Осем месеца след автобусната катастрофа край Своге, прокуратурата обвини още 7 души за трагедията. В катастрофата загинаха 20 души, 8 бяха ранени. Новите обвиняеми са двама членове на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", директор на дирекция в Агенцията и четирима служители от строителната фирма и надзора, които са ремонтирали участъка от пътя. Обвинението посочва и че качеството на пътната настилка е допринесло за катастрофата.
This is a modal window.
След месеци разследване, 46 експертизи, 10 огледа на място и разпитани 155 свидетели - прокуратурата е установила, че ремонтът на участъка от пътя София-Своге, при който се случи тежката катастрофа от август миналата година, е извършен изключително некачествено, надзорната фирма и членове на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ не са осъществили нужния надзор, нито са извършили последващ ремонт на пътя. Всичко това е допринесло за катастрофата.
Обвинени са изпълнителният директор на фирмата, ремонтирала пътя - „Трейс София“; началникът на асфалтовата база в Костинброд, техническият ръководител на проекта, както и строителният инженер, осъществявал надзора върху строителството. Всички те са с обвинение за това, че са вложили некачествени материали при ремонта на пътя и са фалшифицирали документи.
Обвинени са още инж. Светослав Глосов и Дончо Атанасов в качеството им на членове на УС на АПИ. Първият - вече бивш. Според прокуратурата, те са извършили длъжностно престъпление, като - въпреки десетките сигнали до тях от полицията - не са поискали ремонт на пътя за сметка на изпълнителя.
;Прокуратурата поддържа основното обвинение - към шофьора на автобуса Григор Григоров, чиято е основната вина за катастрофата, според обвинението.
При ремонта на участъка от пътя София-Своге фирмата "Трейс София" е вложила в асфалта не натрошен камък, а много по-евтиния натрошен варовик - в пълно нарушение на изискванията в закона и Българския държавен стандарт, са установили пробите, поръчани от прокуратурата.
Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор: Това е довело до силно нарушена възможност за сцепление на гумите с пътната настилка, допускането на хлъзгане на автомобилите и невъзможност да бъдат контролирани и управлявани коректно от техните водачи.;
И още нарушения: в документите на поръчката, възложена от АПИ, изобщо липсва изискване за поставяне на стоманени мантинели, са установили от прокуратурата. Вместо това строителят е поставил бутафорна мантинела. За да прикрият нарушенията, строителят и надзорът са представили пред АПИ фалшиви документи.
Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор: Нищо от онова, което те са описали, не отговаря на обективната истина. И това сме го доказали в рамките на разследването не само чрез изследване на проби от пътната настилка, но и чрез проследяване на доставчиците на фирмите, които са създавали асфалтовия пласт.;
Няколко години поред - от юни 2017 г., членовете на УС на АПИ Светослав Глосов и Дончо Атанасов са получавали сигнали от районното управление на МВР и Областното пътно управление, че на пътя стават много катастрофи. Пътят е бил в гаранционен срок.
Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор: Гаранцията е била валидна и е била в размер на около 2 млн. евро, но вместо да се предприеме задържане на тази гаранция и ангажиране на строителя за незабавен ремонт, Глосов е изпратил едно писмо до „Трейс“ с молба да отстранят нередностите.;
От Трейс не започват ремонт, а Глосов не предприема нищо. Дончо Атанасов пък не поръчва експертиза на пътя и не назначава ремонт.
Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор: Специалната цел, която са преследвали и двамата обвиняеми в престъплението по служба, е да не се наруши финансовата стабилност на фирмата-строител - да не им се причинят неблагоприятни последици по усвояване на банковата гаранция в размер на 2 млн. евро.;
Въпреки всички тези нарушения от прокуратурата посочват, че основна вина за трагедията носи шофьорът Григор Григоров, който е навлязъл с 53 км. в час в завоя при разрешени 40.
Като обвиняем е привлечен и директор на дирекция в Пътната агенция, който е отговарял за последващия надзор на пътя.
На Дончо Атанасов и Светослав Глосов са наложени парични гаранции по 10 000 лева. На директора на "Трейс София" - 15 000 лева, а останалите обвиняеми лица - с по 2000 лв. Разследването по случая продължава, като кръгът на обвиняемите лица може да се разшири, заявиха от прокуратурата.