Директивата за процедурите за предоставяне на убежище, да подпомогне по-бързото обработване на молбите за убежище на лица от държави, определени като сигурни. Не на последно място, по отношение на Дъблинската система Европейската служба за подкрепа в областта на убежището ще подпомага държавите-членки чрез специална мрежа от национални звена Дъблин. Държавите-членки, подложени на особен натиск, ще се възползват от системата на горещи точки за предоставяне на оперативна подкрепа по места. Цели се въвеждане на мерки за насърчаване на мерки за систематично идентифициране и снемане на пръстови отпечатъци. Четвърта група действия - това е нова политика за законна миграция. Модернизиране и преработване на системата синя карта, платформа за диалог със социалните партньори на тема икономическа миграция и преразглеждане на приоритетите за финансиране на политиките за интеграция. Европейската програма за миграцията е съсредоточена преди всичко върху предлагането на решения, които ще позволят Европа да постигне краткосрочен и средносрочен напредък в областта на миграцията, но още при самото изработване на програмата е ясно за вземащите решение, че за да се намерят ефективно и устойчиви решения в дългосрочен план европейско сътрудничество в областта на миграцията трябва да се задълбочи. Знаете, че миналата година ЕК предложи да бъдат преместени 160 000 души, които очевидно се нуждаят от международна закрила от държавите членки, подложени на извънреден натиск, към други държави-членки. И същевременно да се реагира всеобхватно на световната миграционна криза и да се демонстрира солидарност с не по-малко засегнатите трети държави, ЕК отправи препоръка за схема на ЕС за презаселване на 20 000 допълнително лица.
По отношение на презаселването, въз основа на информацията, получена от държавите-членки и асоциираните държави по регламента Дъблин, отново към 15.03 - 4555 разселени лица, нуждаещи се от закрила, са презаселени в 11 страни. В повечето от участващите държави са презаселени сирийски граждани, които пребивават в Йордания, Ливан и Турция. Освен това държавите-членки следва да продължат работата по доброволната схема с Турция за хуманитарно приемане на бежанци от Сирия, предложена от ЕК на 15.12.2015 г.
;
Действията на ЕС срещу трафика на мигранти, заложени в Плана за действие от 2015 г.-2020 г.
На първо място, това са засилени полицейски и съдебни действия. За да може трафика на мигранти да се превърне във високорискова дейност с ниска възвръщаемост за престъпниците, от решаващо значение да се разруши бизнес-модела на престъпните групи е извършителите да бъдат изправени пред правосъдието. За тази цел е необходимо да се укрепи капацитета на държавите-членки за разследване и наказателно преследване мрежите за контрабанда на мигранти и да се подобрят възможностите за оказване на подкрепа от страна на агенциите на ЕС. Планираните конкретни стъпки включват: подобряване на действащата нормативна уредба на ЕС за борба с трафика на мигранти, съдържаща определения на престъплението, подпомагане на незаконното влизане и пребиваване и за укрепване на наказателно-правната уредба. Освен това, полагане на системни усилия за откриване, залавяне и унищожаване на плавателни съдове, предназначени за използване от трафикантите. Ще бъде изготвен списък на подозрителните плавателни съдове, които има опасност да бъдат използвани в Средиземно море. Извършване на финансови разследвания, с цел изземване и отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност, и предприемане на действия срещу изпирането на пари за отслабване на престъпните мрежи, занимаващи се с трафик на хора.
ЕС следва да задълбочи сътрудничеството си със звената за финансово разузнаване и с други, работещи в тази насока мрежи, по въпросите, свързани с финансовите потоци в областта на трафика на мигранти. Създаване на единно звено за контакт по въпросите на трафика на мигранти във всяка държава-членка, за да се засилят оперативното сътрудничество, координацията и споделянето на информация, както между страните-членки, така и с др. агенции на ЕС.
Създаване на контактна група на Агенциите на ЕС по въпросите на трафика на мигранти. Успоредно с това капацитетът на агенциите на ЕС за справяне с мигрантите да бъде засилен. Евроджъст създаде тематична група по въпросите на трафика на мигранти с цел да се засили и придаде официална форма на сътрудничеството на националните прокурори и да се подобри взаимната правна помощ. Подкрепата за изграждането на капацитет с цел да се подпомогне на правоприлагащите органи на държавите-членки да намалят трафика на мигранти е от решаващо значение. Като същото се отнася до използването на съвмесни екипи за разследване и оказване на взаимопомощ в случая на трафик на мигранти.
Евроджъст може да допринесе значително чрез финансиране на съвместните екипи за разследване и чрез оказване на подкрепа чрез правна взаимопомощ по наказателни въпроси. ЕК в сътрудничество с европейските агенции, Европейския полицейски колеж, Европол и Европейската мрежа за съдебно обучение, ще изготви списък с нуждаещите се от обучение на равните ЕС и на национално равнище, за да може изграждането на капацитет да се извършва по-целенасочено. ЕК и Европейската служба за външно действие ще увеличат финансовата и технологична помощ за трети държави, за да се помогне в разработването на национални и регионални стратегии за борба срещу контрабандата на мигранти, антикорупционни политики, насочени към справяне с трафика на мигранти, както и за интегрирани системи за управление на границите. ЕК ще предостави значително финансиране в полза на трети страни, за да подпомогне полицейските им органи и органите, работещи в областта на наказателното правосъдие да реагират по-твърдо на контрабандата на хора. Това ще има за цел да подобри капацитета на наблюдаваните държави и да се насърчи сътрудничеството помежду им чрез обмен на информация, съвместни регионални обучения и съвместни разследвания.
Европейското сътрудничество и координация по въпросите на трафика на мигранти следва да бъдат въведени в приоритетни трети държави на произход и на транзитно преминаване чрез редовно обединяване на усилията на мрежата на служителите за връзка по въпросите на емиграцията, дипломатическите представителства на държавите-членки, мисиите и операциите по линия на обща политика отбрана и сигурност, международни организации, като например МОМ, ВКБООН. ЕК винаги е подчертавала своята висока оценка за това, как българските власти се справят с мигрантската криза. Особено когато ние, в България, тук, усетихме най-тежко още през 2013 г., когато още никой в ЕС така и не си даваше може би сметка за размера на това, което предстои да се случи. Така че искам да уверя чрез Вас българската общественост, че ЕК високо оценява всичко това, което правят българските власти, още повече, знаем, че ресурсите, с които те разполагат, не са чак толкова големи и затова прави оценката е още по-висока и българските власти ще могат да разчитат на подкрепа от страна на ЕК в това отношение.