НОВИНИ

Как пазаруваме на Черния петък?

И тазгодишното издание на черния петък даде много свидетелства за развихрянето на потребителския нагон. Имаше много напрегнати моменти в преследването на заветните намаления.

bnt avatar logo
от Румен Йовчев
21:21, 04.12.2019
Чете се за: 03:15 мин.
У нас

Както други внесени от чужбина традиции, така и Черният петък започва да добива голяма популярност у нас в последните години. Много хора очакват с нетърпение въпросния ден и намаленията, които ще предложат търговците. Големият потребителски интерес предизвиква търговците да удължат периода на специалните намаления и така днес сме свидетели на „черен уикенд”, „черна седмица”, а дори можем да говорим вече и за "черен месец” у нас.

Евелина Славкова - социолог: Черен ноември е може би по-скоро терминът, когато говорим за това събитие в България. Но е видно, че става все популярно и независимо от събитията които сме наблюдавали назад във времето с това че независимо какви големи компании продават много голямо разнообразие от стоки са били глобявани за некоректни практики, за това, че цените не са това, което те обявяват с намалението. Въпреки тези недобри практики, все повече наблюдаваме, че хората пазаруват и се възползват от Черния петък. Един от бонусите бих казала на черния петък, или черния ноември в България е фактът че всъщност сме много близо до коледните празници и хората се възползват, купувайки подаръците, вярвайки някои според мен, че ги купуват на много по-достъпна цена с по-голямо намаление.

Сред търсените стоки са бяла и черна техника, електроуреди и мебели, но може би най-често на Черния петък потребителите се сдобиват с ново технологично устройство или маркова дреха. Какъв е профила на българския потребител?

Евелина Славкова - социолог: Има консервативни купувачи и хора, които купуват само тогава когато имат нужда. Това са хора с по-ниски доходи, хора живеещи в малките населени места, села, по-възрастни, които наистина пазаруват тогава когато имат нужда. Има един друг профил, разбира се говоря за по-генерални профили, без да влизаме в много конкретни детайли. Има едни така по-млади потребители, които купуват много хаотично, на база емоции, не толкова защото имат необходимост от това нещо. Особено когато говорим за дрехи, за някакви модерни технологии. Те са много по-склонни да пазаруват неща, които буквално не им трябват. Но както наблюдаваме много развит е маркетинга в това отношение и някак си рекламирайки, показвайки че ти имаш нужда конкретно от това нещо, за да се чувстваш удовлетворен. Така че практиките на рекламните агенции, които работят с рекламните компании които предлагат различни стоки всъщност са доста добри, защото виждаме че сред тези сегменти - млади хора живеещи в столицата, в по-големи населени места, работи много добре, защото те са наистина много активни потребители. В крайна сметка в България има хора, които взимат нелоши заплати и поради тази причина те могат да си позволяват много повече работи.

В същото време не можем да избягаме и от народопсихологията на българина:

Евелина Славкова - социолог: Ако можеш нещо да го вземеш по-евтино, защо да го купуваш по-скъпо. Смятам, че това е общовалидно правило не само за българите, но тук е особено изразено. Когато ти знаеш, че можеш да вземеш с голяма отстъпка ще изчакаш и ще се възползваш от този момент. Поради тази причина Черните петъци в България са популярни, защото всеки си казва, ей успях да си взема нещо, което е изгодно за мен и виждаме така доста високо потребление.

А статистиката на част от големите компании, които предлагат голямо разнообразие от стоки онлайн показва печалби само в рамките на първите часове от започването на Черния петък на стойности на над 10 милиона приходи.

В потребителската истерия обаче често има и излъгани.

Евелина Славкова - социолог: Бяха наложени доста солени глоби на компании, които имат такъв тип нелоялни практики. Не само тази и това че хипотетично са определили дадена цена, две седмици преди черния петък я свалят, т.е. я повишават и на Черният петък е свалят до цената на която е била през останалия период от време. Тази нелоялни практики по един или друг начин, тъй като е видно, че и хората стават по-наблюдателни, и институциите започват да стават по-наблюдателни. Поне моето впечатление до този момент е през този черен ноември тази година не се наблюдаваха, или поне в публичното пространство нямаше толкова ярки жалби и много сериозни глоби.

Въпреки това тенденциите са Черният петък да продължи с все по-сериозни темпове и в следващите години да бъде част от потребителската култура на българина.

Елизабет Русева от години пазарува на Черния петък. Дълго време е живяла и учила в Германия.

Елизабет Русева - специалист продажби: Това Черен петък в Германия е като празник. Това е наистина ден в който можеш да си купиш качествени неща на добра цена, която цена обаче няма да я срещнеш друг път в годината. Това е наистина деня в който цените са наистина намалени. Докато при нас сме ставали свидетели на доста ситуации от типа на дни преди черния петък тя е на доста по-ниска цена, в черния петък се покачват нещата или по-неприятния вариант да дебнеш нещо, защото повечето хора си набелязват определена стока, с надеждата на черния петък да си у купят за по -ниска цена и какво се случва на самия черен петък я няма и тогава ти абсолютно емоционално действаш изхарчвайки парите.

Като потребител, който редовно пазарува на Черния петък, Елизабет съветва да бъдем внимателни и да следим седмици по-рано дали стоката, която сме си харесали, наистина как се движи в ценово отношение. И още:

Елизабет Русева - специалист продажби: Да мисли дали има нужда от това нещо и ако гледаш нещо и го чакаш специално за черния петък аз бих имала и резерви, все едно да се нагласиш вътрешно, че все пак може би си струва да дадеш малко повече пари, да си го купиш на редовна цена, вместо да не излезе въобще на черния петък като наличност. Пазарувайте разумно!
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Measures to improve air quality in Sofia
Measures to improve air quality in Sofia
Две българки заемат важни постове в новата Еврокомисия
Две българки заемат важни постове в новата Еврокомисия